Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti
"Suomessa toimivista raideliikenteen tavaraliikenteen liikennöitsijöistä vain VR Transpoint käyttää tällä hetkellä sähkövetoa. VR Transpointin tavaraliikenteestä 79% kulkee sähkövetovoimalla. Käynnissä olevat ja päätetyt sähköistykset lisäävät tämän
VR:n osuuden noin 82-83 prosenttiin. Väyläviraston selvityksessä146 on arvioitu, että
rautatieliikenteen dieselkaluston CO2- päästöt olivat vuonna 2019 noin 66 900 tonnia.
Päästöjen määrä on vähentynyt n. 30% verrattuna vuoteen 2011 johtuen dieselkaluston käytön vähentymisestä ja sen päästöjen vähentymisestä."
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162508/LVM_2020_17.pdf?sequence=4&isAllowed=y