[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Marraskuu 25, 2009, 22:06:31 » |
|
Tossa kun eksyin jollekkin sivustolle, sieltä löytyi että suomeen olisi vuonna 2015 tulossa sähkis nimeltään Sr3.. Onko yhtään perää tällä??
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 25, 2009, 22:12:38 » |
|
Tossa kun eksyin jollekkin sivustolle, sieltä löytyi että suomeen olisi vuonna 2015 tulossa sähkis nimeltään Sr3.. Onko yhtään perää tällä??
Kyllähän se varmaan noille vuosiluvuille menee, että uutta veturia ruvetaan tilaamaan kun kaalihäkkejä (Sr1) aletaan romuttamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 25, 2009, 23:08:31 » |
|
Ja seuraavan raskaan Sähköveturin litteraksi tulee Sr3, koska siitä tulee Suomen kolmas raskas sähköveturisarja. Sitä, että millainen veturi tulee olemaan, ei tiedä kai vielä kukaan. Tuskin edes VR:llä. Mutta se tiedetään, että noin vuoden 2015 paikkeilla on tarvetta hankkia sähkäreitä ja lok 2000 (johon Sr2 perustuu) alkaa tuossa vaiheessa olla jo liian vanhaa kalustoa uutena hankittavaksi.
Ehkä veturin väkertää vaikka NEVZ, koska sen tuotteista VR:llä on jo ennestään hyviä kokemuksia. (ja hei, jotta kukaan ei vedä kikherneitä nenään: tämä loppukanoottini on huumorimielellä tehty. Vaikka veturi voisi ihan hyvin NEVZiltäkin tulla, pidän jotain EU-alueelta kotoisin olevaa tehdasta aikaslaisen paljon todennäköisempänä)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 28, 2009, 15:54:29 » |
|
Ei Henkka muistaisi sitä sivua mistä on näin lukenut?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 28, 2009, 17:42:15 » |
|
Jotain graafiahan sitä on vorkkiinkin linkkailtu, jossa ilmenee vetokaluston hankinta- ja hylkäysaikataulua. Mistä se graafi oli revitty, on kuitenkin mulle nykyisellään sen verta mysteeri, etten sitä osaa tähän hätään löytää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 28, 2009, 22:44:07 » |
|
Löytämäsi sivu on aivan erinomaisen mainion Transport Tycoon -pelin (jonka parempi, jatkokehitelty ilmaisversio on nimeltään OpenTTD). Koska peli voitetaan saavuttamalla vuosi 2050 mahdollisimman hyvällä tuloksella, täytyy pelissä olla kalustoakin vuotta 2009 pitemmälle. Tämän takia on päätetty kehittää osin mielikuvituspohjaista kalustoa, kuten listassa näkyvät Sm7 ja Sr3. Vasemman laidan listasta saa esiin muuta hauskaa, kuten Dr17 ja Dr18. Tuo kalustolista alkaa olla sen verran komia, että voisi ehkä taas addiktoida itsensä tuohon peliin. Etenkin kun kalustoa kuitenkin riittää vain rajatulle aikavälille, ei tulisi ihan mahdottoman paljoa pelattua kuitenkaan ) Toisaalta, parhaimmillaan peli on, kun sitä pelaa aivan ensimmäisillä junilla, jolloin on pakko ottaa huomioon maaston muodot. Pystysuoraa seinää ei voi vetää rataa, kun junassa onkin vain rajallinen vetovoima. Eikä hitaan ja lyhyen junan tulot riitä vuoren lanaamiseen. Joka tapauksessa, todellisuuden kanssa tuolla listalla ei ole hirveästi tekemistä. Hauskoja ideoita ja veikkaukset mahdollisesta tulevaisuuden kalustosta eivät ole nekään ihan täysin tullesta temmattuja. Josko, tokkopa oikeasti EuroSprintereitä enää 2015 mikään firma tilaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 29, 2009, 17:44:52 » |
|
Jotain graafiahan sitä on vorkkiinkin linkkailtu, jossa ilmenee vetokaluston hankinta- ja hylkäysaikataulua. Mistä se graafi oli revitty, on kuitenkin mulle nykyisellään sen verta mysteeri, etten sitä osaa tähän hätään löytää.
Oli RHK:n sivuilla, ellei ole edelleenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2009, 19:09:23 » |
|
Asiasta kaktukseen: Pitänee koittaa RHK:n sivuilta sitä tilastoa etsiä jossain välissä.
Tällainen löytyi näin pikaisella etsinnällä. Sivulla 24 on VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankintaaikataulu 2010–2030.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 11, 2009, 23:53:16 » |
|
Ei niitä mahdollisia vetureita niin montaa ole, siis veturiperhettä, josta valita, käytännössä kolme, Siemensin EuroSprinter, Bombardierin TRAXX ja Alstomin uusi Prima II joka voisi näyttää aika hienolta VR:n pun...vihreässä värissä Lisää modulaarisista vetureista ja niiden kehityksestä löytyy seurvaavassa: http://www.eurotrib.com/story/2009/6/21/8330/41649Samassa yhteydessä selviää myös ADtranz:n 'tarina', allekirjoittaneelle oli 'yllätys' että nimi tulee ' ABB Daimler Tranzportation'. JOS tuo Alstomin veturi valittaisiin Sr3:ksi, niin mikähän olisi lempinimi, Alstikka?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2009, 18:19:35 » |
|
Koska peli voitetaan saavuttamalla vuosi 2050 mahdollisimman hyvällä tuloksella, täytyy pelissä olla kalustoakin vuotta 2009 pitemmälle. Tämän takia on päätetty kehittää osin mielikuvituspohjaista kalustoa, kuten listassa näkyvät Sm7 ja Sr3. Vasemman laidan listasta saa esiin muuta hauskaa, kuten Dr17 ja Dr18.
Dr17:n speksit eivät oikein täsmää, paheksun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2009, 20:12:26 » |
|
Ei niitä mahdollisia vetureita niin montaa ole, siis veturiperhettä, josta valita, käytännössä kolme, Siemensin EuroSprinter, Bombardierin TRAXX ja Alstomin uusi Prima II joka voisi näyttää aika hienolta VR:n pun...vihreässä värissä. Vilkaisepa myös Skodan veturikuvastoa, sieltä saisit neljännen tyypin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2009, 21:18:59 » |
|
Ei niitä mahdollisia vetureita niin montaa ole, siis veturiperhettä, josta valita, käytännössä kolme, Siemensin EuroSprinter, Bombardierin TRAXX ja Alstomin uusi Prima II joka voisi näyttää aika hienolta VR:n pun...vihreässä värissä. Vilkaisepa myös Skodan veturikuvastoa, sieltä saisit neljännen tyypin... Meinasin kyllä listata myös Skodan, mutta jätin sen kuitenkin pois, koska hieman epäilen heidän mahdollisuuksiaan varsinkin kun heidän veturinsa on aika uusi, siis 109E, ja ulkonäkökin hieman... Talgon sähköveturi joka näkyy tuon antamani linkin toisen osan loppupuolella voisi olla ihan siistin näköinen suomessakin, toistaiseksi se on kuitenkin vain prototyyppi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 16, 2009, 15:07:13 » |
|
Mikä tässä Škodan tuotteessa nyt niin kamalan näköistä on? Ihan perustyylikäs veturi. http://www.skoda.cz/images/1570.jpgMites on sähkäreitä Ruotsiin ja Jenkkeihin tehneen tehtaan laita? Ei enää mitään uutta tuotantoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 16, 2009, 20:14:35 » |
|
Mikä tässä Škodan tuotteessa nyt niin kamalan näköistä on? Ihan perustyylikäs veturi. http://www.skoda.cz/images/1570.jpgMites on sähkäreitä Ruotsiin ja Jenkkeihin tehneen tehtaan laita? Ei enää mitään uutta tuotantoa? No minusta se näyttää hieman...öö...oudolta. Tuulilasi on hieman pienen näköinen kohtuu isossa veturissa ja a-pilarit ovat todella isot. Onhan siinä toki törmäysturvallisuus otettu huomioon, mutta silti... Ruotsin vanhemmat veturit taisivat olla ASEA tuotantoa ja kuten tuolta antamastani linkistä selviää, ovat nämä nykyään osaa Bombardier-konsernia useamman mutkan kautta 1) Asea + Brown Boveri (Sveitsi) -> ABB 2) ABB + Daimler kiskokalusto -> ADtranz 3) Sekä ABB että Daimler poistuivat ADtranz'sta -> Bombardier.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 16, 2009, 21:56:43 » |
|
Jos päättäjät tilaavat veturisarjan Suomeen ulkonäön perusteella, on kyllä todellakin aika vaihtaa päättäjiä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 16, 2009, 23:36:27 » |
|
Eiköhän olisi aiheellista tilata kunnollinen tavarajunia vetämään yksinään pystyvä yksilö, esim Tanskassa käytössä oleva 6-akselinen EG-sarjan kaltainen - jäisi ainaiset kaksinajon-kytkennät ja -purkamiset. Pikajuna-käyttöön suunnitellut ja soveltuvat Sr2:t jäisivät kokonaan nopeaan liikenteeseen. Jo aikoinaan N-liittolaiset ihmettelivät tilaamiamme 4-akselisia "susia", mutta toki valmistivat tilaajan pyynnöstä moiset kummajaiset - niinpä niitä nykyään käytetään usein tavarajunissa 8-akselisina voimanpesinä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 03, 2010, 12:27:49 » |
|
Mahtaakohan Suomen seuraava sähköveturisarja olla Proxionin Taurus: http://www.proxion.fi/fi/unit/5/ ?!?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 03, 2010, 21:21:41 » |
|
(Juha aloitti toisaalla uuden ketjun joka ei vielä sisällä muuta kuin tämän yhden viestin, jonka tässä kokonaisuudessaan siteeraan ja johon nyt vastaan: Arvaisin, että kyseessä on vain tyylikkäin sähköveturia tavarajunassa esittävä kuva joka on nopeasti löydetty. Jos Proxion sitten jotain lienee sopinutkin, tuskin se rupeaa kuvan muodossa siitä mitään vihjaamaan. Veturi kuin veturi nyt alkuvaiheessa. Tietty kalusto tulee melko todennäköisesti olemaan EuroSprinter- tai Taurus-tyyppistä, päätellen ihan siitä että niitä ovat muut pienet junafirmat tilailleet. Koska Suomessa kuitenkin on vähemmän sitä irrationaalista pelkoa itäeurooppalaisia tuotteita kohtaan, voi veturi hyvin tulla vaikka Tšekistä. Venäläistä ehkä varovat suomalaisetkin silti niin paljon, ettei NEVZ:n tuotteita tarvitse pelätä enempää näkevänsä kuin nyt Suomessa näkee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 03, 2010, 23:34:54 » |
|
Proxionin varmaan kannattaisi vakavissaan harkita hybridin hankkimista. Sähköllä ajeltaisiin linja-osuudet, dieselin voimin suoritettaisiin mahdolliset vaihtotyöt sivuraiteilla - yksi veturi hoitelisi kahden työt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 04, 2010, 17:11:50 » |
|
Jos yksityisiä tavaraliikenteen operaattoreita alkaa vähitellen tulla Suomen radoille, ja vielä sähköveturein, on uusia sähköveturityyppejä muutaman vuoden sisään hyvin mahdollisesti tulossa useampiakin. Esimerkiksi Ruotsissa jo yksi yhtiö (Hector Rail) on omilla hankinnoillaan onnistunut lisäämään sähköveturityyppien kokonaismäärää maassa olennaisesti, olkoonkin että osa vetureista on hankittu käytettynä, mikä Suomen tapauksessa raideleveyden vuoksi on hiukan vaivalloisempaa. Kolarin malmiliikenne tms. raskas liikenne voi puolestaan johtaa kuusiakselisten sähkövetureiden hankintaan, jos tarkoitus on ajaa junia joihin 2-3xSr2 on riittämätön vetovoima.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 04, 2010, 18:45:12 » |
|
Proxionin varmaan kannattaisi vakavissaan harkita hybridin hankkimista. Sähköllä ajeltaisiin linja-osuudet, dieselin voimin suoritettaisiin mahdolliset vaihtotyöt sivuraiteilla - yksi veturi hoitelisi kahden työt.
Onkohan kellään valmistajalla enään hybridivetureita tarjolla, siis nimenomaan sähkö/diesel-hybridejä. Monijännitevetureita kun myös voitaneen nimetä hybrideiksi. Veturin massa kasvaa aika paljon kun mukaan tungetaan muuntaja sekä jonkin kokoinen dieselkone generaattoreineen. Esim. Brittiläisessä class 73 sähködieselissä (eng. electrodiesel) on 600hv tehoinen moottori, mutta koska muuten veturi on tarkoitettu 750v tasavirralle siinä ei tarvita muuntajaa. Tietenkään pienen dieselkoneen kanssa ei kovin hurjia junia kiskota.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 05, 2010, 07:15:53 » |
|
Hybridejä (sähkö/diesel) Bombardier on viimeksi myynyt New Jersey Transitille Yhdysvaltoihin ja AMT:lle Montrealiin Kanadaan. Nämä kaksi tahoa järjestivät tarjouskilpailun yhdessä, ja tyyppi on siis sama. Vaikka hankinnasta on jo jonkin verran aikaa, käsittääkseni kummankaan asiakkaan vetureita ei vielä ole toimitettu. Ymmärrettävästi Pohjois-Amerikassa, jossa sähköistystä on korkeintaan marginaalisesti, on tällaisille vetureille enemmän kysyntää kuin Euroopassa, jossa valtaosa pääradoista on sähköistettyjä. http://en.wikipedia.org/wiki/ALP-45DP
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 05, 2010, 23:09:16 » |
|
Yksi mahdollisuus on toki myöskin tehdä kaksiosainen veturi, ("2Sr3") jonka toisessa osassa on iso iso dieselmoottori, vetotelit ja ohjaamo(t) (eikä muuta) ja toisessa sähköveturin kaikki laitteet. Dieselmoottorilta virta sitten toiseen yksikköön, jota käytetään kuin virta tulisi ajolangasta. Noin luulisi voivan saada aikaan niin ison moottorin, että siitä riittäisi voimat molempien vetureiden tarpeisiin, eikä samass a vaunussa tarvitsisi olla sekä painavaa muuntajaa että painavaa dieselmoottoria.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|