Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« : Syyskuu 12, 2020, 11:05:55 » |
|
Millaisia pienoisrautatiejunia te haluaisitte, joita ei vielä ole?
Itselleni kelpaisi Tampereen ratikka, Sm2 ja Dm12.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2021, 13:45:32 kirjoittanut Oula Ahlholm »
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2021, 12:14:30 » |
|
Kannattaako ostaa Br185 sarjan veturi? 90€? Tai joku jenkkiveturi 128€ tai joku halpa veturi...?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2021, 13:45:56 » |
|
Millaisia pienoisrautatiejunia te haluaisitte, joita ei vielä ole?
Itselleni kelpaisi Tampereen ratikka, Sm2 ja Dm12.
Suomalainen kalusto: Veturit ja moottorivaunut: Dr13, Dv15 tai 16, Dm8 tai 9 Vaunut: ED eli 2-kerros IC päivävaunu sekä punaisena että vihreänä, mieluiten vähän lyhyemmäksi (n 27 cm) kutistettu kuin skaalapituus. Raitiovaunut: HKL:n 4-akselinen vihreäkeltainen Valmet tai Karia Ulkomainen kalusto: Ruotsin SJ:n F- ja Ra- sarjan sähköveturit Lisäksi vetureiden ja rautatiemoottorivaunujen tulisi voida kulkea Märklinin radoilla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2021, 13:55:44 » |
|
Ainakin Sm2-malli on tuloillaan. Rakentaja Maxim Dementiev, joka myös myy sarjaa ja ilmeisesti myös valmiiksi rakennettu malli on tarjolla. Lähetä sähköpostia osoitteeseen hrukach[ota pois ja korvaa madolla]yandex.ru. Maksimille voi kirjoittaa suomeksi.
Tuo näyttää tosi hyvältä! Oliko hintaluokasta mitään arvioita?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 154
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2021, 16:28:37 » |
|
Millaisia pienoisrautatiejunia te haluaisitte, joita ei vielä ole?
Itselleni kelpaisi Tampereen ratikka, Sm2 ja Dm12.
Suomalainen kalusto: Veturit ja moottorivaunut: Dr13, Dv15 tai 16, Dm8 tai 9 Vaunut: ED eli 2-kerros IC päivävaunu sekä punaisena että vihreänä, mieluiten vähän lyhyemmäksi (n 27 cm) kutistettu kuin skaalapituus. Raitiovaunut: HKL:n 4-akselinen vihreäkeltainen Valmet tai Karia Ulkomainen kalusto: Ruotsin SJ:n F- ja Ra- sarjan sähköveturit Lisäksi vetureiden ja rautatiemoottorivaunujen tulisi voida kulkea Märklinin radoilla Ruotsalaiskaluston osalta tilanne on helppo: sekä F- että Ra-veturit löytyvät korkeatasoisina malleina Jecolta ja sellaisen voi hankkia vaikka MJ-Hobbystä: https://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?c=32
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2021, 18:06:59 » |
|
Tuo näyttää tosi hyvältä! Oliko hintaluokasta mitään arvioita? Hinta selviää, kun laittaa Maksimille postia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2021, 20:07:05 » |
|
Tampereen ratikasta pitäisi olla malli tekeillä, mutta se ratikka taisi mennä jo. Tilausaika loppui joulukuussa.
Olikohan Dr13 ja Dv15/16 vetureista aikanaan tuotettu rakennussarja. Muistikuva olisi, että kaksikerrosvaunuista olisi tehty myös malleja, vai oliko vain huhu? Heris? Mestarimallit teki kaksikerrosvaunun rakennussarjan myös, eikö niin. Joitakin valmiita suomivetureita näyttää löytyvän. Onkohan ne tehdasalustalle tehtyjä ja hyödynnetty 3d-tulosteita?
Ruotsalaisten mallien osalta tilanne on parempi. Suomeen verrattuna tehdasvalmiita malleja löytyy pilvin pimein.
Yleisesti, jos haluaa varmasti, jonkin mallin pitää ennakkotilata malli. Koskee pieniä, että suurempiakin pienoisrautatievalmistajia, oli sitten kyseessä rakennusarjat tai valmiit tehdasmallit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Pokki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2021, 20:25:21 » |
|
Dr13:sta on ollut saatavilla (on edelleen?) Wikbergin tuottama kaunis messinkisarja, jonka pellit minullakin aikanaan oli ennen aihepiirin vaihtamista pois Suomi-malleista. Samoin muutama viikko sitten hypistelin Mallikaupassa Dr13:n valmista mallia, joka oli 3D-tulosteen pohjalta rakennettu ja menossa eteenpäin sen tilanneelle asiakkaalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2021, 14:27:13 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2021, 14:37:04 » |
|
Mestarimallit Dv12 on kallis, onko halvempaa versiota?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 23, 2021, 09:58:06 » |
|
Ruotsalaisten mallien osalta tilanne on parempi. Suomeen verrattuna tehdasvalmiita malleja löytyy pilvin pimein.
H0:ssa tämä pitää paikkansa, mutta muissa mittakaavoissa tilanne onkin paljon huonompi. Sama pätee muidenkin pohjoismaiden rautatiekalustoon. Esim. N-mittakaavassa ei ole vielä tuotettu yhtään sarjavalmisteista esikuvanmukaista Nohab-veturia (en laske Pikon 1970-luvulla tuottamaa mallia esikuvanmukaiseksi).
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 23, 2021, 10:35:23 » |
|
Ruotsalaisten mallien osalta tilanne on parempi. Suomeen verrattuna tehdasvalmiita malleja löytyy pilvin pimein.
H0:ssa tämä pitää paikkansa, mutta muissa mittakaavoissa tilanne onkin paljon huonompi. Sama pätee muidenkin pohjoismaiden rautatiekalustoon. Esim. N-mittakaavassa ei ole vielä tuotettu yhtään sarjavalmisteista esikuvanmukaista Nohab-veturia (en laske Pikon 1970-luvulla tuottamaa mallia esikuvanmukaiseksi). N-skaalassa Mestarimallit on tuottanut vajaat 20 kaupallista rakennussarjaa suomalaisesta kalustosta. Sarjavalmisteisia ready-to-run-malleja todennäköisesti ei tulla valmistamaan koskaan Suomi-aiheista. Tälle ei ole kaupallisia perusteita. Mikäli päättää panostaa Suomi-aiheisiin, on rakennussarjamuoto ainoa tapa — joskin rakennussarjoista voi myös teettää valmiita malleja, mikäli rakentaminen ei innosta. Kuvan mallit on N-skaalassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 23, 2021, 11:02:19 » |
|
Ruotsalaisten mallien osalta tilanne on parempi. Suomeen verrattuna tehdasvalmiita malleja löytyy pilvin pimein.
H0:ssa tämä pitää paikkansa, mutta muissa mittakaavoissa tilanne onkin paljon huonompi. Sama pätee muidenkin pohjoismaiden rautatiekalustoon. Esim. N-mittakaavassa ei ole vielä tuotettu yhtään sarjavalmisteista esikuvanmukaista Nohab-veturia (en laske Pikon 1970-luvulla tuottamaa mallia esikuvanmukaiseksi). N-skaalassa Mestarimallit on tuottanut vajaat 20 kaupallista rakennussarjaa suomalaisesta kalustosta. Totta. Mestarimallit on hienosti edistänyt suomalaismallien tarjontaa N-mittakaavassa ja onpa joitakin MM:n talosarjoja myyty Ruotsissakin, koska ne sopivat yhtä hyvin sikäläiseen rautatiemiljööseen. Mutta vielä puuttuu sopiva veturi näitä vaunuja vetämään...
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 23, 2021, 18:53:01 » |
|
Mutta vielä puuttuu sopiva veturi näitä vaunuja vetämään... Minkäänlaisia suomalaisia N-rakennussarjoja ei kannata tehdä kaupalliselta pohjalta. N-harrastajilla ei ole rakenteluperinnettä, vaan mallit pitäisi saada valmiina ja samalla hinnalla kuin massavalmistajien mallit ja se porukka joka rakentaa on olemattoman pieni. Tulipahan kokeiltua — lisää ei enää tehdä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 23, 2021, 21:04:31 » |
|
Ruotsalaisten mallien osalta tilanne on parempi. Suomeen verrattuna tehdasvalmiita malleja löytyy pilvin pimein.
H0:ssa tämä pitää paikkansa, mutta muissa mittakaavoissa tilanne onkin paljon huonompi. Sama pätee muidenkin pohjoismaiden rautatiekalustoon. Esim. N-mittakaavassa ei ole vielä tuotettu yhtään sarjavalmisteista esikuvanmukaista Nohab-veturia (en laske Pikon 1970-luvulla tuottamaa mallia esikuvanmukaiseksi). Noin varmaan on. En ole niin sisällä pienoisrautatieharrastuksessa. N-mittakaavan pienoisrautatieharrastajia on huomattavasti vähemmän kuin H0 harrastajia. Alan kauppojen ja valmistajien valikoimien perusteellakin voi päätellä jotain em. harrastajamäärien erosta. Jos valitsee N-mittakaavan ja haluaa harrastaa suomalaisen tai muun pohjoismaisen esikuvan mukaista rautatietä tulee olla valmis rakentamaan itse kalustoa. H0-mittakaavassakin suomalaiskalusto on rakennettava itse. Rakennussarjoja sentään on tarjolla tällä hetkellä saatavilla varmaan enemmän kuin koskaan. Pienoismallien rakentamiseen tarvittavien materiaalien, osien, työkalujen hankkiminen on erittäin helppoa nykypäivänä. Tietoa rakentamisesta voi ammentaa vaikka Youtubesta. Ainoa suomalaisen esikuvanmukainen ready-to-run malli lienee Sr2. Mikä sekään ei tainnut oikein kelvata harrastajille. Ei ollut tarpeeksi esikuvanmukainen? Sitten on erikoisuus USr3, josta on malli. Nuo ovat vain maalattu suomalaisten esikuvien mukaan? Joitain vaunuja on myös. Sitten voi hankkia ready-to-run uniikkimalleja mikäli on valmis maksamaan hieman enemmän kuin tehtaiden sarjatuotantomalleista. Ready-to-run tehdasmalleja ei kannata odottaa valmistettavan kun harrastajamäärä ei ole kasvamassa pikemminkin kai päinvastoin. Näitähän on odotettu ja toivottu vuosikymmenet eikä tilanne ole mihinkään muuttunut. Mutta eikun rakentamaan itse. Edellytykset ovat ehkä paremmat kuin koskaan. Ruotsalaisista esikuvista löytyy malleja enemmän kun markkinat ja harrastajien määrä ovat mahdollisesti moninkertaiset Suomeen verrattuna. Jotain voi päätellä keskustelupalstojen käyttäjämääristä, alan kauppojen määristä, alan lehtien painosmääristä jne. N-mittakaavassa on tehty jokin piensarja Dr13 veturista. Olikohan se rakennussarja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 25, 2021, 14:26:39 » |
|
Millaista kalustoa teillä on? Itsellä on V100, CHME2, "Occ", "Vof"
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 25, 2021, 15:20:43 » |
|
Millaista kalustoa teillä on? Itsellä on V100, CHME2, "Occ", "Vof"
Hyvinkin monipuolista. Sekä Suomen rataverkolla liikkuvaa / liikkunutta kalustoa, keski-eurooppalaista ja pohjoismaista (esim. DB, DR, DB AG, CFL, ÖBB, SBB, SNCF ,SJ, NSB, DSB) että myös sellaista venäläistä / neuvostoliittolaista kalustoa, jota ei ole Suomessa liikkunut. Lisäksi on Suomen hallussa olleen sotasaaliskaluston / balttiasta toimitetun kaluston malleja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #19 : Helmikuu 25, 2021, 16:58:32 » |
|
Onko järkeä ostaa halpaa Märkliniä?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 25, 2021, 17:19:09 » |
|
En ole niin sisällä pienoisrautatieharrastuksessa. N-mittakaavan pienoisrautatieharrastajia on huomattavasti vähemmän kuin H0 harrastajia. Alan kauppojen ja valmistajien valikoimien perusteellakin voi päätellä jotain em. harrastajamäärien erosta. Jos valitsee N-mittakaavan ja haluaa harrastaa suomalaisen tai muun pohjoismaisen esikuvan mukaista rautatietä tulee olla valmis rakentamaan itse kalustoa. H0-mittakaavassakin suomalaiskalusto on rakennettava itse. Rakennussarjoja sentään on tarjolla tällä hetkellä saatavilla varmaan enemmän kuin koskaan. Olet hyvin perillä suomalaisesta pienoisrautatieharrastuksesta. Analyysisi on kattava ja todellinen. Itse olen ollut mukana tuottamassa kaupallisia rakennussarjoja jo 1980-luvulta asti. Jos päättää panostaa suomalaisiin aiheisiin, niin silloin on panostettava myös itse rakenteluun. Näpertelyä on tarjolla kaikilla tasoilla — olipa sitten tavoitteena tarkat esikuvanmukaiset mallit tai suurpiirteisemmät mallit. Rakennussarjatarjonta helpottaa mallien rakentamista, mutta työmenetelmät sarjojen rakentamiseksi on opeteltava. Kaupallisilla sarjoilla on myös hintansa. Airfixin halpoihin muovisarjoihin tottuneille voi kaupallisen suomalaisen pienoisrautatierakennussarjan hinta olla aluksi shokki. Todellisuudessa hinta ei juurikaan poikkea keskieurooppalaisista tai englantilaisista vastaavilla tavoilla tuotetuista sarjoista. Se tietenkin vaikuttaa sarjan yksikköhintaan, että muualla tuotantomäärät ja myyntimäärät ovat selvästi suurempia. Kiinteät kustannukset ja materiaalikulut ovat kuitenkin kaikille eurooppalaisille toimijoille samat. Se on täysin epärealistinen odotus, että joku toimija ryhtyisi tuottamaan suomalaisia valmiita rautatiemalleja samassa laajuudessa ja samoilla vertailukelpoisilla hinnoilla kuin keskieurooppalaiset toimijat tekevät. Jos olisi riittävän laajat markkinat ja jos olisi riittävästi kysyntää, niin tämä olisi jo toteutunut. Markkinatalouden periaatteen mukaisesti tarjonta täyttää aina kysyntätyhjiön — näin on tapahtunut lähes kaikissa muissa Euroopan maissa. Norja ja Ruotsi ovat väestömäärältään ja elintasoltaan lähellä Suomea, mutta yllättävää kehitys on ollut vanhoissa Itä-Euroopaan maissa, joissa elintaso on selvästi alhaisempi. Pienoisrautatietuotehan on tyypillisesti elintasotuote — ensin on oltava leipää ja voita ennen kuin voidaan miettiä vapaa-ajan asioita. Kaupallisen toiminnan rinnalla on myös harrastajien tuottamia aihioita tai "puolisarjoja", jotka perustuvat esimerkiksi 3D-tulospalvelua myyviin yrityksiin. Tämäkin on osaltaan helpottanut harrastuksen aloittamista ja suomalaisuuteen panostamista. Näidenkin hyödyntäminen edellyttää halua tehdä käsityötä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 25, 2021, 17:22:33 » |
|
Onko järkeä ostaa halpaa Märkliniä? Mielestäni ei, mutta jollain muulla on todennäköisesti erilainen mielipide. Märklinhän on tunnetusti sellainen brändi, jota arvioidaan tunteella. Jos oleellista on hinta, niin halpoja edullisia kaksikiskovalmistajia on pilvin pimein. En panostaisi teknisesti epästandardiin Märkliniin. Tämä ainoastaan rajoittaa harrastuksen kehittymistä tulevaisuudessa — aikoinani tein itse tämän virheen ja jouduin miettimään pitkään ennen kuin rohkenin silputa autotallin täyttävän Märklin-ratani lekalla kaatopaikkakuntoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 25, 2021, 21:26:13 » |
|
Onko järkeä ostaa halpaa Märkliniä? Mielestäni ei, mutta jollain muulla on todennäköisesti erilainen mielipide. Märklinhän on tunnetusti sellainen brändi, jota arvioidaan tunteella. Jos oleellista on hinta, niin halpoja edullisia kaksikiskovalmistajia on pilvin pimein. En panostaisi teknisesti epästandardiin Märkliniin. Tämä ainoastaan rajoittaa harrastuksen kehittymistä tulevaisuudessa — aikoinani tein itse tämän virheen ja jouduin miettimään pitkään ennen kuin rohkenin silputa autotallin täyttävän Märklin-ratani lekalla kaatopaikkakuntoon. Märklinillä on se etu että systeemi kauttaaltaan tomii varmemmin, ja toisaalta muutkin valmistajat valmistavat Märklinin radoilla toimivia vetureita, ja kaikki H0-vaunuthan toimivat Märklinissä. Siitä on tavallaan tullut standardi. Huonoa on kalliit hinnat. Toisaalta alkuperäiset metallirunkoiset veturit säilyttävät arvonsa ja joistakin harvinaisuuksista maksetaan älyttömiä hintoja. Toivottavasti ei mennyt kaatopaikalle muuta kuin kipsiä ja lastulevyä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 25, 2021, 23:56:45 » |
|
Millaista kalustoa teillä on? Itsellä on V100, CHME2, "Occ", "Vof"
Pelkästään suomalaista kalustoa. Joitakin tehdasmalleja on, mutta niistäkin käytetään vain alustat Suomi-malleja varten. Ainoa valmismallihankinta on viime vuodelta: Hornbyn "Rocket" ja sen perään kahdenlaisia vaunuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|