Pasi, periaatteessa varmasti saisin mahdutettua tilaan kaksi erillistä rataa, mutta olen tähän saakka arvostanut kattavaa operointia ja isompi rata tukee sitä paremmin!
Tässä on rakennusaikainen yleiskuva radaltani. Se on rakennettu autotalliin ja koko on noin 3,5 m * 5 m, mittakaavana H0.
Rata mallintaa tässä kartassa kuvatun alueen:
http://vaunut.org/kuva/130728?s=1Rata on tehty useaan tasoon. Tämä on mahdollistanut kattavan operoinnin, mutta ergonomian kustannuksella. Huone on nykyisin niin täynnä rataa, että liikkuminen ja rakentaminen ovat hankalia. Tästä tuli selkeä oppi seuraavaan rataan: ergonomia tulee muistaa!
Alimmalla ratatasolla (+0 cm) on ratalenkki, jossa on Great Northernin Vancouver B.C:n ja Seattlen välinen päärata. Rata alkaa oikealta seunustalta, jossa on maisemoitu säilytysratapiha (Staging Yard) (
http://vaunut.org/kuva/125381?s=1 ). Tämä on yhdistetty Vancouver B.C:n ja Seattlen osalta eli periaatteessa juna voi kiertää alatasolla ympyrälenkkiä. Piiloratapihalla on yksi raide Anacortesin liikenteeseen, kolme raidetta Vancouverin ja Seattlen väliseen liikenteeseen ja kuusi raidetta GN:n itään menevän pääradan liikenteeseen. Raidepituus ja samalla maksimi junarunkojen pituus on 2,5 metriä.
Vancouver B.C. on tallin oikeassa takanurkassa (
http://vaunut.org/kuva/73664?s=1 ). Sieltä rata kaartaa Puget Sound -merenlahden rannalla Burlingtonin pikkukaupunkiin (
http://vaunut.org/kuva/130907?s=1 ). Burlington on risteysasema ja täältä haarautuvat radat Rockportiin (
http://vaunut.org/kuva/130911?s=1 ) ja Anacortesiin (
http://vaunut.org/kuva/125987?s=1 ). Rockport on toteutettu yksiraiteisena piiloraiteena Burlingtonin maisemoidun alueen takana. Burlingtonissa on myös omenapakkaamo, joka tuottaa radalle kohtalaisesti liikennettä (
http://vaunut.org/kuva/120722?s=1 ).
Rata Anacortesiin kaartaa Burlingtonista tallin takaseinää myöten tallin keskialueen ratapöydälle tasolle +0 cm. Anacortes on radallani, kuten oikeassakin maailmassa, merkittävä teollisuuskaupunki. Todellisuudessa alueella on kalatehtaita, puunjalostustehtaita ja nykyisin erityisesti petrokemian tehtaita. Radallani kaupungissa on suuri alumiinitehdas, toiseksi suurin teollisuuslaitos radallani (
http://vaunut.org/kuva/120725?s=1 ). Tämä tuottaa liikennettä reilun parin tavarajunan verran ja lisäksi tehtaalle tulee malmijuna kerran päivässä.
Burlingtonista Vancouverin päärata kulkee lyhyen tunnelin läpi (
http://vaunut.org/kuva/120718?s=1 ) Everettin aseman alatasolle (
http://vaunut.org/kuva/123547?s=1 ). Everettin asema on kahdessa tasossa, ylempi on GN:n itään menevän pääradan varressa. Everett on erityisesti metsäteollisuuden kaupunki ja radalla sitä edustaa Weyerhaeuserin saha (
http://vaunut.org/kuva/123556?s=1 ). Everett sijaitsee aivan tallin etureunassa.
Everettin jälkeen Vancouverin rata ohittaa Mukilteon pienen sataman (
http://vaunut.org/kuva/73666?s=1 ). Esikuvassa satama oli varsin suuri ja siellä oli mm. junalauttayhteys Olympian niemimaalle. Tämän toteuttamiseen minulla ei ollut sopivaa tilaa. Mukilteon jälkeen rata ohittaa Puget Soundin rannan (
http://vaunut.org/kuva/120802?s=1 ).
Mukilteosta alatason ratalenkki saapuu Interbayhin, GN:n tärkeimmälle länsirannikon ratapihalle (
http://vaunut.org/kuva/125384?s=1 ). Interbayltä haarautuu myös GN:n varsinainen pääraide itään St. Pauliin ja Minneapolisiin. Rata aloittaa Interbaystä +2,5% nousun ja se seuraa Everettiin saakka Vancouverin ratalinjaa. Everettiin saavuttaessa rata on noin +15 cm Vancouverin radan yläpuolella (
http://vaunut.org/kuva/123549?s=1 ). Everettiin yläasema on henkilöasema, jossa ei esikuvassakaan ollut kuin yksi raide (
http://vaunut.org/kuva/123551?s=1 ).
Everettin yläaseman jälkeen pääradalla on Delta Yardin järjestelyratapiha. Tämä on suurin alue radassa, jota en ollut vielä maisemoinut ja tilanne on edelleen aika tarkkaan liitteen yleiskuvassa näkyvä. Ratapihalla on:
- 2 läpiajettavaa kohtausraidetta
- raide, jolle läpikulkevat tavarajunat voivat jättää / ottaa tavaravaunuja Deltaan tai paikallistavarajunilla edelleen toimitettavaksi.
- kaksi järjestelyraidetta
- pistoraiteet myllylle, tavara-asemalle, kaupan varastolle, polttoainevarastolle ja trailereiden lastausraiteelle (TOFC).
- yhdysraide Puget Sound Pulp & Paperin tehdasraiteistolle.
Delta Yard sijaitsee Burlingtonin yläpuolella tallin vasemmalla seinustalla tasolla +20 cm. Delta Yard on radan ehdottomasti kiireisin paikka ja järjestelyveturilla on aina kiire. Useissa ajoilloissa Jussi Kortman on toiminut Deltan asemapäällikkönä ja järjestelyveturin kuljettajana.
Delta Yardin ratapöydällä ja osin tallin takaseinällä on radan suurin teollisuuslaitos Puget Sound Pulp & Paper. Yrityksellä on laaja oma rataverkko ja kaksi omaa vaihtoveturia. Raideyhteys on seuraaville rakennuksille: voimalaitos, paperivarasto (
http://vaunut.org/kuva/73681?s=1 ), kemian tuotteiden varasto, paperitehdas (kaksi raidetta), vetureiden huoltoraide ja tavaravaunujen siivousraide / konepajan raide. PSP&P tuottaa hurjan liikenteen radalle, tyypillisessä ajoillassa tehtaan raiteistolla käsitellään 20-30 tavaravaunua.
Delta Yardin jatkeena radan takaseinällä on tasolla +20 cm Deltan teollisuusraiteet. Täällä sijaitsevat vaihtoveturin huolto- / säilytysraide ja kaksi pistoraidetta, joilla sijaitsevat jäätehdas, karja-aitaus ja sementtisiilot.
Delta Yardista lähdettäessä päärata jatkaa tasaista 2,5% nousua. Rata ylittää Vancouverin ja osan Anacortesia radan korkeinta siltaa pitkin. Sillan korkeus on n. 35 cm alemmasta ratatasosta. Mietin rakennusvaiheessa, miten silta sulautuu maisemaan, mutta lopputulos oli ihan kohtuullinen. Sillan jälkeen rata kaartaa keskialueen ratapöydälle Anacortesin päälle tasolle +40 cm. Täällä sijaitsee Snohomishin pikkukaupunki (
http://vaunut.org/kuva/139206?s=1 ). Snohomishissa on useita pistoraiteita: tukkien lastausraide, sellupuun lastausraide, tavaramakasiinin raide, avokuormausraide ja pistoraide, jolla on polttoainevarasto ja kaupan varasto. Täältä haarautuu myös Northern Pacificin rata Sumasiin (
http://vaunut.org/kuva/125801?s=1 ).
Snohomishin jälkeen rata jatkaa edelleen tasaisessa 2,5% nousussa Anacortesin alumiinitehtaan ylitse tasolla +45 - +50 cm. Tämä raide on varsin lähellä alumiinitehtaan rakennuksia ja päädyin toteuttamaan sen kapeana mattamustaksi maalattuna kaarteena ilman maisemointia. Häivyttäminen onnistui ihan kohtuullisesti, raiteeseen ei kiinnitä huomiota esim. Anacortesissa operoidessa.
Alumiinitehtaan ylittämisen jälkeen päärata kiertää tallin oikealle seinustalle. Täällä ovat radan jylhimmät vuoristot (
http://vaunut.org/kuva/131211?s=1 ). Vuoristoalue ylittää Interbayn kulkukäytävän noin +120 cm lattian yläpuolella. Tässä joutuu kumartumaan, mutta onneksi ei kovin pahasti.
Tallin oikealla seunustalla tasolla +50 cm on Monroen kaupunki. Monroesta haarautuu Milwaukee Roadin haararata Carnationiin ja edelleen Snoqualmieen. Tämä raide on ainoastaan maisemoitu säilytysraide GN:n pääradan vieressä vuoristo-osuudella. Monroe on edelleen maisemoimaton (
http://vaunut.org/kuva/73682?s=1 ). Minun versioni Monroesta on suurempi kuin esikuva. Täällä on neljä läpiajettavaa kohtausraidetta, kaksi järjestelyraidetta, kaksi säilytys- / järjestelyraidetta viljasiiloille. Asemalta haarautuu useita pistoraiteita, jotka palvelevat suurta viljasiiloa, kaupan varastoa, jäiden lastausta, sellupuiden lastausta, sementtivarastoa, polttoainevarastoa, kaalipakkaamoa, puutavaraliikettä ja tavara-asemaa. Ei ihme, että tämä on toinen radan asemista, jossa on kokoaikainen asemapäällikkö/vaihtokuljettaja! Monroessa on myös radan ainoa kääntöpöytä ja kolmepilttuinen veturitalli.
Monroesta rata jatkuu radan takaseinälle tasolle +60 cm, jossa on maisemoimaton säilytysratapiha "Spokane". Ratapihalle mahtuu neljä täysikokoista 2,5 m junaa, mutta osa tulee jakaa eri raiteille.