Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2021, 18:36:06 » |
|
Saksan tiestö, ennenkaikkea moottoritiestö täyttyy liiallisesti puoli- ja täysperävaunuilla tapahtuvista pitkän matkan kuljetuksista, siitä huolimatta että moottoriteitä levitetään jatkuvasti yhä useampikaistaisiksi.
Varmaan osan näistä kuljetuksista voisi tehdä raiteitse. Esteenä on toimivan palveluhaluisen ja -kykyisen ja kohtuumaksuisen palvelun puuttuminen, ja joskus olleiden puutteellisempien palvelujen katoaminen. Voi olla liian suuri haaste luoda kaikenkattavaa uutta rautatiepalvelua. Kannattavaa lienee hakea suuria liikennevirtoja, jotka voisi toteuttaa rautateitse nykyisen toteutuksen sijasta.
Tavaravirrat onvat pääosin pirstoutuneita, jolloin ne toteutuvat energian ja kustannusten kannalta useimmiten järkevimmin maanteitse - mutta ongelma on jatkuvat suuret tieinvestoinnit, tai niiden loppuessa teiden ruuhkautuminen.
Jos henkilöliikenne rautateitse kasvaisi merkittävästi, se imuroisi helposti useita miljoonia henkilöautoja teiltä ja kaupungeista.
|