Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikenteen katkoja Turistissa loppuvuodesta 1944 alkaen Pohjois-Suomessa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« : Maaliskuu 28, 2021, 03:32:40 »

Vuosi 1944 on ollut aikamoista hässäkkää rautatieliikenteen kannalta, kuten kaikki tietänevät. Myös sakut tekivät yhtä sun toista ei niinkään vähäistä jäynää pohjoisten ratalinjojemme kimpussa.

Keräsin tähän hiukan tietoja mitä yleisölle on aikatauluissa kerrottu Pohjois-Suomen poikkeusoloista.
Syysturisti saatiin julkaistua myöhässä mutta kuitenkin jo 5.11.1944 alkaen, eli järjestäytyneempään liikenteeseen on päästy varsin pian.

Syysturisti 5.11.1944 alkaen:  
Kontiomäki-Hyrynsalmi-radalla liikennöitiin vain Jokikylään asti kahdella junaparilla.
Väli Meteli-Paltamo oli poikki, vain yksi junapari kulussa kummallakin puolelle. Kiehimänjoen ylitykseen oli aikaa Ouluun päin mennessä kaksi ja puoli tuntia, Kontiomäkeen päin runsas tunti. Miten joki on tuolloin ylitetty, olisi mielenkiintoista tietää.
Oulusta Iihin asti ajaa vain yksi matkustajajunapari, siitä eteenpäin on sillat sitten tuusan nuuskana, eikä liikennettä Iin pohjoispuolelle ole.

Talvituristi 15.2.1945 alkaen:
Liikenne Kontiomäeltä Ouluun on normalisoitunut, ajetaan kaksi matkustajajunaparia päivässä.
Oulusta Iihin on lisätty toinen matkustajajunapari.

Talvituristin lisäpainos 20.3.1945 alkaen:
Oulusta Kemiin asti pääsee nyt kahdella junaparilla, matka-aika on kuitenkin melkein neljä ja puoli tuntia, kun osuus Ii-Kemi ajetaan hitaasti.

Kesäturisti 26.5.1945 alkaen:
Kemi - Laurila välillä liikenne edelleen poikki.
Laurilasta Tornioon on kaksi junaparia, vetureita on siis tallella Kemijoen länsipuolella. Matka-aika on runsas tunti tällä 18 km osuudella. Lisäksi on kolmaskin juna, mutta sille on pelkät lähtöajat Laurilasta ja Torniosta. Juna lienee sekajuna, jossa seuraa mukana joku matkustajavaunu.
Välille Tornio - Aavasaksa on perustettu matkustajajunapari, aikaa kuluu noin kolme ja puoli tuntia 68 km matkaan.
Lisäksi Torniosta Aavasaksalle on sekajunapari jolle on annettu pelkät lähtöajat Torniosta ja Aavasaksalta.
Välille Laurila - Rovaniemi on tullut myös yksi matkustajajunapari, matkaa on 106 km, hissukseen ajellen aikaa kuluu yli kuusi tuntia. Täälläkin on yksi sekajunapari, jolla on pelkät lähtöajat Laurilasta ja Rovaniemeltä.

Kesäturistin lisäpainos 11.6.1945 alkaen:
Ei muutoksia yllä kuvattuun tilanteeseen. Turistin menekki ja painosmäärä oli sodan jälkeisinä aikoina suuren matkustustarpeen vuoksi valtava, siksi tehtiin useita lisä- ja muutettuja painoksia, olosuhteiden ja aikataulujen muuttuessa tiheässä tahdissa.

Kesäturistin toinen painos 17.7.1945 alkaen:
Kemijoen yli päästään pukkisiltaa, junaparit 61/62 ja 63/64 Helsingistä pääsevät Rovaniemelle asti.
Sekä Laurila - Rovaniemi sekajuna että Laurila -Tornio sekajuna ovat kadonneet.
Junassa 61/62 on makuuvaunu Haapamäeltä Kemiin ja takaisin. Junassa 63/64 ei ole lainkaan makuuvaunuja, vaikka sen matka kestää kaksi yötä, noin 36 tuntia.
Välillä Laurila - Tornio on nyt neljä matkustajajunaparia.
Matka-ajat nopeutuneet hiukan kaikilla linjoilla Oulusta pohjoiseen.

Kesäturistin kolmas painos 1.8.1945 alkaen:
Kontiomäeltä pääsee nyt pohjoiseen kahdesti päivässä Tervatien seisakkeelle asti, joka on 44 km Kontiomäeltä. Hyrynsalmelle (46 km) puuttuu vielä pätkä.

Syysturisti 1.10.1945 alkaen:
Välille Tornio - Haparanda ilmestyy yksi junapari. Ajetaan Ruotsin puolelta aloittaen, joten kyseessä on SJ:n juna.

Syysturistin toinen painos 22.10.1945 alkaen:
Kontiomäeltä päästään nyt Hyrynsalmelle asti.

Talvituristi 1.12.1945 alkaen:
Neljästä Laurila - Tornio junaparista kaksi jatkaa nyt Kemistä/Kemiin.
Välille Tornio - Haparanda tulee toinenkin junapari, aikataulusta voi päätellä tämä on suomalainen.
Suomalainen ja ruotsalainen matkustajajuna seisoo nyt Tornion asemalla samanaikaisesti 6 minuutin ajan, mikäli on onnistuttu ajamaan aikataulun mukaan.

Kevätturisti 1.3.1946 alkaen:
Suomalainen Tornio - Haparanda junapari katoaa taas aikataulusta.
Yksi matkustajajunapari Rovaniemi - Misi ilmestyy. Matka on 48 km, aikaa kuluu noin kolme tuntia ja vartti suuntaansa. Rovaniemellä on pukkisilta yli Ounasjoen, joka puretaan kevättulvien alta pois.

Kesäturisti 3.6.1946 alkaen:
Kolmas juna Helsingistä Rovaniemelle asti, 65/66 aloittaa. Makuuvaunuja junassa on Helsinki - Oulu välillä.
Kaikki neljä Tornion junaa alkavat nyt Kemistä tai päättyvät Kemiin.
Välillä Tornio - Haparanda on nyt kolme ruotsalaista ja kaksi suomalaista junaparia, suomalaisista junista toinen pari ajaa vain Ma, Ke, La -päivinä (johtuu siitä että kahdesta Tukholmasta lähtevästä yhteydestä toisen lähtöpäiviksi on merkitty vain Ti, Pe, Su; jatkoyhteys suomalaisella junalla Tornioon ajetaan siis seuraavana päivänä eli Ma, Ke, La)
Rovaniemi - Misi juna on kadonnut aikataulusta, silta puuttuu Rovaniemellä.
Kaikkia junia on merkittävästi nopeutettu Oulun pohjoispuolella.

Kesäturisti 3.6.1946 alkaen, toinen painos:
Ilmestyy uusi matkustajajunapari Nivavaara - Kemijärvi, matka-aika noin neljä tuntia.

Kesäturisti 26.8.1946 alkaen:
Juna 63/64 Helsingistä Rovaniemelle jatkuu Kemijärvelle asti, matka-aika noin 38 tuntia, kaksi yötä.
Myös toinen junapari aloittaa välillä Rovaniemi - Kemijärvi.

Syysturisti 7.10. 1946 alkaen:
Tornio - Aavasaksa välille ilmestyy entisen matkustajajunan lisäksi sekajunapari.

Talvituristi 2.1.1947 alkaen:
Ei oleellisia muutoksia.

Talvituristi 2.1.1947 alkaen, toinen painos:
Ei oleellisia muutoksia.

Kesäturisti 1.6.-31.8.1947:
Junia nopeutettu taas kautta linjan, pikajunalla 65 Helsingistä-Rovaniemelle on jopa 3 tuntia aiempaa lyhyempi matka-aika.
Kemistä Tornioon on nyt kome junaparia ja Laurilasta Tornioon kaksi paria.
Tornio - Aavasaksa välille tullut toinenkin matkustajajuna, yhteensä siis kolme junaparia päivässä.
Tornio - Haparanda välillä on kolme ruotsalaista ja yksi suomalainen junapari. Ruotsalaisista pareista kaksi on nyt moottorivaunuja. Aikataulun mukaan suomalainen ja ruotsalainen matkustajajuna seisovat Torniossa samanaikaisesti, sekä tavallisena että moottorijunaversiona.
Välille Isokylä - Kelloselkä ilmestyy matkustajajuna, matka on 72 km ja matka-aika nelisen tuntia. Kemijärven uusi rautatiesilta ei ole vielä siis valmis. Vaihtoaikaa Kemijärvellä on Rovaniemen junalle ja junalta vaikka hitaastikin kävelisi tuon puuttuvan 6 km. Onhan toki mahdollista että junalla olisi ajettu lähemmäksi Kemijärveä ja sillan itäpäätä.

Syysturisti 1.9.-30.11.1947:
Ei mainittavia muutoksia.

Talvituristi 1.12.1947-29.2.1948:
Tornio - Aavasaksa sekajuna kadonnut aikataulusta.

Kevätturisti 1.3.-31.5.1948:
Kemi - Tornio välillä neljä matkustajajunaparia, Laurila - Tornio välillä yksi.
Matkustajajuna ajetaan nyt Kemijärveltä Kelloselkään, silta on valmis.
Liikenne on yhteyksien puolesta vihdoin normalisoitunut rauhanaikaisiin oloihin.

HUOM:
Suomen Kulkuneuvoissa/Turistissa yleisölle julkaistut tiedot ovat monessa kohdin voineet olla jälkijättöisiä, koska varsinkin matkustajaliikenteen aloitus korjattujen tai tilapäisten siltojen yli on tapahtunut heti kun se suinkin vain on ollut mahdollista.
 






 
 





« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2021, 20:54:14 kirjoittanut Kari Juntunen » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2021, 14:43:28 »

....
Kesäturisti 26.5.1945 alkaen:
Kemi - Laurila välillä liikenne edelleen poikki.
Laurilasta Tornioon on kaksi junaparia, vetureita on siis tallella Kemijoen länsipuolella. Matka-aika on runsas tunti tällä 18 km osuudella. Lisäksi on kolmaskin juna, mutta sille on pelkät lähtöajat Laurilasta ja Torniosta. Juna lienee sekajuna, jossa seuraa mukana joku matkustajavaunu.
Välille Tornio - Aavasaksa on perustettu matkustajajunapari, aikaa kuluu noin kolme ja puoli tuntia 68 km matkaan.
Lisäksi Torniosta Aavasaksalle on sekajunapari jolle on annettu pelkät lähtöajat Torniosta ja Aavasaksalta.
Välille Laurila - Kemi* on tullut myös yksi matkustajajunapari, matkaa on 106 km, hissukseen ajellen aikaa kuluu yli kuusi tuntia. Täälläkin on yksi sekajunapari, jolla on pelkät lähtöajat Laurilasta ja Rovaniemeltä.
.....
HUOM:
Suomen Kulkuneuvoissa/Turistissa yleisölle julkaistut tiedot ovat monessa kohdin voineet olla jälkijättöisiä, koska varsinkin matkustajaliikenteen aloitus korjattujen tai tilapäisten siltojen yli on tapahtunut heti kun se suinkin vain on ollut mahdollista.

Erinomainen listaus! Kiitos vaivannäöstä!

*painovirhe, p.o. Rovaniemi

Kuten Kari mainitsee, niin Turisti ei tietenkään voinut pysyä ajan tasalla, kun ratoja avattiin heti kun voitiin eikä ennalta ilmoitettuina ajankohtina.
ESIM:
Tornio-Laurila-Koivu 1.4.1945
Koivu-Rovaniemi 16.4.1945
Tornio-Aavasaksa 9.5.1945
tallennettu
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2021, 20:57:15 »

Kiitos Eljas kommentista. Harmillinen painovirhe on korjattu nyt alkuperäisessä tekstissä Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikenteen katkoja Turistissa loppuvuodesta 1944 alkaen Pohjois-Suomessa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina