Junanvalmistaja Stadler epäilee joutuvansa teollisuusvakoilun uhriksi.Brittiläinen Go-Ahead yhtiö on saanut liikennöintiluvan Muenchenin ja Lindaun väliselle rataosuudelle.Sen tarkoituksena on liikennöidä sveitsiläisellä Stadlerin Flirt kalustolla.
Huolto on sovittu venäläisen TMH yhtiön kanssa tapahtuvaksi.Nyt on Stadler osoittanut epäilyksiä alansa know-hown valumisesta kilpailijoille. Liikennöitsiä Go-Ahead on vastannut että vaaraa ei ole ja myös viitannut kalustotilauksen perumiseen? Kysymyksessä on monimiljoonainen sopimus. Go-Ahead yhtiön on tarkoitus aloittaa liikenne edellämainitulla reitillä tämän vuoden joulukuussa!Saksan tämän alueen reitit ovat erittäin haluttuja ja kilpailtuja.Lähde:Die Welt.
Oletpa kyllä kaikin puolin kiinnostavan tapauksen poiminut.
Go-Ahead oli mukana tarjoamassa meille HSL:n liikennettä, mutta karsiutui, koska tarjous ei täyttänyt kaikkia vaatimuksia. Tarkkaa syytä ei koskaan kerrottu julkisuuteen.
Miksi juuri TMH "Transmasholding" eli Venäjän suurin kiskokalustovalmistaja on otettu huoltamaan sveitsiläisiä Flirttejä? Kyllä Stadlerilta olisi saanut kaluston lisäksi myös huoltosopimuksen ja taatusti parhaan osaamisen.
Ehkä TMH on selkeästi ja tietoisesti tehnyt tarjouksen, jota ei voi olla ottamatta...
On kyllä todella tiukka aikataulu, jos joulukuussa, siis reilun puolen vuoden päästä, pitäisi liikenteen alkaa. Ja kaiken päälle nyt vielä uhkaillaan tilauksen perumisella.
Voi olla, että liikenne ei alakaan...