ESS:n uutisessa kerrottiin että Viking Maltille raidekuljetukset ovat tärkeitä. Venäjän vienti laskisi 10-15% jos raideyhteyttä ei olisi. Uusi toimipiste on radan varressa rautatiekuljetusten vuoksi. Mitenköhän helppoa on tehdä sivuraide Lahti-Kouvola radalta Kujalaan? Kujalan uusi tehdas tulee olemaan noin kolme kilometriä Lahden ratapihan viimeisimmistä vaihteista Kouvolan suuntaan.
Mukkulan radan viimeiset ajat taitaa tosiaan olla käsillä, vaikka siihen vaihdettiinkin vuosi sitten tuhansia uusia ratapölkkyjä. Taitaa mennä hukkaan se investointi.
Laitoin liitteenä kuvakaappauksen Lahden ajantasaisesta asemakaavasta. Siinä on teollisuusraiteen paikka valmiina.
Viking Maltin raide varmasti erkaantuisi Loviisan radalta ja kulkisi kolmantena raiteena tuon kolme kilometriä. Tämän hintaluokan teolliset investoinnit ovat kuitenin sellaisia, että rahaa voi löytyä valtioltakin. Ei tuollainen pätkä kuitenkaan mahdoton ole, vaikka maksaakin maltaita - jos tällainen kielikuva tässä kohtaa sallitaan.