Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 104
|
« : Heinäkuu 20, 2020, 21:00:06 » |
|
Tavarajunan veturi syttyi yhtäkkiä palamaan Siilinjärvellä – palo saatiin sammutettua
Veturin syttymissyy ei ole tiedossa.
Tavarajunan dieselveturi syttyi yhtäkkiä maanantai-iltana palamaan Siilinjärvellä.
Pohjois-Savon pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Antti Korhosen mukaan tavarajunan kuljettaja havaitsi peileistään kaksiveturisen junan takimmaisen veturin savuttavan. Hän pysäytti junan, soitti hätäkeskukseen ja aloitti sammutustyöt.
Pelastuslaitos onnistui sammuttamaan palon. Juna siirrettiin Siilinjärvelle jälkitarkastusta varten.
Veturin syttymissyy ei ole tiedossa.
Rataliikennettä jatketaan radan tarkistamisen jälkeen pikimmiten. Korhonen ei ollut varma, oliko rataa tarkistettu vielä puoli kymmenen aikaan illalla.
Siilinjärvi 20.07.2020 19:49:54 liikennevälinepalo: suuri
Onkohan taas kyseessä Dr16 vai onko kyseessä Dv12?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2020, 21:42:40 » |
|
Punavalkoinen Dr16 (numero ei tiedossa). Juna kuitenkin pystyi jatkamaan matkaa hitaalla vauhdilla Yaralle saakka, koska kärynnyt veturi oli taaempi.
Jokohan kyseinen veturisarja asetetaan käyttökieltoon siihen saakka, kunnes palojen syyt selviää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Niemelä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 28
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2020, 21:58:51 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 45
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2020, 22:12:52 » |
|
Punavalkoinen Dr16 (numero ei tiedossa). Juna kuitenkin pystyi jatkamaan matkaa hitaalla vauhdilla Yaralle saakka, koska kärynnyt veturi oli taaempi.
Jokohan kyseinen veturisarja asetetaan käyttökieltoon siihen saakka, kunnes palojen syyt selviää.
Numero on lähteiden mukaan 2821. Ja näiden palojen syy on hyvin yksinkertainen: tarkoituksella laiminlyödyt huollot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 21, 2020, 01:37:49 » |
|
Kyllä nämä meidän iltapäivälehdet osaavat laatu-uutisoinnin... Kuvassakin vielä sähköveturi. "Veturi syttyi palamaan kesken ajon Siilinjärvellä. Pohjois-Savon pelastuslaitoksen mukaan palamaan syttynyt tavarajuna oli matkalla Iisalmesta Siilinjärvelle ja sitä veti kaksi dieselveturia. Takimmainen vaunu syttyi palamaan tuntemattomasta syystä. Pelastuslaitos sai sammutettua palon ja juna siirrettiin Siilinjärvelle jälkitarkistusta varten." https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb8a083e-fcc7-45e0-a02c-9ab259465f26Harmillista, että kalusto on päästetty siihen kuntoon, että näitä käryjä pääsee tapahtumaan vähän liian usein. Eikös Dr13-sarjan loppuaikana ollut vähän samanlaista ongelmaa..?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 21, 2020, 06:46:21 » |
|
Punavalkoinen Dr16 (numero ei tiedossa). Juna kuitenkin pystyi jatkamaan matkaa hitaalla vauhdilla Yaralle saakka, koska kärynnyt veturi oli taaempi.
Jokohan kyseinen veturisarja asetetaan käyttökieltoon siihen saakka, kunnes palojen syyt selviää.
Numero on lähteiden mukaan 2821. Ja näiden palojen syy on hyvin yksinkertainen: tarkoituksella laiminlyödyt huollot. Mikä on liikeyrityksen motiivina kaluston tahalliseen rikkomiseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 104
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 21, 2020, 09:47:26 » |
|
Kyllä nämä meidän iltapäivälehdet osaavat laatu-uutisoinnin... Kuvassakin vielä sähköveturi. "Veturi syttyi palamaan kesken ajon Siilinjärvellä. Pohjois-Savon pelastuslaitoksen mukaan palamaan syttynyt tavarajuna oli matkalla Iisalmesta Siilinjärvelle ja sitä veti kaksi dieselveturia. Takimmainen vaunu syttyi palamaan tuntemattomasta syystä. Pelastuslaitos sai sammutettua palon ja juna siirrettiin Siilinjärvelle jälkitarkistusta varten." https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb8a083e-fcc7-45e0-a02c-9ab259465f26Harmillista, että kalusto on päästetty siihen kuntoon, että näitä käryjä pääsee tapahtumaan vähän liian usein. Eikös Dr13-sarjan loppuaikana ollut vähän samanlaista ongelmaa..? Arkistosta kaivetaan jokin vähänkin uutiseen viittaava valokuva. Kuten nyt tuo sähköveturin vetämä tavarajuna. Onnettomuusuutisiin, jos ei ole kuvaa tapahtumapaikalta, siepataan arkistosta kuva joka on useimmiten sama, eli kuva paloaseman kalustohallissa olevista paloautoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 21, 2020, 10:15:43 » |
|
En usko, että mitään on tarkoituksella laiminlyöty. Veturisarjalla on kuitenkin ikää n. 30 vuotta ja tuskin näihin enää mitään isompia saneerauksia tehdään kuten Dv12-sarjaan on tehty.
Dm12 oli jonain kesänä pois liikenteestä polttoainevuotojen aiheuttamien tulipalojen takia. Ongelma korjaantui polttoaineletkujen/-putkien vaihdolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 45
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 21, 2020, 13:49:31 » |
|
Punavalkoinen Dr16 (numero ei tiedossa). Juna kuitenkin pystyi jatkamaan matkaa hitaalla vauhdilla Yaralle saakka, koska kärynnyt veturi oli taaempi.
Jokohan kyseinen veturisarja asetetaan käyttökieltoon siihen saakka, kunnes palojen syyt selviää.
Numero on lähteiden mukaan 2821. Ja näiden palojen syy on hyvin yksinkertainen: tarkoituksella laiminlyödyt huollot. Mikä on liikeyrityksen motiivina kaluston tahalliseen rikkomiseen? Kaikessa yksinkertaisuudessaan, kun Dr19 tulee niin saataisiin Dr16 sarja nopeasti pois. Tästä syystä on huoltoja laiminlyöty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 21, 2020, 17:05:59 » |
|
Punavalkoinen Dr16 (numero ei tiedossa). Juna kuitenkin pystyi jatkamaan matkaa hitaalla vauhdilla Yaralle saakka, koska kärynnyt veturi oli taaempi.
Jokohan kyseinen veturisarja asetetaan käyttökieltoon siihen saakka, kunnes palojen syyt selviää.
Numero on lähteiden mukaan 2821. Ja näiden palojen syy on hyvin yksinkertainen: tarkoituksella laiminlyödyt huollot. Mikä on liikeyrityksen motiivina kaluston tahalliseen rikkomiseen? Kaikessa yksinkertaisuudessaan, kun Dr19 tulee niin saataisiin Dr16 sarja nopeasti pois. Tästä syystä on huoltoja laiminlyöty. Siis, Sm1:n ja Sm2:n kohdallahan juuri tuohon tapaan on tehty. Samoin sinisten vaunujen. Kaluston on tultava käyttöikänsä päähän, jotta se voidaan romuttaa. Vesivahingot, moottoripalot ja jarrujen huono toimivuus ovat hyviä syitä kaluston romuttamiselle sen sijaan, että ne annettaisiin kilpailijoiden käyttöön. Olisi hieman yllättävää, jos jostain syystä Dr16:n kohdalla se sama käytäntö ei sitten pätisikään, joka on muuten talon perustoimintamalli. Kalusto on kuitenkin hankittu verovaroilla ja se on siten tullut VR:lle ilmaiseksi. Sen tuhoutumisesta ei siis tule VR:lle laskennallisia kuluja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 21, 2020, 17:12:47 » |
|
Kaikessa yksinkertaisuudessaan, kun Dr19 tulee niin saataisiin Dr16 sarja nopeasti pois. Tästä syystä on huoltoja laiminlyöty.
Siis, Sm1:n ja Sm2:n kohdallahan juuri tuohon tapaan on tehty. Samoin sinisten vaunujen. Kaluston on tultava käyttöikänsä päähän, jotta se voidaan romuttaa. Vesivahingot, moottoripalot ja jarrujen huono toimivuus ovat hyviä syitä kaluston romuttamiselle sen sijaan, että ne annettaisiin kilpailijoiden käyttöön. Olisi hieman yllättävää, jos jostain syystä Dr16:n kohdalla se sama käytäntö ei sitten pätisikään, joka on muuten talon perustoimintamalli. Kalusto on kuitenkin hankittu verovaroilla ja se on siten tullut VR:lle ilmaiseksi. Sen tuhoutumisesta ei siis tule VR:lle laskennallisia kuluja. Kyllä tuo on ihan perinteinen toimintamalli. Kaavaillun käyttöiän loppuvaiheilla kalusto ajetaan loppuun. Kunnossapidossa tämä saattohoito näkyy sekä varaosien poistoina että kalliiden huoltojen vähentämisenä. Museoitavaksi säästettyä kalustoa korjattaessa vaikutukset tulevat mielestäni tosi hyvin esiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 72
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 21, 2020, 20:41:45 » |
|
Ei kyllä minun korviin kuulosta järkevältä strategialta tuollainen huollon laiminlyönti. Tulipalot ovat vaarallisia. Huonosti huollettu veturi voi esimerkiksi aiheuttaa veturitalliin ison tulipalon. Jos tuleen syttyvällä veturilla vedetään matkustajajunaa, niin voi syntyä pakokauhu, jossa tallautuu ihmisiä kuoliaaksi. Puhumattakaan, jos tulipalo tapahtuu tunnelissa, jolloin savukaasut voivat osoittautua hyvinkin tappaviksi.
Toivottavasti ei tässä ole ihan mistään sellaisesta kysymys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 45
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 21, 2020, 21:13:20 » |
|
Ei kyllä minun korviin kuulosta järkevältä strategialta tuollainen huollon laiminlyönti. Tulipalot ovat vaarallisia. Huonosti huollettu veturi voi esimerkiksi aiheuttaa veturitalliin ison tulipalon. Jos tuleen syttyvällä veturilla vedetään matkustajajunaa, niin voi syntyä pakokauhu, jossa tallautuu ihmisiä kuoliaaksi. Puhumattakaan, jos tulipalo tapahtuu tunnelissa, jolloin savukaasut voivat osoittautua hyvinkin tappaviksi.
Toivottavasti ei tässä ole ihan mistään sellaisesta kysymys.
Valitettavasti kysymys on juuri edellä mainitusta asiasta. Esim kun Dv16:sia oltiin hylkäämässä, Niin VR:n epävirallinen ohje oli että raiskatkaa ne niin loppuun kuin vaan pystytte ja sitten hylkyyn.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 22, 2020, 07:04:25 » |
|
Punavalkoinen Dr16 (numero ei tiedossa). Juna kuitenkin pystyi jatkamaan matkaa hitaalla vauhdilla Yaralle saakka, koska kärynnyt veturi oli taaempi.
Jokohan kyseinen veturisarja asetetaan käyttökieltoon siihen saakka, kunnes palojen syyt selviää.
Numero on lähteiden mukaan 2821. Ja näiden palojen syy on hyvin yksinkertainen: tarkoituksella laiminlyödyt huollot. 2821:llä oli ongelmia jo aiemmin keväällä: http://vaunut.org/kuva/139274Jotain elvytystä se on ilmeisesti saanut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juho Heiskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 22, 2020, 10:27:08 » |
|
Punavalkoinen Dr16 (numero ei tiedossa). Juna kuitenkin pystyi jatkamaan matkaa hitaalla vauhdilla Yaralle saakka, koska kärynnyt veturi oli taaempi.
Jokohan kyseinen veturisarja asetetaan käyttökieltoon siihen saakka, kunnes palojen syyt selviää.
Numero on lähteiden mukaan 2821. Ja näiden palojen syy on hyvin yksinkertainen: tarkoituksella laiminlyödyt huollot. 2821:llä oli ongelmia jo aiemmin keväällä: http://vaunut.org/kuva/139274Jotain elvytystä se on ilmeisesti saanut. 2821:llä on ollut melko usein ongelmia. Monta kertaa on mennyt hinauksessa Pieksämäelle huoltoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 22, 2020, 19:44:25 » |
|
Valitettavasti kysymys on juuri edellä mainitusta asiasta. Esim kun Dv16:sia oltiin hylkäämässä, Niin VR:n epävirallinen ohje oli että raiskatkaa ne niin loppuun kuin vaan pystytte ja sitten hylkyyn.
Vai oliko tuossa Dv16:n epävirallisessa ohjeistuksessa samaa ideaa kuin Saksassa yleisesti käytössä olevalla termillä "Z-Stellung"? Eli veturille ei enää tehdä mitään määräaikais- yms. huoltoja vaan veturi käytetään kirjaimellisesti loppuun ilman mitään lisäsatsauksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|