Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« : Helmikuu 11, 2021, 17:48:36 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2021, 18:08:10 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2021, 18:08:38 » |
|
Ja Tampereelle useita laajentamis-/jatkosuunnitelmia raitiotielle:
- Santalahti / Lentävänniemi / Ylöjärvi - Koilliskeskus / Lamminrahka - Partola / Pirkkala - Lahdesjärvi / Vuores - Saarenmaa
Itse ydinosuuskaan ei tätä kirjoitettaessa ole vielä kaupallisessa käytössä, eli Pyynikintori - Hervanta sekä TAYS - Hatanpään valtatie.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2021, 08:28:02 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2021, 14:19:23 » |
|
Ouluun ratikka kelpaisi.
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2021, 17:39:34 » |
|
Ouluun ratikka kelpaisi.
Kuulamani mukaan Turun raitiovaunuja oi kaupattu Ouluun aikoinaan. En tiedä miksi ne eivät kelvanneet, joku syy siinä on ollut tai muu vastustus kun niitä ei tullut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Kukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2021, 18:55:04 » |
|
Mielestäni raideliikennettä saataisiin monesti tehtyä huomattavasti käyttäjäläheisemmäksi jo pienin investoinnein ja/tai muutoksin. Toki ovathan pitkäaikaiset suunnitelmat hienoja ja pitääkin olla kaukonäköisyyttä, mutta samalla voisi myös miettiä lähelle ja mitä voisi tehdä lyhyellä varoitusajalla parantamaan joukkoliikenteen haluttavuutta. Keskiverto työmatka on 8,77 kilometriä joten juna ei ole kovin realistinen vaihtoehto työmatkoihin isossa osassa maata. Kuitenkin jos vapaa-ajan matkat, mummolareissut yms. saataisiin raiteille se vähentäisi päästöjä jo tuntuvasti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2021, 11:10:00 » |
|
Ja tämä sen kuin venyy mutta pääseekö koskaan paukkumisen asteelle...? "Neuvottelut uudesta itäisestä ratayhteydestä alkamassa – ministeriö selvittää nyt, ketkä haluavat mukaan" https://yle.fi/uutiset/3-11784814
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2021, 14:27:49 » |
|
Järkevintä olisi jatkaa Lahden oikorata Mäntyharjulle, kuten 1983 rakennussuunnitelma sanoo. Muutoin Lahti jää ihan pussiin Hesan nukkumalähiöksi, kun Lahden ja Kouvolan välille jää vain joku hassu paikallisjuna. Nekin vain jos valtio maksaa omalle firmalleen.
Kouvolan ja Porvoon välille ei tule yhtään matkustajajunien pysähdystä. Porvoon pysähdys, jos tulee, tulee kauas kaupungista. Välillä ei ole mitään, mikä lisäisi tavaraliikennettä. Toiseksi tärkeä olisi siis Porvoo-Kotka-Hamina-Luumäki, jolloin tulisi ainakin lisää potentiaalisia matkustajia, jollei muuta.
Ennen vaaleja Ruotsikin aina täyttyi suurnopeusratavisioista, mutta kun tuli puhe olevan verkon ylläpidon määrärahoista, niin hiljaisuus oli täydellinen.
Vastahan hallitus reilu vuosi sitten tyrmäsi Savonradan paikallisliikenteen avaamisen vuosiksi eteenpäin muun kuin VR:n toimesta. VR taas ei halua lisää junia eikä edes pysähtyä väliasemilla ottamaan matkustajia. Haukivuoren 6000 kesäasukasta käyttäkööt omaa autoaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2021, 14:58:07 » |
|
Järkevintä olisi jatkaa Lahden oikorata Mäntyharjulle, kuten 1983 rakennussuunnitelma sanoo. Muutoin Lahti jää ihan pussiin Hesan nukkumalähiöksi, kun Lahden ja Kouvolan välille jää vain joku hassu paikallisjuna. Nekin vain jos valtio maksaa omalle firmalleen.
Sitten se ei hyödyttäisi Joensuun suuntaa lainkaan. Tämähän on tietynlainen kompromissi eri suuntien kaupunkien toiveista. Loviisa, Kotka ja Hamina toki tälläkin kerralla ovat häviäjiä, mutta sekä Joensuun suunta että Kuopion suunta hyötyvät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 13, 2021, 15:26:21 » |
|
Loviisa saattaisi olla eräänlainen "puoli voittaja" Kouvolan linjauksessa. Nykyisellä Valkon tavaraliikenteen määrällä olisi huomattavasti lyhyemmän rautatien peruskorjaus jostain Lapinjärveltä todennäköisempää kuin nykyisen Lahdesta.
Näin Loviisa todennäköisemmin häviäisi, jos mitään itäradan linjausta ei saada aikaan ja voittaisi, mikäli jompikumpi linjauksista toteutuisi. Toisaalta rantaradan minuuttisäästöissä eivät henkilöjunat laskujen mukaan pysähdy sen enempää Loviisassa, kuin Kotkassakaan joten taitaa tuo Kouvola-vaihtoehto olla todellisuudessa Loviisallekin paras vaihtoehto (Realistisempi, kun ei rantaradalle löydy rahoittajia laajemmin.).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 13, 2021, 18:40:55 » |
|
Järkevintä olisi jatkaa Lahden oikorata Mäntyharjulle, kuten 1983 rakennussuunnitelma sanoo. Muutoin Lahti jää ihan pussiin Hesan nukkumalähiöksi, kun Lahden ja Kouvolan välille jää vain joku hassu paikallisjuna. Nekin vain jos valtio maksaa omalle firmalleen.
Sitten se ei hyödyttäisi Joensuun suuntaa lainkaan. Tämähän on tietynlainen kompromissi eri suuntien kaupunkien toiveista. Loviisa, Kotka ja Hamina toki tälläkin kerralla ovat häviäjiä, mutta sekä Joensuun suunta että Kuopion suunta hyötyvät. Ei kaikki liikenne Kuopiosta mene Helsinkiin. Lahdesta on merkittävä henkilöliikenne Savoon, joka on nyt vain osittain hyödynnetty rautateille, koska Lahti-(via Kouvola)-Mäntyharju/Mikkeli tekee toisaalta älyttömän kierron ja toisaalta VR ei välitä tuon taivaallista muista kuin Helsinkiin tulijoista. Kv-Prv linjaus lopettaisi kaiken henkilöliikenteen Lahden ja Savon välillä eli se osa työ- ja mökkiliikenteestä siirtyisi kokonaisuudessaan maanteille, pääasiassa henkilöautoille. Mäntyharju-Heinola-Lahti olisi savolaisille nopeampi Helsinkiin kuin Kouvola-Prv, mikäli suunnanvaihto säilyy Kouvolassa. Todennäköisesti rata vedettäisiin suoraan Savonradalta "Kv läntisen" seisakkeen kautta eli yhteys Savosta Kouvolaan ja Kotkaan heikkenisi nykyisestään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2021, 19:20:43 » |
|
Järkevintä olisi jatkaa Lahden oikorata Mäntyharjulle, kuten 1983 rakennussuunnitelma sanoo. Muutoin Lahti jää ihan pussiin Hesan nukkumalähiöksi, kun Lahden ja Kouvolan välille jää vain joku hassu paikallisjuna. Nekin vain jos valtio maksaa omalle firmalleen.
Sitten se ei hyödyttäisi Joensuun suuntaa lainkaan. Tämähän on tietynlainen kompromissi eri suuntien kaupunkien toiveista. Loviisa, Kotka ja Hamina toki tälläkin kerralla ovat häviäjiä, mutta sekä Joensuun suunta että Kuopion suunta hyötyvät. Ei kaikki liikenne Kuopiosta mene Helsinkiin. Lahdesta on merkittävä henkilöliikenne Savoon, joka on nyt vain osittain hyödynnetty rautateille, koska Lahti-(via Kouvola)-Mäntyharju/Mikkeli tekee toisaalta älyttömän kierron ja toisaalta VR ei välitä tuon taivaallista muista kuin Helsinkiin tulijoista. Kv-Prv linjaus lopettaisi kaiken henkilöliikenteen Lahden ja Savon välillä eli se osa työ- ja mökkiliikenteestä siirtyisi kokonaisuudessaan maanteille, pääasiassa henkilöautoille. Mäntyharju-Heinola-Lahti olisi savolaisille nopeampi Helsinkiin kuin Kouvola-Prv, mikäli suunnanvaihto säilyy Kouvolassa. Todennäköisesti rata vedettäisiin suoraan Savonradalta "Kv läntisen" seisakkeen kautta eli yhteys Savosta Kouvolaan ja Kotkaan heikkenisi nykyisestään. Ihan hyvä poiminta. Helsinki-keskeisesti ajattelemalla jääkin paljon vaille huomiota. Onkohan tässä nyt jotakin sellaista, että yritetään yhdellä hankkeella vastata monen eri suunnan tarpeisiin. Kun tarvitaan vaikka kaksi rataa, tehdäänkin yksi niiden keskelle. Lopputulos on aivan keskinkertainen ja eniten hyötyy kaikista äänekkäin taho, joka saa linjauksen vedettyä lähimmäksi itseään ja sitten aikanaan saa sille siirtyvän liikenteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 15, 2021, 11:01:44 » |
|
Ouluun ratikka kelpaisi. Kuulamani mukaan Turun raitiovaunuja oi kaupattu Ouluun aikoinaan. En tiedä miksi ne eivät kelvanneet, joku syy siinä on ollut tai muu vastustus kun niitä ei tullut. Tuo nyt on aivan perätön tieto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 32
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 15, 2021, 12:49:22 » |
|
^Tiettävästi Turun ratikoiden hankkimista Ouluun ehdotettiin Kaleva-lehden pakinassa v. 1964.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2021, 14:44:02 » |
|
Ouluun ratikka kelpaisi. Kuulamani mukaan Turun raitiovaunuja oli kaupattu Ouluun aikoinaan. En tiedä miksi ne eivät kelvanneet, joku syy siinä on ollut tai muu vastustus kun niitä ei tullut. Tuo nyt on aivan perätön tieto. Tieto on kuultu toiselta harrastajalta, ja se on lukenut myös Kalevan yleisöosastolla hänen kirjoituksessaan. Se mistä se tieto hänelle on tullut ei ole tiedossa. Kun näen häntä, jolta tieto on kuultu kysyn asiasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #16 : Toukokuu 06, 2021, 23:51:24 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #17 : Toukokuu 07, 2021, 05:39:29 » |
|
ja vastustajien argumentit aina samoja. Mistä netissä löytyy ratikan vastustajan oppikirja ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #18 : Toukokuu 07, 2021, 10:24:33 » |
|
Luulisi näiden Autoilijoiden olevan tyytyväiempiä, kun osa sunnuntaiautoilijoista ja muista tien tukkijoista voisi siirtyä liikkumaan kiskoille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #19 : Toukokuu 18, 2021, 16:23:17 » |
|
Jäämeren rata päätettiin poistaa maakuntakaavasta. https://yle.fi/uutiset/3-11935800
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|