Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: SVR:n 2-kerroksiset vaunut Pietarin lähellä v. 1886 (& Siestarjoki)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #25 : Huhtikuu 30, 2020, 07:26:43 »

Pidän Walkeasaari-Siestarjokea epätodennäköisenä kiskotuksensa, alusrakenteensa ja siltojensa keveyden vuoksi. Myöskään sen kevyet raitioveturit eivät puoltaneet asiaa. Radan laituripituudet eivät rajoittaneet käytettyjen kevyiden ja yksikerroksisina yksinkertaisten vaunujen lukumäärää.
Keisarikunnan pääradat olivat sensijaan järeitä. Ne soveltuivat myös kaksikerroksisille vaunuille ennen sähköistystä.

Leveät kiskot-kirjan mukaan Walkeasaaren-Siestarjoen rautatie rakennettiin maastoon, joka oli rautatien rakentajille helppoa, tasaista kangasmaata, jossa ei tarvittu mitään suurempia maastotöitä.

Ruostekanava ylitettiin 2-aukkoista kivirumpua pitkin. Siestarjoen ylitys puolestaan oli Pietari-Viipuri -radan silta Valkeasaaren aseman vierellä.



Radalla ei ollut omia vetureita, vaan sillä käytettiin SVR:n Pietarin tai Viipurin varikoiden vetureita.

Rautatien muututtua yksityisradaksi v. 1875, sillä käytetyt veturit olivat puolitoista kertaa niin painavia kuin kuin SVR:n radalla käyttämät veturit. Kun kevättulva rikkoi Siestarjoen ylittävän puusillan, SVR kielsi yhtiön vetureilta pääsyn väliaikaiselle sillalle, jolla SVR:n veturit siis liikennöivät. Uudelle teräslevysillalle yhtiön painavat veturit sitten pääsivät.


Kaksikerrosvaunu-uutisen aikaan, vuonna 1886, yksityisrautatie oli jo lopettanut toimintansa ja rata oli pahasti rapistunut. Vuonna 1884 Venäjä oli tarjonnut rautatietä takaisin Suomelle, mutta rata oli todettu tarkastuksessa niin huonokuntoiseksi, että lokakuussa 1885 Suomen senaatti oli ilmoittanut, että radan kunnostaminen olisi tullut suhteettoman kalliiksi, eikä radalla olisi ollut maan kannalta suurtakaan merkitystä.

On toki mahdollista, että SVR olisi tilannut kaksikerrosvaunuja tätä rata varten esim. vuonna 1885 ennenkuin selvisi, ettei rataa kannattanut kunnostaa. Sille ei kuitenkaan löydy vahvistusta. Mutta ei vahvistusta löydy millekään muullekaan rautatielle, radalle tai rataosalle.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2020, 11:30:01 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #26 : Toukokuu 03, 2020, 09:49:25 »

Kun tässä on ollut runsaastikin juttua näistä Siestarjoen rautateistä, eli Walkeasaari - Siestarjoki -rautatiestä ja Pietari - Siestarjoki -rantaradasta, niin katsotaan nyt vielä, miten tuo rantarata olisi sopinut SVR:n kaksikerrosvaunujen radaksi. 

Tosiaan sekoitin Siestarjoen ja Valkeasaaren. Mutta nämä olivat kaksi erillistä rataa joista se rannikkorata oli "raitiotie" -tasoinen ja sen voi mutkistakin päätellä.

Rantarataa tosiaan liikennöitiin hyöryveturiraitiotienä. Höyryraitiotie ei kuitenkaan ole yhtä kevyt ja tiukkasäteinen kuin tavallinen raitiotie. Karttojen mukaan tiukimmat kaartosäteet näyttävät olleen 150-200 m.



Mutta ei rantarata silti voi tulla kyseeseen: SVR:n kerrotaan hankkineen kaksikerrosvaunut vuonna 1886. Rantaradan ensimmäinen osuus, rannasta pohjoiseen Ozerkiin, avattiin vasta vuonna 1893, ja varsinainen rantarata vuonna 1894. Sitäpaitsi rantarata oli yksityinen rautatie. 

Luulenpa, ettei näiden kaksikerrosvaunujen arvoitus ratkea näillä eväillä. Mutta joko SVR:n tai rautatie- tai raitiotoekaluston valmistajien arkistoista tieto voisi löytyä. - Jos noita vaunuja todellisuudessa koskaan edes on ollut olemassa.


* 1914-Rantarata.jpg (494.36 kilotavua, 1323x567 - tarkasteltu 105 kertaa.)
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #27 : Toukokuu 03, 2020, 15:46:45 »

Selkeän havainnollisia karttoja rannikkoradasta, kiitos!

Rannikkoradan muuntumisesta osaksi Leningradin kehärataverkostoa (mm. yhdysradan ja Nevan sillan kanssa sen osana) kuvaa karttojen avulla S.V. Kritskiy:n väitöskirja Pietarin valtionyliopistosta vuodelta 2017 (338 s.)

Otsikko suomennettuna on Petrogradin (Leningradin) rautatiekeskuksen historiallinen kehitys 1914-1941.
Kopioitsin siitä joitakin karttoja ja asemapiirroksia, mutta en onnistu löytämään sitä uudelleen netistä, kun en lainkaan hallitse krillisiä juttuja. Mahtaako väitös olla tuttu?
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #28 : Toukokuu 04, 2020, 06:28:05 »

Rannikkoradan muuntumisesta osaksi Leningradin kehärataverkostoa (mm. yhdysradan ja Nevan sillan kanssa sen osana) kuvaa karttojen avulla S.V. Kritskiy:n väitöskirja Pietarin valtionyliopistosta vuodelta 2017 (338 s.)

Otsikko suomennettuna on Petrogradin (Leningradin) rautatiekeskuksen historiallinen kehitys 1914-1941.
Kopioitsin siitä joitakin karttoja ja asemapiirroksia, mutta en onnistu löytämään sitä uudelleen netistä, kun en lainkaan hallitse krillisiä juttuja. Mahtaako väitös olla tuttu?

Rantarata liitettiin muuhun rataverkkoon ymmärtääkseni 1920-luvulla, kun Pietarissa rakennettiin yhteys Suomen asemalle ja Siestarjoella rakennettiin yhteys Kurortista Valkeasaaren radalle.

S. V. Kritskiy ei ole minulle tuttu, enkä onnistu löytämään netistä hänen rautateihin liittyvää työtään. Haku pitäisi tehdä kyrillisin kirjaimin. Jos työ on tallessa digitaalisena, siitä saa kopioiduksi merkkijonon. Jos taas paperilla, kuvasta voi ehkä OCR:llä lukea merkkijonon.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #29 : Toukokuu 04, 2020, 07:34:41 »

S. V. Kritskiy ei ole minulle tuttu, enkä onnistu löytämään netistä hänen rautateihin liittyvää työtään. Haku pitäisi tehdä kyrillisin kirjaimin. Jos työ on tallessa digitaalisena, siitä saa kopioiduksi merkkijonon. Jos taas paperilla, kuvasta voi ehkä OCR:llä lukea merkkijonon.

Oikeat hakusanat ovat Диссертация С. В. Критский (dissertatsija S. V. Kritski) ja itse väikkäri löytyy tästä:
https://terijoki.spb.ru/railway/docs/Kritskiy_S_V_Disser.pdf. Tuosta varmasti saa selkoa aika helposti Google translaten avulla.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: SVR:n 2-kerroksiset vaunut Pietarin lähellä v. 1886 (& Siestarjoki)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina