Kouvolan ja Kotkan sekä Haminan välisellä rataosuudella alkavat huhtikuussa isot parannustyöt, joiden valmistuttua niin sanotut supertavarajunat voivat alkaa ajamaan väliä.
Kouvolan ja Kotkan välinen rata on Suomen vilkkaimpia tavaraliikenteen väyliä. Rata palvelee Haminan-Kotkan satamaa, joka on maan suurin vientisatama.
Rautatien kapasiteettia kasvatetaan kahdella tavalla: akselipainoa lisäämällä ja turvalaitteita uusimalla.
Kun radan akselipaino nostetaan 25 tonniin, radalle voi ajaa nykyistä painavammilla junilla.
– Pääasiallinen syy muutokselle ovat isot venäläiset junat ja Venäjän puolelta tuleva transitoliikenne, projektipäällikkö Miia Kari Väylästä kertoo.
Suomessa rautateiden akselipaino on yleensä 22,5 tonnia. Kotkan ja Kouvolan välisellä rataosuudella on tällä hetkellä voimassa erillislupa, joka sallii 23,5 tonnin akselipainon.
25 tonnin akselipainoon pyritään myös Etelä-Karjalassa Luumäki–Imatra-rataosuuden muutostöissä.
Koko juttu:
https://yle.fi/uutiset/3-11252009