Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kapearaidehavaintoja ulkomailta!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #50 : Toukokuu 02, 2022, 21:29:23 »

Mariazellerbahn Itävallassa alkaa kautensa ajamalla Mh6 sarjan vetämiä höyryjunija alkaen 8.5.22.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #51 : Kesäkuu 28, 2022, 20:52:31 »

Saksassa Saksin liittovaltion laaja kapearaideliikenne turvattu sopimuksella 15vuotta eteenpäin.Nämä radat nähdään tietenkin myös turistillisesti tärkeiksi kohteiksi alueellaan (Schmalspur News)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #52 : Heinäkuu 28, 2022, 18:24:10 »

Mansfelder Bergwerksbahn (MBB) on Saksan vanhin yhä toiminnasso oleva museoliikennettä harrastava 750mm raideleveyden rata.Radalla on paljon aktiviteetteja vuonna 2022  monet junat olleet runassan kiinnostuksen vuoksi  jo etukäteen loppuunmyytyjä.Lisätietoja ;http/bergwerksbahn de-(lähde Modelleisenbahner de)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #53 : Heinäkuu 31, 2022, 21:56:00 »

Weisseritztalbahn (750mm)Saksassa vietti kapearaide-höyryfestivaaleja 16-17.7.22. Paikalla olivat ja liikennettä hoitivat Saksilaiset IVK sarjan Meyer veturit parivedossa 176 ja 132 alkuperäisessä vihreässä asussaan  kuninkaallisen Saksin upeasti restauroidun perinnejunan kanssa ,paikalla olivat myös junineen Saksin VII sarjan (Neubau/uudisrakennus)(muutostyö Karl Marx lokomotivbau Babelsberg) veturit 991793-1 ja 991734-5   SDG ja DR junineen.Tilaisuuden oheistarjonta ja yleisön kiinnostus oli laajaa!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2022, 22:09:24 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #54 : Elokuu 15, 2022, 20:13:08 »

Saksassa Selfkantbahn (1000mm) on viettänyt 50v.juhlaansa höyryliikenteen alkamisesta 14.8.22.JUhlatapahtumat lukuisien junaajaluiden ja kalustonäyttelyiden ,oldtimer ajoneuvojen ym.ohella järjestettiin vuoden aikataulustaan jäljessä koronan takia,ne pidettiin 13-14.8.22.Juhlavieraana nämtiin mm Chiemsee-rautatien Kasten.höyryveturi(Kastenlok) Laura 0-4-0 vetäen siellä museojunia. Chiemsee radalla oli ajankohtana höyrykielto metsäpalovaaran takia.

Ps. Myös Suomesta Saksaan  myyty Virkkala-Ojamon Krauss veturi tullee tekemään debyyttinsä tällä radalla 2023, Veturi on tällä hetkellä perinpohjaisessa kunnostuksessa ja tullaan saattamaan alkuperäiseen asuun.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2022, 20:45:22 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #55 : Elokuu 16, 2022, 13:34:57 »

Ruotsissa Roslagsbanan ja siellä toimiva yhdistys RBV(Roslagsbanans Veterantågsförening) ajaa museokalustolla (sähkökalusto) syyskuussa sunnuntaisin .Matkakohteina ovat Österskär ja Frösunda.Lisätietoja(https roslagsbanan com)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2022, 15:32:59 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #56 : Elokuu 18, 2022, 15:48:22 »

Achensee rautatie (Achenseebahn) 1000mm,Tirolissa on saatu pelastettua ja liikenne on alkanut 30,4,22.
Yli kaksi vuotta on kestänyt epätietoista aikaa alkuperäisen hammasratasradan toimijan mentyä konkurssiin.Ajoittain oli koko radan eloonjääminen veitsenterällä. Nyt kaikkien onneksi liikenne on alkanut uuden perustetun rautatieyhtiön johon osllistuvat Tirolin maakunta ja Zillertalbahn yhteisvoimin järjestämänä. Edellisen konkurssiin mennenn yhtiösn toimia on pidettu epärealistisina ja tämän osin johtaneen sen konkurssiin.Achenssbahn junat kulkevat Riggenbach järjestelmällä,höyryveturit joita on yhteensä 4kpl ovat Foridsdorfin valmistetta vuodelta 1889.Veturit korjataan omalla pajalla ja veturi 2 onparhaillaan työn alla.Vaunukalusto myös korjataan ja kunnostetaan oman pajan toimesta.Ratainfraan on ja asemille tehty parannuksia ja osaan on saatu betonipölkyt ja s41 tai s49 kiskot. Jenbachin ja Eben välillä rata nousee 440m maksimaalisesti 160 promillen nousussa!(der Modelleisenbahner 8/22)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2022, 16:12:35 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #57 : Syyskuu 01, 2022, 10:25:00 »

Sveitsissä Albulan(Berguen) rautatiemuseo vietti 10v juhlapäiviä. Paikalla oli kalustonäyttely ja museohöyryjuna ajeluita Berguenin asemalta,20-21.8.22.Museojunan vetäjänä oli RHB höyryveturi 11 Heidi G3/4.Tilaisuutta kunnioitti kumpanakin päivänä tunnettu rautatiejuontaja Hagen von Ortloff.
tallennettu
Tapani Havia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 59


« Vastaus #58 : Syyskuu 03, 2022, 09:11:16 »

31.8.2022 Saksassa Harzin 1000mm radalla 99 7241 höyryveturi ottanut osumaa volkkarin kanssa.https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/braunschweig_harz_goettingen/Dampflok-der-Harzer-Schmalspurbahn-rammt-Auto,brockenbahn282.html
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #59 : Syyskuu 06, 2022, 16:10:37 »

Jagsttalbahnin osa (750mm) otettu käyttöön 33 vuoden hiljaiselon jälkeen! Dörzbachissa /Baden Wuerttemberg)on juhlittu Jagsttalbahn kapearaideradan osa osuuden jälleen avaamista.Tilannetta ovat edeltäneet lukuisat yritykset vastoinkäymisineen radan reaktivoinnin tiimoilta.Monilta oli myös usko jo ehtinyt loppua.Nyt on kuitenkin saatu elvytettyä pieni osuus alkuperäistä rataa.Radalla oli viimeksi museoliikennettä höyryvedolla vuoteen 88 saakka,Rata jouduttiin lakkauttamaan huonokuntoisen infrastruktuurin mm.silta ym. eikä kunnilta ollut löytynyt tarpeeksi innokkuutta sen säilyttämiseen tuolloin.Toukokuussa 22 on suunnitteilla radan avaamiseeen liittyvää toimintaa.Rata kuului aiemmin SWEG verkostoon.(Fränkische Nachrichten)

Jagsttalbahn  750mm viettää asemapäivää(Bahnhofstag) Dörzbachin asemalla,jossa on luvassa erilaista ohjelmaa ja ajeluita dieselveturiin (22-o2)vetämässä junassa aseman alueella jossa vaunustona on Barwagen 371 ja Sommerwagen 113.
Tällöin myös tilaisuus tutustua asemaalueeseen.Tapahtuma järjestetään 11.9.22.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #60 : Syyskuu 06, 2022, 16:14:29 »

Edellämainittu Jagsttalbahn Saksan Dörzbachissa viettää asemapäivää(Lok Report) 11.9.22 kts ed.
koko Dörzbachin asema alue on saatu yhdistyksen toimesta uudelleenrakennettua samoin dieselveturi 22-02 ja 3 vaunua.Radanrakennustyö seuraavalle asemalle Klepsau jatkuu. 11.9.22 on vuoden viimeinen yhdistyksen yleisötapahtuma.
Museoliikenne koko radan pituudella välillä Möckmuehl-Dörzbach(40km) loppui vuonna 1988 äkillisesti radan infran huonokuntoisuuden vuoksi.Radan hitaahko uudelleen elvyttäminen on ollut aikaavievää paikallisten päättäjien  vastustuksen takia.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2022, 16:36:31 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #61 : Syyskuu 12, 2022, 20:23:52 »

Pääotsikon mukaan tapahtui Döllnitzbahnilla perjantai iltana vakava tasoristeysonnettomuus jolloin IK veturin vetämä museojuna törmäsi traktoriin. Kaksi henkilöä loukkaantui vakavasti ja kaksi lievemmin.Onneksi sattuneet vammat eivät ole hengenvaarallisia ja asianomaiset on toimitettu sairaalahoitoon.
Onnettomuus sattui paikkakuntien Schweta ja Leuben välisellä osuudella vartioimattomassa tasoristeyksessä .Veturiin ja kalustoon tuli melko huomattavia vaurioita eikä nopea käyttöön palaaminen ole mahdollinen mutta omistajan ja käyttäjän(Döllnitzbahn/Press) mukaan kalusto tullaan korjaamaan ennalleen. Veturi Saksilainen IK Nr 54 on mittavien ja kalliiden rakentamistöiden ja suurten rahallisten avustusten seurauksena vv.2006-2009 valmistunut kokonaan vanhojen piirustusten mukaan rakennettu replica.Veturilla on kantava symboliarvo Saksin kapearaideratojen historiassa,(Leipziger Volkszeitung,Pressemitteilung Sächsische Schmalspurbahnen)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #62 : Lokakuu 28, 2022, 17:34:41 »

Silver Dollar City huvipuistossa Missourin osavaltiossa sattui 27.10 kapearaiteisen täynnä turisteja olleen höyryvetoisen   junan suistuminen jossa matkustajavaunustoa  kaatui ,tilanteessa 7 loukkaantumutta ja 3 heistä vakavammin.Syytä ei ole ilmoitettu.(Lähde Tag 24)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2022, 17:50:24 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #63 : Lokakuu 29, 2022, 23:28:49 »

Saksassa Saksin liittovaltion kapearaiteiset radat(SDG) joutuvat supistamaan lähiaikoina tarjontaansa supistamalla junavuoroja ja myös nostamaan matkalippujensa hintoja.Syynä on huomattava kivihiilen hinnan kallistuminen sodan johdosta(lähde MDR Nachrichten)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #64 : Lokakuu 30, 2022, 19:43:57 »

Maailman pisin matkustajajuna kulki eilen Sveitsin alpeilla RHB yhtiön junan pituus oli 1,9kilometriä ja siinä oli 100 vaunua.Juna kulki paikkakuntien Preda ja Berguen välin, matkaa tuli yhteensä 25 kilometriä. (lähde Iltalehti)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #65 : Lokakuu 30, 2022, 20:21:30 »

Ruotsissa museorautatie "Lennakatten" tulee tänä vuonna ajamaan joulupukkijunia höyryllä paikkakuntien Faringe ja Almunge välillä.Päivämäärät ovat 3,4,10 ja 11 joulukuuta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2022, 16:50:47 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #66 : Marraskuu 25, 2022, 00:05:01 »

Saksassa Fichtelbergbahn (750mm) Saksin osavaltiossa täytti tänä vuonna 125v,juhlatilaisuudet ja erikoisjunat merkkitapahtumaan liittyen tapahtuivat elokuussa22 .Tämä kapearaiderata liikennöi höyryvedolla väliä Cranzahl Oberwiesenthal.Liikenne on ympärivuotista.(Modelleisenbahner)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #67 : Joulukuu 06, 2022, 22:50:33 »

Ruotsiassa Anten Gräfsnäs kapearaiteinen museorautatie ajoi joulupukkijunia 2,3 ja 4.12.22 liikenteessä oli sekä moottorivaunu ja höyrynetoinen matkustajajuna.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #68 : Joulukuu 27, 2022, 15:50:54 »

EKB 14projekti eli Saksaan myyty Lphjan Krauss edistyy pikkuhiljaa viimeinen tieto on 23.12.22 ilmoitus vesitankkien luukkujen entistämisestä(Kleinbaan de)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #69 : Tammikuu 15, 2023, 16:30:48 »

Uusittu "Waldenburgerbahn" Sveitsissä otettu käyttöön 11.12.22. Uusittu ja metriseksi(aiemmin 750mm) levennetty ratalinja kulkee paikkakuntien Waldendenburg ja Liestal välillä ollen 13km pituudeltaan.Budjetti ylittyi 8% ollen lopulta 345miljoonaa Sveitsin Frangia.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2023, 16:58:00 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #70 : Tammikuu 23, 2023, 00:03:25 »

Welshpool Llanfair museorautatie Englannissa saa Taiwanista diesel veturin lainasopimuksella. Veturi kulkee numerolla  DL-34(Rail Advent)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #71 : Heinäkuu 06, 2023, 23:11:49 »

Saksassa ensimmäinen kapearaiderautatie aikoo luopua kivihiilestä. Zittauer Schmalspurbehn aikoo siirtyä höyryvetureissaan käyttämään kevytröljyä jolla säästetään 40% co2 päästöistä.(Schmalspurbahn News)
Ainutkertainen veturi Saksin IK (Sächsische  I K) tullaan kunnostaman perusteellisesti sille sattuneen vakavan onnettumuuden jälkeen .
Tämä tapahtuu Meiningenin konepajassa.Vakuutusyhtiöt ovat hyväksyneet korjaustoimenpiteet(Schmalspurbahn News)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2023, 10:50:40 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #72 : Syyskuu 23, 2023, 01:58:13 »

Tshekeissä Tremesna ve Slezku (Röwersdorf)ja Osoblaha(Hotzenplotz)eli Hotzenplozbahn 20 km pitkä  kapearaiteinen rautatie 760mm on täyttänyt 125v.  Juhlajuna ajettiin 16.9.23 kahden höyryveturin vetämänä.Ryöväri Hotzenploz on lastenkirjailija Ottfried Preusslerin luoma satuhahmo jonka mukaan rata on saanut lempinimensä.
Parivedon höyryveturit olivat Skodan 0-10-0+T   U 57.001 rakennettu 1949, numeroltaan 1932 ja Resitan 0-8-0 U46002.
Edellämainittu moderni ,suuri kapearaidehöyry on Club 760 (Verein der Freunde der Murtalbahn)omistuksessa ja Tshekissä tällä kyseisellä radalla vuokrattuna.
Yäytyy sanoa että nämä junat kaksinvedossa ottaen huomioon radan jyrkät nousut ja upeat harjumaisemat antoi paikalla olleille upean visuaalisen muiston ja unohtumattoman äänielämyksen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2023, 00:32:52 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #73 : Maaliskuu 21, 2024, 19:55:41 »

Pääotsikon mukaan tapahtui Döllnitzbahnilla perjantai iltana vakava tasoristeysonnettomuus jolloin IK veturin vetämä museojuna törmäsi traktoriin. Kaksi henkilöä loukkaantui vakavasti ja kaksi lievemmin.Onneksi sattuneet vammat eivät ole hengenvaarallisia ja asianomaiset on toimitettu sairaalahoitoon.
Onnettomuus sattui paikkakuntien Schweta ja Leuben välisellä osuudella vartioimattomassa tasoristeyksessä .Veturiin ja kalustoon tuli melko huomattavia vaurioita eikä nopea käyttöön palaaminen ole mahdollinen mutta omistajan ja käyttäjän(Döllnitzbahn/Press) mukaan kalusto tullaan korjaamaan ennalleen. Veturi Saksilainen IK Nr 54 on mittavien ja kalliiden rakentamistöiden ja suurten rahallisten avustusten seurauksena vv.2006-2009 valmistunut kokonaan vanhojen piirustusten mukaan rakennettu replica.Veturilla on kantava symboliarvo Saksin kapearaideratojen historiassa,(Leipziger Volkszeitung,Pressemitteilung Sächsische Schmalspurbahnen)
Edellämainittu onnettomuuteen joutunut "Sächsische 1K Nr.54 höyryveturi on palautettu omistajalleen yli puolitoistavuotisen poissalon jälkeen.
Veturi palasi  Meiningenin pajalta joulukuun 23 alussa. Korjauksen hinnaksi koitui 1.1miljoonaa Euroa jonka tietojen mukaan korvaa onnettomuuden aiheuttajan (Traktori) vakuutus. Veturilla on tietojen mukaan tarkoitus vetää perinnejunaa ensimmäistä kertaa korjauksen jälkeen  Pääsiäisenä 2024. Veturin sijoituspaikka on Radebeul-Ost.Lähde,MDR de.
Pressniztalbahnilla suoritettiin 1k veturin varsinainen rasituskoeajo Jöhstadtiin asti 5.3.24,tämän veturi läpäisi ilman huomautuksia.Ensimmäiset kaupalliset ajot ovat junissa 23-24.3.24.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2024, 01:07:35 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5024


« Vastaus #74 : Toukokuu 31, 2024, 22:53:15 »

Australiassa "DownsSteam Tourist Railway" on suorittanut ensimmäiset koeajonsa 14 ja 15.5.24 omistamalleen Pacific höyryveturille BB18 1/4 1037,suorittamalla 2 lyhyttä matkaa Wyreemaan.15.5 veturi veti 4 SX  neliakselista teräsvaunua tämän ollen ensimmäinen perustesti.Tämä on ensimmäinen kerta 54ään vuoteen kun veturi on operoinut pääradalla(Mainline).Veturin kunnostus alkoi vuonna 1997. Seuraavia testauksia on tulossa lähiaikoina ja veturin on tarkoitus palata museojunaliikenteeseen Heinäkuussa 24. Youtube Video:BB 181/4 1037-Mainline Commissioning to Wyreema-14&15 May 2024.
Kyllähän tällainen suuri Pacific kapearaidehöyry on aina upea ilmestys ja myös ne äänet!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2024, 23:13:08 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kapearaidehavaintoja ulkomailta!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina