Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« : Marraskuu 27, 2020, 18:49:16 » |
|
Tapani Kilpinen piti kirjaa Helsingissä havaituista junista ja niiden vetureista noin 20 vuoden ajan 1956 alkaen. Apuna oli pieni joukko tietojen toimittajia. Vuosikausien ikuisuuskysymyksenä on ollut kuinka nämä tiedostot pitäisi säästää ja julkistaa ja onko niille edes laajempaa kiinnostusta. Asia tuli taas kerran eteen, kun papereita järjestellessä (ikuisuusprojekti) tuli eteen aikataulukauden 131 (31.5.1964-29.5.1965) havainnot.
Tässä on malliksi Helsingistä lähteneet kiitotavarajunat, joista on veturihavainto. Sallittu liitteiden koko on ohjeessa varmaan väärin. Kuin ihmeen pieneksi nämä pitää tehdä?
Havainnot on joidenkin junien osalta sikäli tylsiä, että sama veturisarja toistuu koko ajan. Toisissa junissa taas on vaihteleva vetokalusto ja siten lienevät kiinnostavampia. Arkistosivullani en näe kuinka monta lukijaa tai sivujen kopioijaa minulla on, joten tämä on pieni testi kiinnostuksen suhteen (eli minkä verran kannattaa nähdä vaivaa näiden eteen).
Jos joku junanumero kiinnostaa erityisesti tältä aikataulukaudelta (131), niin nyt on mahdollisuus saada sitä junaa koskeva sivu tai sivut (ei montaa pyyntöä per kysyjä; aikapula minulla, ei muuta syytä). Lisään mahdolliset kysytyt junat tähän ketjuun.
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 27, 2020, 18:50:03 » |
|
En saanut lähetettyä kahden liitteen kanssa. Tässä toinen sivu.
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 27, 2020, 21:18:08 » |
|
Ainakin minua kiinnostavat kaikki vanhat kalustohavainnot. Ne ovat esimerkiksi Höyryveturit tositoimissa-kirjan suola. Sillä ei ole merkitystä havainnon kiinnostavuuden kannalta, onko junassa joka kerta sama veturisarja vai vaihtelua. Jatkuvasti samalla sarjalla kulkevasta voidaan päätellä, että veturisarja oli junassa hyvin säännöllinen eikä vaihdellut esim. viikonpäivän mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 28, 2020, 11:32:23 » |
|
Laivajuna Hangosta Helsinkiin kulki numerolla H28A. Se oli kulussa laivayhteyden liikennöintipäivinä (noin 24 kertaa). Vetovoima oli kaikilla havaintokerroilla Hv2 ja siinä oli sekä 1. että 2 luokan vaunuja. Junan kulku oli: Hangon satama 22:00 - Hanko 22:05 - Tammisaari 22:37 - Karjaa 22:55 / 23:00 - Hki 0:15
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2020, 23:22:30 » |
|
Kuva(t) 1960-luvun puolivälistä, missä on kolme Hr1 rinnakkain lähdössä, on voitu ottaa joulukuun 1964 jälkeen. Kyseessä oli junat P17 (lauantaipikajuna Kouvolaan), P45A (lauantaipikajuna Tampereelle) ja H211A (lauantaihenkilöjuna Riihimäelle).
Oheisilla sivuilla näkyy osia muistakin junista. H211A kohdalla näkyy hyvin, kuinka Riihimäen junissa siirryttiin Hv2-vedosta Hr1/Tr1-vetoon marras/joulukuun vaihteessa 1964.
Taaskaan en pysty lähettämään kuin yhden liitteen kerrallaan, muutoin sivu herjaa, että tiedosto on liian suuri. Kuusi liitettä, kuusi sivua. Eihän tässä ole mitään järkeä.
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2020, 23:23:21 » |
|
Liite 2/6
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2020, 23:23:46 » |
|
Liite 3/6
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 30, 2020, 23:24:25 » |
|
Liite 4/6
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 30, 2020, 23:25:05 » |
|
Liite 5/6
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 30, 2020, 23:25:33 » |
|
Liite 6/6
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 5066
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2020, 17:33:56 » |
|
Kiitokset Eljakselle,tässä on erinomaisen kiinnostavaa historiallista materiaalia. Ehdottomasti säilytettävää!
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2020, 21:16:14 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2020, 14:26:44 » |
|
Kiitokset Eljakselle,tässä on erinomaisen kiinnostavaa historiallista materiaalia. Ehdottomasti säilytettävää!
Samaa mieltä. Näille olisi varmasti kysyntää, bitti- tai paperimuodossa.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 03, 2020, 14:36:12 » |
|
Rantaradan suunta kiinnostaa ainakin minua. Etenkin, kun ilmeisestikin höyryveturit olivat poistumassa paikallisjunista.....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 03, 2020, 19:13:52 » |
|
Tässä rantaradan suunnalta H323 osalta kautta 131 (1964-65). Koska Tapani Kilpinen asui radan vierellä Huopalahdessa, niin rantaradan junista on tavattoman paljon havaintoja. En juuri nyt ehdi laittaa useampia sivuja, mutta seuraavata sivulta näkyy, että Sv12 2544 (lainassa Pasilassa) veti tätä junaa 28.5.1965. Muutoinkin tämän junan kohdalla esiintyy monta eri veturisarjaa.
Muistutan taas kerran, että "Sallittu liitteiden koko: 10240 kilotavua, liitteitä viestiä kohden: 10" ei pidä paikkaansa ainakaan minun koneeltani lähetettäessä. Voiko asialle tehdä jotain tai voinko minä tehdä jotain toisin?
|
|
|
|