Uusi ratapiha Tampereen eteläpuolelle voitaisiin rakentaa myös vaihe kerrallaan
Tuoreen selvityksen mukaan parhaiten liikennettä palvelisi Lempäälän uusi ratapiha ja läntinen ohitusraide, mutta kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla.
Jos Tampereen eteläpuolelle tehdään joskus uusi tavaraliikenteen ratapiha, se voi tapahtua vaiheittain. Tähän viittaa Pirkanmaan liiton WSP:ltä tilaama selvitys.
Kätevintä olisi selvityksen mukaan, jos uuden ratapihan lisäksi tavarajunille tehtäisiin Tampereen länsipuolelle ohitusrata. Rajasalmen yli kulkeva rautatie olisi kuitenkin kallis. Ainakin alkuun pärjättäisiin ilmankin, yhdistämällä uusi ratapiha nykyiseen päärataan.
Uuden ratapihan eduksi lasketaan kuljetusten monenlainen helpottuminen sekä huomattava rakennusmaan lisäys Tampereen keskustan tuntumassa.
Ratapihan hinta olisi nykyrahassa ehkä 900 miljoonaa euroa, siis vajaa miljardi. Vertailun vuoksi, toisten arvioiden mukaan asumisen vaatimiin ja muihin investointeihin käytettäisiin Tampereen kaupunkiseudulla arviolta 120 miljardia euroa vuoteen 2050 mennessä.
https://yle.fi/uutiset/3-11266938Aamulehdessä myös uutinen aiheesta, tosin uudesta ratapihasta halutaan eurooppalainen
"– Haluankin painottaa, että tässä ei suunnitella sitä, että toiminta siirrettäisiin Lempäälään nykyisenlaisena, vaan nyt etsitään paikkaa modernille ratapihatoiminnalle, jonka myötä esimerkiksi aitoa kuormausta pystyttäisiin tekemään, ja rekkaliikenteen nostaminen raiteille voidaan mahdollistaa."