Seuraavaksi haluaisin kuulla, missä kohtaa olen "nipottanut" jotain? Tarkoituksenani oli korjata virheellinen käsitys, jonka tein mielestäni hyvinkin nipottamatta ja neutraalisti mainitsemalla: "...jotka eivät ole kaukolentoja."
Virheellisten käsitysten korjaaminen on erinomainen tapa, jota ihmisten soisi tekevän enemmänkin. Virheellisen käsityksen vaan voi korjata niin monella tapaa. Itse tulkitsin ilmaisumuotosi varsin tylyksi:
Niin?
Eivät ole silti kaukolentoja.
Tuo tähän väliin kopioimani keskustelunpätkä on ilmaistu aika täsmälleen sillä tavalla, jota itse meinaa helposti tulla käyttäneeksi, kun haluaisi osoittaa olevansa muita parempi. Tietynlaista oman itsetunnon suhteellista kohottamista siten, että sen sijaan että tekisi itsestään paremman, tekeekin muista huonompia. Jos saan itseni kiinni meinaamasta tuollaista sanoa, pistän suun hetkeksi suppuun, mietin pari kertaa, miten asian voisi sanoa kohteliaasti ja sanon sen sitten kohteliaammassa muodossa. Aina ei onnaa, mut, yleensä kyllä.
Jos Petros ei selvästikään ole tietoinen kaukolennon määritelmästä (kuten, toistan, en ollut minäkään ennen tätä asiaa valaissutta ketjua), hän ei lausahduksesta "Eivät ole silti kaukolentoja" mitään uutta tietoa irti, vaan ainakin minun silmiini tuo kommentti tuntuu lähinnä vattuilulta.
Kohteliiampi muoto olisi esim: "Nuo eivät siltikään ole kaukolentoja. Kaukolennoilla tarkoitetaan kahden eri IATA-alueen välisiä lentoja. Koska Eurooppa on yksi IATA-alue, sen sisäiset lennot eivät ole kaukolentoja, vaan keskipitkän tai lyhyen matkan lentoja"
Esim, "Ostin tänään maitoa, purkissa oli pieni keltainen kumiankka" on ehkä OT, mutta sentään sisältää jotain. Pelkkä "olet väärässä" on tiettyjä poikkeustilanteita lukuun ottamatta aika sisällötön heitto.
Toivon, että juniorimme eivät hermostu meidän osin tai kokonaan junioriudestaan ohi ehtineiden kränttyilystä. Internetissä kun ei näe ihmisten kasvoja, on vaikeaa muistaa että eri ikäisiltä ihmisiltä voi odottaa eri asioita. Harkitsevainen teini esimerkiksi on yhtä yleinen ilmiö kuin politiikkaan tai etiikkaan aktiivisesti kantaaottava keski-ikäinen...
taan ohi ehtineiden kränttyilystä. Internetissä kun ei näe ihmisten kasvoja, on vaikeaa muistaa että eri ikäisiltä ihmisiltä voi odottaa eri asioita. Harkitsevainen teini esimerkiksi on yhtä yleinen ilmiö kuin politiikkaan tai etiikkaan aktiivisesti kantaaottava keski-ikäinen...
Itse olen tänne varsin juniorina tullut ja aika lyhyellä aikavälillä olemme juuri nähneet esim. hra. Keski-Säntin kasvavan vauhdilla. Nythän hänet voisi kuvitella mihin tahansa ikään jonnekin 80 ikävuodenkin kieppeille asti. Minä olin aikanani tervetullut ja siitä iloinen. Toivoisin sen muillekin suotavan. Kritiikki on usein ihan järkevää, mutta se tulisi pyrkiä ilmaisemaan asiallisesti.
Niin, ja toivon, että olen onnistunut tämän kritiikkisisältöisen tekstin asiallisesti kirjoittamaan.