Allaolevassa linkissä löytyy yhdeksän minuuttia kestävä mielenkiintoinen historia slipcoach-systeemistä, josta kukaan täällä ei liene kuullutkaan.
Kyse on 1800-luvulla keksitystä systeemistä, jossa osa matkustajavaunuista pikajunan perässä irroitettiin junan pääosasta täydessä vauhdissa juuri ennen risteysasemaa. Tämä vaati omat tekniset kytkinratkaisunsa jotka myös esitellään videossa. Irrotetut vaunut jarrutettiin sitten sopivasti aseman kohdalle, jossa ne yhdistettiin veturiin haarautuvan sivuradan junaksi.
Ideana oli että pitkämatkaisen pääjunan ei tarvinnut tehdä hidastavaa pysähdystä risteysasemalla.
Tällaisia slipcoach-junia on 1900-luvun alussa ollut hyvinkin paljon, määrän ajan mittaan väheten, viimeiset tällaiset vaununirrotussysteemit poistettiin käytöstä vuonna 1960.
https://www.youtube.com/watch?v=Bq0aA9RZ1ls