EU-komissiolla taitaa olla jälleen pilkun paikka hukassa. Eiköhän yhden hiililauhdevoimalan sulkeminen pienennä päästöjä huomattavasti enemmän kuin koko EU:n alueen museoliikenne tuottaa. Joku elämästä vieraantunut poliitikko voi toki uskoa että museojunilla liikennöidään tosissaan.
Mutta tuo 'kielto' voi tulla myös sitä kautta, että "eurot konsultoivat". Eli kun hiilen käyttö oleellisesti vähenee, niin kaivoksia suljetaan. Ja sitä kautta hiilen saatavuus heikkenee ja hankintakustannukset (esim. rahti) kohoavat.
Mutta Petri näytti aprillipäivän jutullaan saanee aikaan keskustelua, jota on syytä jatkaa juurikin pohdinnoilla, mihin ja miten siirtymien päästöttömyyteen vaikuttaa museojunaliikenteeseen.
(Korjattu pari lyöntihutia, kännykällä kun ei osu oikeaan)