Intia unohtui käsittelystä edellisessä viestissä. Sitä ei sovi sivuuttaa sillä liikenne on jokseenkin runsasta!
Supistusten määrää vaihtellee linjalta toisella, mutta melkein kaikilla linjoilla on jotain pistetty seisomaan. Supistettujen vuorojen määrä vaihtelee linjalta toiselle noin puolesta yhteen kolmasosaan tai yhteen neljäsosaan.
Maan rautatieliikenne on sen verran monenkirjavaa ja monenreittistä, että siihen on aika vaikea saada otetta. Peruskuviona näyttää YouTubessa katsottuna olevan kuitenkin noin 20 vaunua, nopea vauhti ja ikkunat auki
Intiasta löytyy nyt myös uusia kaksikerrosvaunuja eurooppalaiseen malliin.
Intian rautatiet on kyllä ihan oma maailmansa. Jokaisen junan paikkamäärä on niin suuri kuin junapituus sallii ja liput myydään silti loppuun tyypillisesti kuukausi tai viimeistään pari viikkoa ennen junan kulkupäivää. Itsekin olen ollut RAC-lipulla (Reservation against cancellation) liikenteessä, eli maksoin lipun, mutta sain rahalla käytännössä vain jonotusnumeron. Asemalaiturilla sitten sain paperista katsoa, oliko riittävän moni peruuttanut lippunsa, että mahduin junaan. Ja mahduinhan minä. Siellä oli jopa yhden vaunun kohdalla nimeni seinään liisteröidyssä listassa, eli paikkakin oli jo plakkarissa! Muutama matkustaja otetaan kyytiin seisomapaikalle niin, että jos paikkoja vapautuu matkan varrella, niille sitten pääsee matkan varrella. Eli ensin ollaan RAC-"jonotusnumerolla", esim. "RAC 14", tarkoittaen että jos 14 peruu matkansa, pääset kyytiin. (ja jos et pääse, saat rahasi takaisin). Sitten ollaan WL, eli "Waiting List", tarkoittaen että kyytiin pääsee, mutta ainakin ensialkuun vain seisomapaikalle, ja siitä sitten pullahdetaan varsinaiselle paikalle. Jos tuuria on. Melkein aina on.
Yli puolessa sellaisia junia, joita turisti voi uskottavasti haluta käyttää, tosin on viidestä kahteenkymmeneen kiintiöpaikkaa varattuna sellaisille, joilla on turistiviisumi näyttää. Nämä paikat vapautetaan yleiseen myyntiin joitakin tunteja ennen junan lähtöä, jos niitä ei ole saatu muuten täytettyä. Eli käytännössä ne kai sitten lyhentävät sitä RAC-jonoa? Kaikissa paitsi yhdessä junassa pääsin noille turistipaikoille, mutta yhden kerran tosiaan jouduin ostamaan normilipun, joka toteutui RAC-lippuna. (Missähän sekin on? Jossain "tallella".)