Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kuopio - Joensuu: aikataulumahdollisuus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« : Tammikuu 01, 2021, 16:28:30 »

Kuopio ja Joensuu ovat maakuntakeskuksia ja yliopistokaupunkeja, joiden välillä ei ole junayhteyttä. Tai onhan se Pieksämäen kautta, mutta mutka on melkoinen ja odotus Pieksämäellä pitkä. Ehdotan tämäntapaista aikataulua:

                 08.19 11.19 14.19 Helsinki
                 12.27 15.27 18.27 Kuopio
========================
 M-P     L      M-P    M-S      S
06.40 09.40 12.40 15.40 18.40 Kuopio
07.30 10.30 13.30 16.30 19.30 Juankoski
08.45 11.45 14.45 17.45 20.45 Joensuu
========================
09.15 12.15 15.15 18.15          Joensuu
13.40 16.40 19.40 22.40          Helsinki


                   07.19 10.19 13.19 Helsinki
                   11.45 14.45 17.45 Joensuu
=========================
 M-P      L      M-P    M-S      S
06.15 09.15 12.15 15.15.18.15 Joensuu
07.30 10.30 13.30 16.30 19.30 Juankoski
08.20 11.20 14.20 17.20 20.20 Kuopio
=========================
08.33 11.33 14.33 17.33          Kuopio
12.40 15.40 18.40 21.40          Helsinki


Aikataulu mahdollistaa reitin varrelta M-P sekä pitkän (9-15) että lyhyen (9-12) asioinnin Kuopiossa / Joensuussa.  Reitin päissä on jatkoyhteyksiä etelän suuntaan / suunnasta.  Reitillä voisi olla välipysähdyksiä seuraavasti: Toivala, Siilinjärvi, Nilsiä, Juankoski, Kaavi, Luikonlahti, Outokumpu, Viinijärvi, Ylämylly. Junakohtaukset olisivat Juankoskella. Luikonlahti olisi lähin pysähdyspaikka Tuusniemen taajamasta (vertaa Vihtari / Liperi, Savonranta).
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2021, 19:38:24 »

Ihan vaan ihmettelen mistä saisi matkustajia aamuvarhaisille vuoroille 6.40 - 9.40 Kuopiosta Joihin, tai 6.15 - 8.20 Kuopioon? tai millekään mulle vuorolle. Jos juna pysähtyisi Toivala, Siilinjärvi, Nilsiä, Juankoski, Kaavi, Luikonlahti, Outokumpu, Viinijärvi, Ylämylly, niiin tarvittaisiin melkoinen paikallisjuna. Mistä saataisiin 3-4 paikallisjunaa tuolle osuudelle. Aika unelmointia.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2021, 14:47:00 »

Kaksi junayksikköä riittäisi. Viikonlopun viettoon matkustamista varten olisi ehkä tarpeen myös perjantai-illalle vuorot Kuopiosta 18.40 ja Joensuusta 18.15.

Arvaan, että matkustajia olisi tällä reitillä enemmän kuin esimerkiksi Ylivieska - Iisalmi -reitillä, jossa myös pääteasemat ovat pikkukaupunkeja toisin kuin Kuopio ja Joensuu. Siis kysyttyjä matkustajia tulisi ennenkaikkea Kuopiosta ja Joensuusta, mutta myös välipaikkakuntien matkustajat voisivat tulla kyytiin.

Aamumatkustajia olisi samalla tavalla kuin muissakin aamuvuoroissa ympäri Suomen. Luulen, että ihmiset matkustavat eri puolilla Suomea enimmäkseen saman tapaisista syistä niin että suuria alueellisia eroja ei ole. Enintään matkustusmahdollisuuksien puute voi rajoittaa matkustusta joillakin seuduillla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2021, 15:01:36 kirjoittanut Jouni Seilonen » tallennettu
Santeri Turunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2021, 15:03:12 »

Matkustajia varmasti tuolla välillä riittäisi, sillä välillä kulkevat bussit ovat usein hyvinkin täysiä. Kuitenkin luulisin ongelmaksi muodostuvan sen, että nopeimmat bussivuorot kaupunkien välillä ovat nopeampia/yhtä nopeita, kuin juna. Bussi kun ajaa tuon välin kesällä aikaan 1:50.

Hienoa kuitenkin nähdä pohdintaa aiheesta ja aikatauluista kun itsekin olen asiaa miettinyt useampaan otteeseen.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2021, 23:17:33 »

Matkustajapotentiaali lienee kasvatettavissa aika paljon sillä, että aamun ensimmäiset junat olisivat Kuopiossa ja Joensuussa ennen kahdeksaa (työ- ja opiskelumatkustus) ja, että molemmista kaupungeista vastaavasti lähtisivät junat iltapäivällä neljän jälkeen.

Mm. työ- ja opiskelumatkustusta ajatellen junien kannattaisi myös ehkä jatkaa Kuopiosta Rättimäkeen missä on sairaala ja yliopisto.

Toivalan sijasta olisi ehkä tarkoituksenmukaisempi pysähtyä Vuorelan kohdalla, missä on enemmän asukkaita ja palveluita kävelyetäisyydellä?

Matkustajia varmasti tuolla välillä riittäisi, sillä välillä kulkevat bussit ovat usein hyvinkin täysiä. Kuitenkin luulisin ongelmaksi muodostuvan sen, että nopeimmat bussivuorot kaupunkien välillä ovat nopeampia/yhtä nopeita, kuin juna. Bussi kun ajaa tuon välin kesällä aikaan 1:50.

Siilinjärvi–Viinijärvi-välin suurin sallittu nopeus olisi kukaties kohtuullisin kustannuksin nostettavissa tasolle 120 km/h? Toki se ei valtavia vielä auta, mutta jotain kuitenkin.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2021, 10:28:50 »

Mielenkiintoista pohdintaa. Pysähdyspaikoiksi ehdottaisin kuitenkin seuraavia: Matkus, Iloharju (Rättimäki), Kuopio, Siilinjärvi, Juankoski, Outokumpu, Käpykangas, Joensuu.

Vuorela-Toivala -akselilta on hyvät linja-auto yhteydet melkein ihmisten kotiovilta saakka. Nilsiässä rata kulkee maaseudulla, jossa ei ole matkustajapotentiaalia. Kaavi ja ehkä myös Juankoski ovat hiukan kysymysmerkkejä, olisiko matkustajia. Luikonlahti on autioitunut kylä. Kuopio-Joensuu linja-autoreitti kulkee kuitenkin vilkasta valtatietä, johon sattuvat suuremmat kyläkeskukset.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2021, 16:41:20 »

On mielenkiintoista. Mielestäni tuo rataosuus on vähän "aukko" jos ajattelee henkilöliikennettä myös verkostona Suomen laajuisesti. Mahdollistaisihan se esimerkiksi järkevämmän yhteyden Joensuun ja Oulun väliseen liikenteeseen kuin kierto Pieksämäen kautta.

Lisäksi onhan aika perustelematonta, että Joensuun ratayhteyksistä henkilöjunalla pääsee Nurmekseen mutta ei Kuopioon, jos ajattelee kohdekaupunkien kokoja.

Pysähdyspaikoista ajattelin jo aaamulla - ennen pasin kommenttia - aika samalla lailla kuin Pasi. Kompromisseja pysähdysmäärien ja matkanopeuden välillä on aina syytä pohtia, vaikkei yksi pysähdys kauaa aikaa viekään. Luikonlahden seisahdus olisi aivan tarpeeton, samoin Nilsiä vaikka se isompi taajama onkin - mutta kun miettii kokonaisuutta, eli matkaa Nilsiästä radalle, Nilsiän joka tapauksessa pienehköä kokoa ja automatkan suhdetta Nilsiästä radan varteen verrattuna suoraan vaikkapa Kuopioon, niin ei tuolle varmaan missään oikeissa tarveanalyyseissä tarvetta löydettäisi. Kaavi, Viininjärvi ja Ylämylly kooltaan pieniä, joten olisivat kyseenalaisia nekin.

Saisiko muuten Ylämyllylle seisaketta mihinkään, kun suunnilleen kaikki ratapenkat ovat luonnonsuojelualuetta? Hymyilee

Ratahan taitaa olla sellainen että nopeuden nosto 120:een ei varmastikaan olisi vaikeaa. Mietin jo että riitäisikö nopeuden nosto vain "päätöksellä"? Kyselin joskus jonkun kuvan yhteydessä että päätetäänkö rataosien sn:t myös sen mukaan että mikä on rataosan todellinen tarve, mutta muistaakseni kukaan ei vastannut. Tarkoitan siis sitä, että voisi olla että rataosa mahdollistaisi jo nyt täysin 120:n nopeuden, mutta kun tarvetta ei ole, sen sn on 100 (esimerkiksi jostain sellaisesta syystä, että kunnossapidon taso voi olla alhaisempi ja voidaan säästää). Toimitaanko näin (siis yleisesti), kiinnostaisi kuulla?
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2021, 17:38:52 »

Nilsiän seisake sijaitsisi vastaavalla tavalla taajaman suhteen kuin esimerkiksi Savonlinna - Parikkala -välillä Kerimäen liikennepaikka, jonka matkustajamääristä ei ole tietoa.

Viinijärvellä pysähtyvät nykyäänkin Pieksämäki - Joensuu -junat.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2021, 17:57:35 »

Olen kuullut, että tasoristeysten suuri määrä ja niiden vaarallisuus sekä Siilinjärvi-Juankoski osuuden kurvikkuus rajoittavat nopeuden 100 km/h. Vertailun vuoksi myös Joensuu-Nurmes radalla välin Uimaharju-Lieksa Sn on 100 (C2), mutta Lieksa-Nurmes 110 (B2).
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #9 : Tammikuu 10, 2021, 14:46:18 »

VERSIO 2

Tässä junakohtaukset ovat Luikonlahdessa, koska se on lähinnä reitin puoliväliä, siitä 7,8 km Joensuuhun päin. Reitin kummallekin puoliskolle olen olettanut kaksi pysähdystä: Siilinjärvi, Juankoski, Outokumpu ja Viinijärvi. Nopeus on optimistisesti 120 km/h.

M-P        M-P                       M-P     M-P
-----      16.18   Rättimäki    7.4x    -----
5.32      16.22   Kuopio        7.38   18.25
6.34-37 (17.23) Luikonlahti (6.37) 17.20-23
7.31      18.16   Joensuu      5.44    16.26

Nykyisiin IC 12 klo 18.15 Joensuusta ja IC 142 klo 7.38 Kuopiosta ei ole tarkoitus ehtiä. Aamulla Rättimäkeen ajo on vähän ongelma, koska IC on lähdössä samaan aikaan ja Kuopioon tuloa ei voine tästä myöhentää, joten pitänee odottaa, että IC ehtii mennä.

Laskeskelin, että Siilinjärvi - Viinijärvi -välin ajo 100 km/h pidentäisi matka-aikaa noin 11 minuuttia.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2021, 15:02:32 kirjoittanut Jouni Seilonen » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kuopio - Joensuu: aikataulumahdollisuus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina