Tämä kohta on Iltalehden toimittajan jokin oma ajatuskatkostulkinta. RAU:n osastot eivät toki vastusta itse kilpailutusta. Missään kohtaa ylläkin linkattua mediatiedotetta ei sanota näin.
Suomessa rautatiealan eri ammatteja edustava ammattiyhdistysliike on kohtuullisen määrätietoisesti ja pontevasti vastustanut vuosikaudet rautatiekilpailun avaamista Suomessa — siis käytännössä myös kilpailuttamista, koska kilpailuttamisia ei voi toteuttaa ilman markkinoiden avaamista. Tämä on näkynyt julkisessa keskustelussa — myös näillä sivuilla ainakin mutkan kautta.
Jos ryhdyttäisiin tutkimaan sitä, miksi Suomi on Euroopan viimeisiä maita, joka vasta pakon edessä on avaamassa rautatiekilpailua koskettamaan kaikkea rautatieliikennettä, niin sylttytehtaalta voi löytyä monenlaista lobbaria. Todennäköisesti myös ammattiyhdistyliike, joka on huolissaan saavuttujen etujensa murenemisesta rautatiealan murroksessa eikä näe murroksessa uusia mahdollisuuksia vahvistaa kiskoliikenteen asemaa.
Jos minulta toimittajana kysyttäisiin mielikuvaa siitä, minkälaisena koen rautatiealan ammattiyhdistyliikkeen imagon suhteessa rautatiemarkkinoiden avaamiseen, niin vastaus on yksiselitteinen: vastusteleva änkyrä. Todennäköisesti mielikuva on samansuuntainen myös sellaisten kollegoiden keskuudessa, jotka eivät harrasta rautateitä tai seuraa rautatiepolitiikkaa.
Mielikuvallahan ei välttämättä ole mitään tekemistä nykytodellisuuden kanssa, eli mielikuva voi olla virheellinen. Linjaukset ja mielipiteet ovat ammattiyhdistysliikkeenkin parissa voineet muuttua, mutta asia voinut jäädä huomaamatta. Se on tietenkin ammatillista laiskuutta, jos ei viitsitä tarkistaa tämän hetken tilannetta. Monesti vanhat "synnit" kuitenkin vaikuttavat pitkään mielikuvissa, vaikka todellisuus olisi täysin toinen.