Tätä pohjoisen ratayhteyden moniongelmaista liitäntää Euroopan rautatieverkkoon on pohtinut myös Väylä virasto
"Pääradan kytkemistä Euroopan raideliikennejärjestelmään selvitettiin vuonna
2019. Pirkanmaan liiton selvityksessä kehitettiin visio, jossa kahden raideleveyden ratkaisu on tuotu Helsinki–Tampere–Tornio-välille. Raportissa visioidaan,
että kahden raideleveyden limitetty rata voisi rakentua ensin Helsingistä
Tampereelle ja pohjoisessa Kemin ja Tornion teollisuusvyöhykkeen kattaen,
edeten Oulun satamaan ja teollisuusalueelle. Seurauksena eurooppalainen kalusto saadaan käyttöön Ruotsin kautta, ja avautuu yhteys Ruotsin kautta etelään
ja Narvikin sataman kautta ”overseas”-markkinoille. (Pirkanmaan liitto 2019). "
https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2020-17_rajan_ylittava_web.pdf