Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Muistoja menneiltä ajoilta.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Antti Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« : Toukokuu 09, 2021, 13:49:22 »

Elettiinpä 60 luvun alkua.Sain vakipaikan Jumpovuorossa lämmittäjänä.Kuskina oli vasta Pm:lle tullut mies ,eikä hänellä ollut tuntemusta rataosista ja ajamisesta puuttui nuottikorva.Minulle sanottiin että sillä paikalla pitäis olla 2 lämmittäjää.Kyllähän sen ajanmittaan huomas ,että meillä halko kelpas.Ehkä joka neljäs motti enempi kuin muilla.Välillä tuntui että ,puu suli jo käsissä ettei kerennyt tulipesään.Ylämäkien nousussa välillä tuntui,että Jumpo pitäis saaha lentoon.Moni kuski käytti jumpossa ajokeppiä ,sillä saatiin valtaventtiilille tarkempi hienosäätö,pykälletty puukeppi henkilökohtainen aina mukana.Kerrompa sitten näistä junan 2 painejarruista.Jumpo veturina tavarajuna perässä Kurkimäestä lasketeltiin Pitkämäen suuntaan .Lasku on pitkä ja jyrkkä siinä joutui jarruttelemaan useamman kerran.Vanha 2paine järjestelmä irroitti jarrut junasta vaikka jarrujohdon paine oli vajaa.Kuski teki useita jarrutuksia ennen Pitkäälahtea,meillä oli sivullemeno.Juna pysähtyi ratapihalle nippanappa ennen rajamerkkiä.Kun  juna pysähtyi,kävin katsomassa jarrujohdon painetta johto oli tyhjä.2paine järjestelmällä piti osata arvioida että seuraavalla jarrutuksella jarrujohto oli kerennyt täyttyä ja jarrut oli täysitehoiset.3painejärjestelmällä ei tätä ongelmaa ollut,jarrut irtosi vasta kun jarrujohto oli lähes täysi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Muistoja menneiltä ajoilta.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina