Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr3?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 18 | Siirry alas Tulostusversio
Pertti Bruun
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #150 : Joulukuu 20, 2013, 10:20:29 »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122017859070_uu.shtml
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #151 : Joulukuu 20, 2013, 10:35:39 »

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana Yle Areenassa kello 11.55 alkaen.
tallennettu
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 233


« Vastaus #152 : Joulukuu 20, 2013, 11:54:33 »

Tästä saattaa olla hyvinkin esim. kymmenen uutisissa...
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #153 : Joulukuu 20, 2013, 12:04:31 »

Ja Siemensiä olis tarjolla, Vectronilta näyttää.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #154 : Joulukuu 20, 2013, 12:05:41 »

Siemens Vectron-tuoteperheeseen kuuluva veturi. Veturit tullaan toimittamaan vuoteen 2026 mennessä.

- Siemens voitti kilpailutuksen kaikilla osa-alueilla.

- Veturia "parannellaan" Suomen ilmastoon sopiviksi.

- Veturi pystyy vetämään n. 2000 tonnia painavan junan.

- Veturi on varustettu 2 dieselmoottorilla

- Veturit tulevat kaupalliseen liikenteeseen alkuvuodesta 2017 (10 kpl), kesällä 2018 jatketaan vetureiden tuotantoa




VR:n tarkoitus on aloittaa dieselveturihankinnat ensi vuoden puolella.


Lähteet: Mikael Aro/VR Group (VR:n tiedotustilaisuus)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2013, 12:26:46 kirjoittanut Juuso Vakli » tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #155 : Joulukuu 20, 2013, 12:06:22 »

Upeaa!
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #156 : Joulukuu 20, 2013, 12:06:56 »

Sr3 on Siemens Vectron.
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #157 : Joulukuu 20, 2013, 12:12:27 »

Hankittavaan veturiin tulee myös kaksi dieselmoottoria.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #158 : Joulukuu 20, 2013, 12:15:34 »

http://vaunut.org/kuvat/?s=2218 - kuvasarjassa muutamia kuvia Vectronista vuoden 2012 Innotrans-messuilta.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #159 : Joulukuu 20, 2013, 12:22:26 »

Jos ymmärsin oikein pätkivää areenalähetystä, niin näyttäisi olevan pienet dieselit myös sähkön lisäksi, että voidaan ajaa ratapihoilla ilman sähköäkin. Fiksu veto.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #160 : Joulukuu 20, 2013, 12:24:12 »

VR Group tilaa uudet sähköveturit Siemensiltä

VR Group on päättänyt ostaa 80 sähköveturia Siemensiltä. Veturit mahdollistavat entistä nopeamman junaliikenteen ja parantavat sen ympäristöystävällisyyttä ja toimintavarmuutta. Ne myös tehostavat teollisuuden kuljetusjärjestelmän toimivuutta. VR Groupin kautta aikojen suurimman yksittäisen hankinnan arvo on yli 300 miljoonaa euroa. Kyse on toiseksi suurimmasta veturikaupasta, joka on tehty tänä vuonna Euroopassa.

Ensimmäiset sähköveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2017, ja koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2026 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1970-luvulla hankitut neuvostovalmisteiset ensimmäiset sähköveturit. Kaikkiaan VR:llä on käytössä nyt 155 sähköveturia. Hankintaan liittyy myös 97 veturin lisätilauksen mahdollisuus.

– Valinta tehtiin pitkän ja tarkan selvitystyön jälkeen. Siemensin sähköveturi sopii Suomen haastaviin olosuhteisiin, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro.

Vetureita voidaan käyttää sekä matkustaja- että tavaraliikenteessä, ja niiden huippunopeus on 200 km/h. Yksi veturi voi vetää reilut 2 000 tonnia painavan junan.

Kyseessä on energiatehokas sähköveturi. Jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon. Veturin energiankulutus seisontatilassa on alhainen, ja uuden tekniikan ansiosta hukkalämpöä syntyy aiempaa vähemmän. Veturissa on myös kaksi dieselmoottoria, joiden avulla voidaan korvata dieselvetureita lyhyillä sähköistämättömillä osuuksilla, kuten ratapihoilla ja teollisuusradoilla.

Siemens kokenut sähköveturivalmistaja

Siemens voitti tarjouskilpailun kaikilla osa-alueilla. Siemens on 2000-luvun johtava nopeiden sähkövetureiden valmistaja, joka on toimittanut Eurooppaan satoja nopeita sähkövetureita. Siemens on toimittanut myös esimerkiksi venäläisen Sapsanin sähköjunat ja ICE-junat Saksaan. Suomeen tulevat sähköveturit valmistetaan Saksassa.

– Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että VR Group valitsi Siemensin suurimman kalustotilauksensa toimittajaksi. Olemme vakuuttuneita, että Vectron-veturi edistää VR:n kaluston ympäristöystävällisyyttä ja luotettavuutta, sanoo Jochen Eickholt, Siemens Rail Systems -divisioonan johtaja.

Talviolosuhteisiin sopiva veturi

Hankittavat veturit kuuluvat Siemensin uuteen Vectron-tuoteperheeseen. Veturi perustuu yhtiön pitkäaikaiseen kokemukseen veturinvalmistajana. Suomen olosuhteisiin tehdään oma versio. Esimerkiksi veturin ilmanottoon ja alustan rakenteisiin liittyvät muutokset mahdollistavat liikennöinnin lumen ja jään keskellä. Veturi toimii –40 °C pakkasessa. Vectronia on testattu muutamien vuosien ajan Keski- ja Pohjois-Euroopassa, myös kylmissä talviolosuhteissa.

VR Groupin ja Siemensin sopimus viimeistellään alkuvuoden 2014 aikana. Tämän jälkeen vuorossa on valmistuksen aloittaminen, perusteellinen testaus sekä hyväksyttämismenettely. Ensimmäinen kymmenen veturin erä tulee Suomeen näillä näkymin vuonna 2017. Laajamittainen sarjavalmistus alkaa vuonna 2018.

Veturihankinta on osa VR Groupin merkittävää kalustoinvestointien sarjaa. VR-konserni on hankkinut ja hankkimassa lisää nopeaan liikenteeseen soveltuvia kaksikerroksisia matkustajavaunuja. Lähiaikoina valmisteilla on myös uusien dieselvetureiden hankinta.

Faktoja Siemensin Vectron-veturista:
- huippunopeus 200 km/h
- paino lähes 90 tonnia
- pituus noin 19 metriä
- teho 6,4 MW
- veturi on 60 kertaa tehokkaampi kuin perheauto

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön löytyy osoitteesta: www.siemens.com/press/vectron-finland

Lähde: VR tiedote http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20131220114054.html.
tallennettu
Ilari Eskelinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #161 : Joulukuu 20, 2013, 12:30:14 »

Lehdistötiedote Siemensin sivulla (englanniksi): http://www.siemens.com/press/en/feature/2013/infrastructure-cities/rail-systems/2013-12-vectron.php
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #162 : Joulukuu 20, 2013, 12:34:10 »

Meitä on täällä sankoin joukoin paikalla, peräti 119 vierasta ja parisenkymmentä jäsentä. Varmaan liittynee tähän veturikauppaan.
tallennettu
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #163 : Joulukuu 20, 2013, 12:37:00 »

Iltalehti: VR kertoo tänään "historian suurimmasta investoinnista" http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122017859070_uu.shtml   Veturien toimittaja ilmoitetaan puoliltapäivin, on varmaan tämän sivuston suurin "uutinen".

Mikähän oli sitten syynä, että ei voinut tilata kotimaasta?
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #164 : Joulukuu 20, 2013, 12:39:10 »

Iltalehti: VR kertoo tänään "historian suurimmasta investoinnista" http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122017859070_uu.shtml   Veturien toimittaja ilmoitetaan puoliltapäivin, on varmaan tämän sivuston suurin "uutinen".

Mikähän oli sitten syynä, että ei voinut tilata kotimaasta?

Kotimaasta on vaikea tilata mitään, jos kotimaisia tarjouksia ei ole ollut.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #165 : Joulukuu 20, 2013, 12:47:38 »

Itselläni jäi hieman epäselväksi että mitä tarkoitti se että junia pystyy ajamaan pienen matkan ilman sähköä dieselin avulla ja erään lehden tekemä kysymys että ilmeisesti junaa voisi lämmittää jonkun aikaa ilman sähköä. Mietin tässä että mitähän se jonkun aikaa tarkoittaa että onko siinä niin pienet polttoainesäiliöt että ei riitä pitkäksi aikaa mutta joka tapauksessa voisi ymmärtää että pelkästään dieseleilläkin pystyisi syöttämään 1500V
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #166 : Joulukuu 20, 2013, 12:50:21 »

Veturi on ns. "last mile"-versio, joka tarkoittaa että siinä on pienet dieselmoottorit joilla voi tehdä esim. pienehköjä vaihtotöitä ilman sähkölankoja.

Hyvä valinta. Toimitustiheys on aika löysä, kun 80 veturia pukataan ulos 9:ssä vuodessa.
tallennettu
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #167 : Joulukuu 20, 2013, 13:17:21 »

Voidaanko näitä käyttää esim. parvivedossa tai kolmiajossa? (Esim. Vartiuksen liikenne) http://www.youtube.com/watch?v=ncZKZwg5UK0
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #168 : Joulukuu 20, 2013, 13:23:06 »

Voidaanko näitä käyttää esim. parvivedossa tai kolmiajossa? (Esim. Vartiuksen liikenne) http://www.youtube.com/watch?v=ncZKZwg5UK0

Faktoja tarkistamatta sanoisin, että melkoisella varmuudella pystyy. Moinen on nykyaikaisen veturin perusominaisuus. Tiedotustilaisuudessa - välikäden kautta kuultuna - ilmeisesti mainittiin, että Sr3 olisi moniajokelpoinen myös Sr2:n kanssa. Toki myös Edo:n kanssa toiminee.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #169 : Joulukuu 20, 2013, 13:25:52 »

Veturi on ns. "last mile"-versio, joka tarkoittaa että siinä on pienet dieselmoottorit joilla voi tehdä esim. pienehköjä vaihtotöitä ilman sähkölankoja.

Hyvä valinta. Toimitustiheys on aika löysä, kun 80 veturia pukataan ulos 9:ssä vuodessa.

Pienet dieselmoottorit ei pärjää 72l 1000kW MGO:le, jo eläkkeellä oleva isäni kertoi vetäneensä yhdellä Dv12:lla 3500 tonnin junan Toijalasta Valkeakoskelle, päämoottori ja vaihteisto tosin kävi "vähän" kuumana.
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #170 : Joulukuu 20, 2013, 13:38:43 »

Tilaisuudessa kerrottiin Sr3:n olevan yhteensopiva niin Sr2:n kuin Edo:n kanssa.

Onkohan nyt järkevää verrata keskenään dieselveturin pääkonetta ja sähköveturin "apukonetta".. Vaikka 1000kW nykymittapuulla suhteellisen vähän veturissa onkin, on se silti huomattavasti enemmän kuin tuo 180kW.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #171 : Joulukuu 20, 2013, 14:29:21 »

Sr3 olisi moniajokelpoinen myös Sr2:n kanssa. Toki myös Edo:n kanssa toiminee.

Tuo Sr2:n kanssa yhteensopivuus on aika loogista, jos veturi on Edo-yhteensopiva, sillä jos Sr2 osaa puhua Edoa ja Sr3 osaa puhua Edoa, he voivat keskustella keskenään Edoksi. Eikä sillä nyt veturin kannalta juuri eroa ole, tulevatko ohjauskäskyt Edon, Sr2:n vai Sr3:n kahvoista, jos ne kuitenkin samanlaisia käskyjä ovat.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #172 : Joulukuu 20, 2013, 14:39:50 »

Hyvä että VR sai veturikaupat tehtyä. En löytänyt tietoa siitä että miten tuon moniajon kanssa oikein käy? tarkoitan siis sitä, kuinka monta veturia voi liittää yhteen tavarajunien vetotehtäviä varten?

Ja miksi vetureiden vetomaksimi  on sama kuin Sudella eli 2000 tonnia? vaikuttaako tähän meidän ratojen painorajoitukset? kuulin joskus taanoin että esim. Korian rautatiesillan maksimi junapainon olevan 2800 tonnia, mutta onko enää. 
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #173 : Joulukuu 20, 2013, 14:58:37 »

Veturi on teknisiltä arvoiltaan hyvin lähelle Sr2:ta. Reilun 80 tonnin painolla taajuusmuuttaja-ajomoottorikäyttö pystyy kehittämään ja ylläpitämään noin 300 kN:n vetovoimaa ja tämä rajoittaa tavarajunien painon noin 2000 tonniin, loivanousuisilla radoilla varmaan noin 2400 tonnia.

Jos 300 Me on tarkka hinta, on veturi hinnaltaan järkevä. Kappalehinnaksi tulee 3,75 Me, ja se on aika kohtuullinen verrattaessa erilaisiin spesiaalimalleihin, joissa on juuri ollut (isommat) dieselmoottorit sähköistämättömällä radalla kulkemista varten, ja joiden hinta on ollut 5-6 Me kappaleelta. Sr2:n ekan tilaussarjan hinta oli 4 Me ja toisen sarjan noin 3,75 Me kappaleelta. Saksan hankkiessa 1990-luvun lopulla yhteensä liki 1000 veturia kolmea eri sarjaa, maksoi TRAXXin esi-isä BR 145 noin 2,5 Me, "tavarajuna-Sr2-ilman-hienoksia" BR 152 (johon nyt sitten Sr3 pohjautuu kahden kehityssukupolven jälkeen) vajaa 3 Me ja "Saksan-Sr2-ilman-hienouksia" BR 101 noin 3,3 Me kappaleelta. Ja tämä siis 15 vuotta sitten.

Sn 200 -veturin valinta mahdollistaa nyt viimeinkin sen, että sähkövetureiden kierto voidaan yhdistää yhteen kiertoon, varsinkin, kun Sr3 on Sr2:n kanssa monikäyttöön sopiva, joka oli pieni myönteinen yllätys.

Edelläesitetyssä valossa VR Oy on hankkinut erittäin fiksun veturin.
tallennettu
Hans Kullberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #174 : Joulukuu 20, 2013, 15:17:36 »

Tuossa ruotsinkielinen versio samasta veturikauppasta http://vastranyland.fi/nyheter/2013-12-20/545311/vr-koper-ellok-over-300miljoner-
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 18 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr3?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina