Mutta jos unohdetaan tuo hinta, niin millaisia hiili, turve ja puu olivat käytössä toisiinsa verrattuna? Hiili taisi kuitenkin olla varsin ylivoimainen lämpöarvoltaan ja käyttömukavuudeltaan.
Suuremman tehon ja helpomman lämmitettävyyden lisäksi hiilillä saavutetaan pidempi toimintasäde eikä raskaassakaan ajossa tarvittu apulämmittäjää suomalaisissa pienehköissä vetureissa. Toimintasäteen ansiosta myöskään täydennyspaikkoja ei tarvinnut olla yhtä tiheässä. Olisiko hiilivetureissa kipinäriskikin pienempi, kuin haloilla tai turpeella? Tuossa yhdessä lehdessä kyllä väitetään, että turpeen poltto tapahtuu "melkeinpä säkeniä synnyttämättä" mutta ainakin kuulopuheiden mukaan turvepolttoisista vetureista saattoi lentää isojakin hehkuvia turvekappaleita, joten taitaa lehden näkemys asiasta olla melko optimistinen.