Yksityisten omistamat säiliövaunut ovat melko kirjava aihealue, josta on ainakin internetin julkisissa lähteissä suhteellisen vähän tietoa. Vaikka vaunut itsessään ovat olleet pitkälti VR:n konepajoilla rakennettuja enemmän tai vähemmän standardinmukaisia vaunuja, erityisesti niiden maalauksessa on ollut melkoisesti kirjavuutta, johon tässä pyrin hieman pureutumaan. Vaunujen korjaaminen on tietääkseni pääsääntöisesti tapahtunut myös VR:n toimesta, jolloin lienee pyritty käyttämään myös standardoituja väritysmalleja. Niistä on toki myös poikettu paljon, ja voinee olettaa että yleensä vähintään vaunun omistajan logot ovat olleet omistajan määrittelemiä värisävyjä. Tarkoittamani ajanjakso päättyy kutakuinkin 70-lukuun, jolloin merkittävin osa yksityisten omistamista säiliövaunuista poistettiin vanhentuneina (= mm. liukulaakeroituina) käytöstä. Joitain harvoja yksityissäiliöitä on toki liikkunut vielä viime vuosinakin.
VR:n säiliövaunut ovat tänä ajanjaksona pääosin noudatelleet väritystä, jossa alusta ja säiliön satulat ovat mustia, ja säiliö on maalattu alumiinivärillä. Joitain vaunuja niin VR:llä kuin yksityisillä on ollut myös kokomustina, esimerkkeinä mainittakoon Go (
http://vaunut.org/kuva/139703 ) ja Gnz (
http://vaunut.org/kuva/145528 ).
Seuraavassa joitain havaintoja ja pohdintoja joidenkin tiettyjen vaunusarjojen värityksistä:
Gmz: Väritys lienee tekstiasettelusta ja logon mallista riippumatta ollut pitkään perusmallia alumiinivärisellä säiliöllä. Kuvassa
http://vaunut.org/kuva/55748 havaitaan myös, että neliömallisella simpukkalogolla varustetut vaunut ovat säiliöltään vaaleanharmaita tai valkoisia. Mestarimallit mainitsee H0-mittakaavan Gnz-rakennussarjassaan tämän olevan vuoden 1958 tekstiasettelu, joskin rakennussarjan mallikuvassa olevan vaunun säiliö on alumiinivärinen. Yhtään 1:1-mittakaavan kuvaa tästä tekstiasettelusta alumiinivärisellä säiliöllä en löytänyt, vaikka on toki mahdollista että sellaisiakin on ollut olemassa. Säiliön harmaan värisävy jää arvoitukseksi, aivan puhtaasta valkoisesta tuskin kuitenkaan on edes uutena ollut kyse.
Gnz: Ennen 1960-luvun alkupuolta alumiinisäiliöinen perusväritys, jossa isot Esso-tekstit säiliön kyljissä punaisella, muita tekstejä ja logoja sinisellä ja punaisella. Tämä väritys lienee tullut käyttöön 1950-luvun alussa, jota ennen iso teksti säiliön kyljessä oli NOBEL-STANDARD. Tässä tekstin väristä en ole nähnyt tietoa tai edes valistuneita arvauksia. Vaunu on kuitenkin molemmissa mainituissa tekstityksissä noudatellut perusväritystä alumiinivärisine säiliöineen.
1960-luvulla uusitussa värityksessä säiliön kyljessä punainen vaakaraita, jonka oikeanpuoleisessa päädyssä ovaali Esso-logo. Tässä säiliöt vaikuttavat olleen pääosin vaaleanharmaita tai valkoisia, joskin myös alumiinivärisiä säiliöitä näkyy. Muun muassa kuvassa
http://vaunut.org/kuva/145405 Gnz näyttää alumiiniväriseltä, kuvassa
http://vaunut.org/kuva/55034 vaalenharmaalta, ja kuvassa
http://vaunut.org/kuva/34487 esiintyy kumpikin väritys. Näissä kaikissa alusta on selvästi maalattu mustan sijaan harmaalla, joka joissain kuvissa vaikuttaa hyvinkin vaalealta. Kuvan
http://vaunut.org/kuva/91041 perusteella uskaltaisin veikata, että kyseessä on tavaravaununharmaa, jota muutoin on käytetty lähinnä vaunujen koreissa.
Stb: Tässäkin väritys on uusittu jossain vaiheessa 1960-lukua: vanha väritys kuvassa
http://vaunut.org/kuva/64514 on melko selkeä perusväritys alumiiniväreineen. Sen sijaan kuvien
http://vaunut.org/kuva/80798 ja
http://vaunut.org/kuva/80416 uudempi väritys on selvästi harmaa, ja kovasti olen näkevinäni siinä myös sinertävää sävyä muuallakin kuin säiliötä kiertävässä vaakaraidassa. Sävy lienee myös muuttunut kuvien välisen kymmenen vuoden aikana, noin merkittävä tummuusero tuskin on mitenkään selitettävissä säistymisellä. Mitään kovin lähellekään sopivaa sävyä tähän en VR:n standardiväreistä keksi.
Sal, Silk, Siv: Perusväritys, mutta ilmeisesti kaikissa säiliö alumiinin sijaan vaaleanharmaa. Ei välttämättä keskenään samansävyisiä, ja etenkin Silk:n kohdalla lienee huomioitava sementin vaikutus vaunun yleisväritykseen. Ainakin Silk- ja Sal-vaunuja on ollut rullalaakeroituina käytössä 1980- ja 1990-luvuille, jolloin myös alustan väri on päivittynyt tavaravaununruskeaksi.
Näistä on varmasti aivan virallisetkin VR:n maalausohjeet olemassa, sikäli mikäli vaunuja on maalattu VR:n konepajoilla. Lieköhän niitä säilynyt? Tällöin olisi melko selvää millä väreillä mitäkin vaunuja on maalattu, tai ainakin olisi pitänyt maalata.