|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2021, 10:27:42 » |
|
miksi maksullinen mielipide ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martti Pulkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2021, 17:28:40 » |
|
MIELIPIDE. Valkeakoskella on toimiva ja päivittäisessä käytössä oleva rautatieyhteys Toijalaan, vaikka henkilöliikenne junalla päättyi jo vuonna 1956.
Nykyään keskustellaan lähijunaliikenteen lisäämisestä Pirkanmaalla ja uusien pysähdyspaikkojen lisäämistä mietitään muun muassa Toijalasta Turun suuntaan kulkevalle raideyhteydelle.
Raideyhteyden ansiosta lähijunaliikenne Valkeakosken suuntaan olisi myös mahdollinen, mutta se vaatisi vähintään ratayhteyden sähköistämistä.
Raideliikenteen kilpailun lisääntyessä Valkeakoskella olisi sopiva infra VR:n kilpailijoille konepaja- ja kalustotoimintaan ja muuhun siihen liittyvään liiketoimintaan.
Sähköistämisessä pulmana on, että monet teollisuusradat ovat yksityisiä rautateitä. Esimerkiksi Akaan Viialassa asemalta entiselle Vaneritehtaalle johtanut rataosuus on yksityinen rautatie.
Kyseinen yhteys katkaistiin, kun Viialan asemaa viimeksi uudistettiin. Valkeakoskella sähköistys saattaisi jäädä tekemättä rautatieasemalta eteenpäin, jos teollisuusratojen omistajat eivät halua investoida muutokseen.
Valkeakosken kaupunki voisi rakentaa tuleville raideyrityksille raideinfraa vähän samalla tavoin, kuten nyt rakennetaan yrityksille valmiita teollisuusaluetontteja.
Periaatteessa rakentamiseen voisi sisältyä myös lyhyiden raideyhteyksien käytettävyyttä parantavien kaupungin omistamien raiteiden rakentaminen.
Raideyhteydet saattavat myös helpottaa ilmastotavoitteita vähentämällä kumipyöräliikennettä. Esimerkiksi nykyinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Järvinen on puolittain leikillään ehdotellut tamperelaispoliitikoille, että Hervannan raitiovaunulinjaa jatkettaisiin Valkeakosken Pyörönmaahan.
Se varmasti vähentäisi henkilöautoliikennettä Tampereen suuntaan ja helpottaisi ilmastomuutoksen suitsimisessa.
Raideyhteys parantaisi myös Valkeakosken teollisuusalueiden kilpailukykyä ja houkuteltavuutta. Villeimmissä ideoissa on jopa mietitty, että kuinka paljon maksaisi raideyhteyden rakentaminen Kuurilasta Jutikkalan teollisuusalueelle.
Pekka Järvinen
Pentti Hupanen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 02, 2021, 22:22:12 » |
|
Vastauksen voi rakentaa mm. seuraavista elementeistä:
- Rataverkkomme on pääosin __________. - Pääradan kuormitus __ mahdollista lisää liikennettä. - Valkeakosken rataa __ ____ sähköistetty. - Sopivaa kalustoa ___ ole. - Vuorot voisivat hidastaa pääradan junia ___ minuuttia, kerrannaisvaikutuksineen __ tuntia. - Liikenne _______ melua. - Esteettömyyttä ___ voida taata. - Radalla __ tasoristeyksiä. - Hanke vaatisi ___ miljoonan infrainvestointeja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2021, 06:13:38 » |
|
Ja sitten vielä - Koska Suomen _____ olosuhteissa __ voida toteuttaa tämän kaltaisia hankkeita koska _____ olosuhteet _____ kaikki tämän kaltaiset hankkeet. Lisäksi koska ____ olosuhteet luovat erityisen erityis_____suhteita... Jne...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2021, 06:49:37 » |
|
MIELIPIDE. Valkeakoskella on toimiva ja päivittäisessä käytössä oleva rautatieyhteys Toijalaan, vaikka henkilöliikenne junalla päättyi jo vuonna 1956.
Nykyään keskustellaan lähijunaliikenteen lisäämisestä Pirkanmaalla ja uusien pysähdyspaikkojen lisäämistä mietitään muun muassa Toijalasta Turun suuntaan kulkevalle raideyhteydelle.
Raideyhteyden ansiosta lähijunaliikenne Valkeakosken suuntaan olisi myös mahdollinen, mutta se vaatisi vähintään ratayhteyden sähköistämistä.
Raideliikenteen kilpailun lisääntyessä Valkeakoskella olisi sopiva infra VR:n kilpailijoille konepaja- ja kalustotoimintaan ja muuhun siihen liittyvään liiketoimintaan.
Sähköistämisessä pulmana on, että monet teollisuusradat ovat yksityisiä rautateitä. Esimerkiksi Akaan Viialassa asemalta entiselle Vaneritehtaalle johtanut rataosuus on yksityinen rautatie.
Kyseinen yhteys katkaistiin, kun Viialan asemaa viimeksi uudistettiin. Valkeakoskella sähköistys saattaisi jäädä tekemättä rautatieasemalta eteenpäin, jos teollisuusratojen omistajat eivät halua investoida muutokseen.
Valkeakosken kaupunki voisi rakentaa tuleville raideyrityksille raideinfraa vähän samalla tavoin, kuten nyt rakennetaan yrityksille valmiita teollisuusaluetontteja.
Periaatteessa rakentamiseen voisi sisältyä myös lyhyiden raideyhteyksien käytettävyyttä parantavien kaupungin omistamien raiteiden rakentaminen.
Raideyhteydet saattavat myös helpottaa ilmastotavoitteita vähentämällä kumipyöräliikennettä. Esimerkiksi nykyinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Järvinen on puolittain leikillään ehdotellut tamperelaispoliitikoille, että Hervannan raitiovaunulinjaa jatkettaisiin Valkeakosken Pyörönmaahan.
Se varmasti vähentäisi henkilöautoliikennettä Tampereen suuntaan ja helpottaisi ilmastomuutoksen suitsimisessa.
Raideyhteys parantaisi myös Valkeakosken teollisuusalueiden kilpailukykyä ja houkuteltavuutta. Villeimmissä ideoissa on jopa mietitty, että kuinka paljon maksaisi raideyhteyden rakentaminen Kuurilasta Jutikkalan teollisuusalueelle.
Pekka Järvinen
Pentti Hupanen
Mielenkiitoinen avaus sinänsä, kun Valkeakoski liittyy Nysse alueeseen 7.6 bussiliikenteen osalta niin miksei myös lähijunaliikenne ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 04, 2021, 14:01:44 » |
|
Mielenkiitoinen avaus sinänsä, kun Valkeakoski liittyy Nysse alueeseen 7.6 bussiliikenteen osalta niin miksei myös lähijunaliikenne ?
Valkkarin paikallisjunaliikenteen takaisinmaksuaika? Vaikka "vihreydessä" mitattuna jos raha ei ekoaikana ole se the mittari.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 04, 2021, 18:41:50 » |
|
Rahalla mitattuna myös Nysse- ja HSL-liikenne pitäisi lopettaa tappiollisina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 04, 2021, 20:05:59 » |
|
Mielenkiitoinen avaus sinänsä, kun Valkeakoski liittyy Nysse alueeseen 7.6 bussiliikenteen osalta niin miksei myös lähijunaliikenne ?
Mutku lähijunaliikennettä Valkeakoskelle ei ole ollut 70 vuoteen. Olishan se tietysti päheätä, jos Hesasta lähtisi R-junia vuoroin Nokialle ja vuoroin Koskiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2021, 06:44:21 » |
|
Rahalla mitattuna myös Nysse- ja HSL-liikenne pitäisi lopettaa tappiollisina.
Tämä ei ihan näin yksinkertaisesti mene näiden osalta kuin jonkun Valkeakosken kanssa jonne vielä henkilöautoillakin mahtuu kulkemaan ilman että siitä aiheutuu elinkeinoelämälle tappiota tosin kuin jos HSL ja Nysse lopetettaisiin. Ihmiset eivät kävisi kaupoilla ja yritysten pitäisi jotenkin, joillain kustannuksilla, saada työntekijänsä työpaikoille, puhumattakaan opiskelupaikkojen houkuttelevuudesta jos kouluun ei pääse kulkemaan. Jälkimmäinen tuo rahaa kaupungin kassaan toki viiveellä, mutta on joka tapauksessa yksi suurimpia rahantuojia seudulle. Eli sanoisin että HSL ja Nysse on kaikkea muuta kuin tappiollista rahassa mitattuna. Vihreys lienee hyvininkin toissijaista, vaikka sitä mielikuvaa näinä aikoina on helppo myydä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2021, 06:59:25 » |
|
Mielenkiitoinen avaus sinänsä, kun Valkeakoski liittyy Nysse alueeseen 7.6 bussiliikenteen osalta niin miksei myös lähijunaliikenne ?
Mutku lähijunaliikennettä Valkeakoskelle ei ole ollut 70 vuoteen. Olishan se tietysti päheätä, jos Hesasta lähtisi R-junia vuoroin Nokialle ja vuoroin Koskiin. Valkeakoskelta pitää päästä Tampereelle lähijunilla, ei Hesaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 07, 2021, 10:50:05 » |
|
Mielenkiitoinen avaus sinänsä, kun Valkeakoski liittyy Nysse alueeseen 7.6 bussiliikenteen osalta niin miksei myös lähijunaliikenne ?
Mutku lähijunaliikennettä Valkeakoskelle ei ole ollut 70 vuoteen. Olishan se tietysti päheätä, jos Hesasta lähtisi R-junia vuoroin Nokialle ja vuoroin Koskiin. Valkeakoskelta pitää päästä Tampereelle lähijunilla, ei Hesaan Pitää rakentaa kolmioraide? Sehän olisi nyt syntynyt helposti sen raputerminiaalin yhteydessä. Nythän Valkeakosken radan alkukin on jo sähköistetty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 07, 2021, 13:58:39 » |
|
Valkeakoskelta pitää päästä Tampereelle lähijunilla, ei Hesaan
Siinä tapauksessa pitäisi rakentaa junarata Valkeakoskelta Tampereelle. (Junarata Hesaan ja kohtuullisen kapasiteetin tarjoava autorata Tampereelle ovatkin jo olemassa.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 07, 2021, 20:30:38 » |
|
Valkeakoskelta pitää päästä Tampereelle lähijunilla, ei Hesaan
Siinä tapauksessa pitäisi rakentaa junarata Valkeakoskelta Tampereelle. (Junarata Hesaan ja kohtuullisen kapasiteetin tarjoava autorata Tampereelle ovatkin jo olemassa.) Autoratakin kiertää Valkeakosken Toijalasta. Kovasti närää aiheutti tämä tielinjaus 30 vuotta sitten Koskissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|