Historiikkien mukaan 'amerikkalaismalliset' läpikujettavat matkustajavaunut tulivat Suomessa käyttöön v. 1870, kun Pietarin-Riihimäen rautatielle hankittiin liikkuva kalusto. Vaunut olivat päätysillallisia ja keskikäytävällisiä. Sitä ennen, Helsinki-Hämeenlinna -rautatiellä, vaunut olivat sivuovellisia osastovaunuja.
Läpikuljettava vaunumalli lie siis lähtöisin Ameriikoista. Amerikasta vaunumalli tuli lopulta myös konservatiiviseen Englantiin, joka oli perinteisesti sivuovellisten osastovaunujen maa. Vuonna 1897 Englannissa otettiin lehtitietojen mukaan käyttöön Amerikassa rakennettuja 'korridoorijunia'. (ks. lehtijuttu tuolla lopussa.) Korridoorivaunulla kaiketi yleensä tarkoitetaan sivukäytävällistä vaunua, jossa käytävän vierellä on osastoja.
Saksassa läpikuljettavat junat (Durchgangszug, D-zug) tulivat Wikipedian mukaan käyttöön vuonna 1892. Keski- tai jopa sivukäytävälliset vaunut olivat arvatenkin käytössä jo varhemmin.
Suomessa sivukäytävälliset osastovaunut tulivat käyttöön v. 1898, kun siirryttiin boggie-vaunuihin. III luokassa oli tosin edelleen keskikäytävä. Mutta milloin sallittiinkaan koko junan läpikulkeminen, sitä en onnistunut omista muistiinpanoistani löytämään. Oletettavasti kuitenkin ravintolavaunujen myötä.
"Amerikkalaiset rautatiewaunut rupeawat yhä enemmän walloittamaan tilaa Englannissakin. Niinpä on Englannin kaattoisilla rautateillä otettu käytäntöön n. k. korridoorijunia, jotka kokonaan owat rakennetut Amerikassa. Eräs ammattilehti kertoo, että Englannissa ei koskaan ole nähty niin mukawaa ja komeasti sisustettua junaa; kaikki yksityiskohdatkin on taiteellisesti ja erityisellä aistilla tehty. Päinwastoin kuin Amerikassa, on tässä englantilaisessa junassa kolmannenkin luokan waunut erittäin komeasti rakennetut, owatpa mielä aistitkaammin sisustetut luin ylempien luokkien waunut. Junassa on sähköwalo; jokainen waunu tuottaa omissa akseleissaan tarwittawan sähkön, jota päiwälla kootaan akkumalaattoreihin."
Pohjalainen, 03.06.1897, nro 65, s. 3
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/565489?page=3