Kyllä nämä tällaiset yhdistysvetoiset ulostulot ovat melkolailla yhtä tyhjän kanssa. Aina kerrotaan miten radanvarsikunnat kokevat radan tärkeäksi ja tarpeelliseksi vaikka niillä ei ole edes mahdollista sitä käyttää. Jäisihän siinä toki ohikulkeva juna näkemättä. Pelkän raakapuun varaan on tulevaisuuden kuvia turha rakennella. Mielestäni ainut, joka radan pysyvää volyymia voi nostaa on Kaskisetn sataman kautta kulkeva liikenne. Ja siihen ei tällaiset yhdistykset paljoa voi vaikuttaa. Tarvitaan joku, jolla on tarve kuljettaa ja joku joka on halukas kuljettamaan sekä järjestelmä joka on hinnaltaan ja palvelutasoltaan kilpailukykyinen. Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa nämä tavaravirrat on löydettävissä.
Sangen hyvin tämä "puolikkaista" luopuminen on nyt lähtenyt. Viimeisin päivä, jonka Seinäjoen Vapaudentien tasoristeyspuomit ovat nouseet joutilaana on 15.1. Olisihan siinä ollut jokunen tieverkoston investointikysymys perusteltua, jos rata olisi suljettu.
Muistelen jostain lukeneeni, että +180 000tn olisi Teuvan-Seinäjoen väli. Lupaa hyvää, mutta tosiaan satama voisi tuota korottaa. Tuntuu että tuo Teuva-Kaskinen olisi muodostettu uudenlaiseksi arviointikohteeksi (Pylväsdiagrammit), joten en suosittelisi höllentämään kuljetustavotteiden nostamista.
https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2020-35_vahaliikenteiset_radat_web.pdf