Mutta jos pitää löytää lähde, jossa määritellään mikä on salonkivaunu, niin mistäpä tuollainen lähde löytyy?
Ei taida olla sellaista määrittelyä. VR:llä useimmat salonkivaunut ovat kuluneet A-litteraan eli erikoisvainuihin eli eivät ole liikkuneet vakioliikenteessä.
Jotain muuuhun tarkoitettua vaunua voi myös tilapäisesti sisustaa salongiksi, esim ravintolavaunua tai ihan tavaravanuakin, sijoittamalla siihen mukavia nojatuoleja tai sohvia ja pöytiä. Jokus salonkivaunun ei edes ole tarkoitus liikkua silloin kun sitä käytetään.
Useimmmisa maissa on ollut myös ihan vakioliikenteessä erillisiä korkean luokan kaukojunia joissa on ollut ainakin yksi salonkivaunu tai osasto. Jossin se salonki on maisemien ihailua varten näköalaikkuoineen, jossain toisessa se voi olla makuuvaunun päädyssä oleva pieni baarisalonki. Myös VR:n EP-junissa oli salonkiosasto Cht-vaunuissa.
[EDIT]: jos tähän saa lisätä vielä, niin syy miksi jotkut ovat pitäneet esim Suomessa liikkuneiden R-sarjan ravintolavaunuja "salonkivaunuina" voi johtua siitä, että niitä kutsuttiin kansan suussa silloin kuin kulkivat "Pullman-vaunuiksi", vaikka ne eivät oikeita sellaisia olleet. Yhteistä niillä oli lähinnä se että omistaja oli sama CIWL kuin mikä oli keski-Euroopan luksusjunien oikeilla Pullman-vaunuilla. Pullman-vaunut olivat salonkivaunuja siinä mielessä että sisustus oli loisteliaampaa kuin vakiojunissa, istuttiin avosalongissa eikä hytessä, ja istumapaikoille oli ruokatarjoilua. Vähän samaan tapaan kuin moottorikiitojunissa, mutta prameampaa.