Mutta Tampereella onnistuu ehkä jo parin kuukauden päästä, viimeistään talviaikataulukauden alkaessa.
Ehkäpä pääkaupunkiseudulla pelätään käyttäjämäärien kasvua, kun satunnainen turisti -- sitten kun niitä taas voi tulla -- sattusi kiinnostumaan siitä, mitä Helsingin keskustaksi aiemmin kutsutulla turistien merkkikauppa- ja kapakkareservaatin ulkopuolella on. Hän olisi voinut hypätä ratikkaan ja vilauttaa maksukorttia lukijalle. Nyt pitää mennä ihmettelemään pysäkillä olevaa, mahdollisesti vandalisoitua maksulaitetta ja sitä räplätessähän se ratikka meni jo...
Joukkoliikenten suosiminen tapahtuu vain henkilöautoilua hankaloittamalla, ei tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa.
Lontoossa ihmettelin tuota vastaavaa teknologiaa ensimmäisen kerran. Vilautin taskusta Visa Electronia lukijaan. Sehän toimi ja eikun menoksi.
Sujuva joukkoliikenne on toki muutakin kuin maksuvälineiden toimivuutta. Matkustajainformaation tila maassamme alkaa jo huolettaa. Useampi toimija on viime aikoina siirtänyt tiedottamisen painopisteen nettiin ja joissain tapauksissa myös jättänyt pysäkeillä olemassa olevia lappuja päivittämättä. Nyt on selvästi tehty oletuksia, että ihmisellä on sekä älypuhelin että kyky selvittää itselleen mistä kaikista sovelluksista ja matkahauista saa tarvitsemansa tiedot haluamansa reitin liikenteestä ja liput niihin matkoihin.