Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Reissujuna + 1009  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« : Elokuu 01, 2021, 21:57:35 »

Höyryveturimatkat 1009 on tunnetusti turvallisuudesta välinpitämätön yhtiö.
Se on purkanut junastaan matkustajat raiteelle, jolla hetkeä myöhemmin tuli vastaan Pietari–Helsinki-välin Allegro-juna. Matkustajien muuttuminen jauhelihaksi vältettiin vain tuurilla. Kapasiteetti oli varattu ilman välipysähdyksiä, mutta matkustajille oli silti myyty lippuja väliasemille.
Siitä on video, jossa se ajaa ilman JKV-laitetta Pasilan ja Helsingin välillä nopeutta, joka vaatisi JKV-laitteen. Eli ylinopeutta.
Se on tietoisesti ajanut junia kuljettajalla, jolle ei oltu vuosikausiin tehty lain vaatimia terveystarkastuksia.
Se on ajanut junalla päin punaisia, rataosuudelle jolla oli toinen juna. Tällaisessa tapahtumassa rutiinitoimentpiteenä tehtävän puhallutuksen yhtiö halusi välttää, mutta joutui siihen pari tuntia myöhemmin Siuntiossa sitten, kun liikenteenohjaus ei olisi muuten päästänyt jatkamaan matkaa.
Se on ajanut pitkiä matkoja noin 100 km/h keskinopeudella, kun kaluston suurin sallittu nopeus on 80 km/h.
Se on ajanut veturitallinsa seinästä läpi.
Siltä on päässyt talleilla siirrettävänä oleva vaunu karkuun kesken siirron (saivat onneksi kiinni ja pysäytettyä ennen onnettomuutta)
EDIT: eilen ohitti taas punaisen pääopastimen, jolta oli vain n. 250 m vaihteeseen, jossa samanaikaisesti siirtyi I-juna kaupunkiradalta 1009:n käyttämälle raiteelle. Datasta ei ilmene, pysähtyikö 1009 parinsadan metrin vai vaikkapa viidentoista metrin päähän vaihteesta, mutta jo 250 metriä, eli puolitosta-kaksi junanmittaa, on kyllä vakava vaaratilanne.

Nuo ovat kaikki vakavia tilanteita, joista jokaisen pitäisi oikeasti johtaa varoitukseen, ja joista minkä tahansa kahden tai kolmen tapahtuminen veisi muualla kuin Suomessa yhtiöltä liikennöintiluvan. Ja nuo ovat tapahtuneet alle vuosikymmenessä. Esim. VR:lläkin tietysti sattuu ja tapahtuu, mutta huolimatta siitä että junavuoroja on kai noin tuhatkertaisesti enemmän, sille sattuu ja tapahtuu vähemmän kuin 1009:lle.

Ja jokaisen tilanteen jälkeen, kun vaaratilanteesta on julkisesti keskusteltu, yrityksestä päin on käyty haukkumaan keskustelijoita maineensa lokaamisesta. Ja tyhjästä inisijöiksi. Yritys on pariin kertaan parantanut tapansa, ja silti taas hetken päästä sama meno jatkuu. Ja aina vaan vähätellään, että "ajojahti!"

On ihan selvää, että Höyryveturimatkat 1009:lle tulee ennen pitkää tapahtumaan jonkinlainen ihmishenkiä vaativa onnettomuus. Se ei tuolla turvallisuuskulttuurilla ole vältettävissä mitenkään.

Ja siksi kysyisin: Reissujuna on sympaattinen idea. On arvostettavaa, että tuollaista museojunatoimintaa kiinnostaviin kohteisiin järjestetään.
Mutta miksi? Oi miksi ihmeessä Reissujuna on nyt alkanut tilata vetopalveluita tuolta yritykseltä? Mä haluaisin nyt oikeasti kuulla todella hyvän selityksen! Mitä vähemmän 1009 liikennöi, sitä parempi. Sitä kauemmin kestää, ennen kuin ihmisiä menehtyy. Ja ehkä, jos sitä onnettomuutta saadaan viivästytettyä riittävästi, koko pulju saadaan säppiin ja komea höyryveturiyksilö numero 1009 saadaan myytyä jollekin vastuulliselle toimijalle, joka ei ole valmis aiheuttamaan ihmishenkien menetyksiä saadakseen rahaa. Ja joka pitää veturin yhtenä kappaleena, toisin kuin Höyryveturimatkat 1009, jonka tulossa olevan onnettomuuden jäljiltä 1009:stä ei ole enää kuin paistinpannujen kahvojen raaka-aineeksi.

Eli vakava kysymys Reissujunalle: Millä ihmeellä te tuon yhteistyökumppaninne valinnan oikein selitätte?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2021, 13:31:39 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #1 : Elokuu 01, 2021, 23:38:14 »

Melkoisen voimakkaita syytöksiä - tai no, todellisia tapahtumia yhden operaattorin toiminnoista Tuukalta! Mikähän virkakoneisto on tarpeeksi voimakas uskaltautumaann/ lähtemään tutkimaan mm. noita vaaratilanteita - traficom? Kenenköhän toimialaan nuo tapaukset kuulunevat Suomessa?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2021, 12:50:03 »

Rautatieliikenne vaatinee ilmeisestikin matkustajien loukkaantumisen, ennen kuin asioihin reagoidaan. Yhtenä esimerkkinä on Onnettomuustutkintakeskuksen suositus C1/1996R/S24 Ohjeistus moniajossa olevien vetureiden siirrosta ratapihoilla. Tutkintaselostuksesssa C1/​2001R Ve­tu­rien tör­mää­mi­nen mat­kus­ta­ja­vau­nui­hin Il­ma­las­sa 6.1.2001 OTKES toistaa tuon suosituksen. Ja tuo toteutettiin 'kiireellisenä' kun 2.11.2001veturi törmäsi Tampereella lähdössä olevan matkustajajunan perään. Tuossa onnettomuudessa loukkaantui 48 henkilöä, joista yksi vakavasti.
tallennettu
Mika Laaksonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2021, 20:41:07 »

Olen nähnyt tuon vaunun karkaamisen kääntöpöydältä, ja se ei näyttänyt hyvältä. Asia mitä ei pidä väheksyä. Veturi ensin tallin seinästä läpi. Ja tämä vaunun karkaaminen... Huh. Todellakin huolestuttavaa toimintaa.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2021, 22:17:19 »

Huhuna kuulin, että 1009 olisi saattanut tänään, Siuntiosta palatessaan, tulkita väärin opastimen opasteita (punainen/vihreä) Leppävaarassa?
tallennettu
Jussi Kortman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2021, 22:40:40 »

Vai oliko jo mennessä?  https://juliadata.fi/timetables?s=1941&d=8.8.2021
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2021, 06:24:57 »

Huhuna kuulin, että 1009 olisi saattanut tänään, Siuntiosta palatessaan, tulkita väärin opastimen opasteita (punainen/vihreä) Leppävaarassa?

Okei, opastimen opasteita tulkittu väärin. Käsittämätöntä. Aina samalle toimijalle sattuu ja tapahtuu.
tallennettu

Juho Heiskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2021, 09:07:49 »

Huhuna kuulin, että 1009 olisi saattanut tänään, Siuntiosta palatessaan, tulkita väärin opastimen opasteita (punainen/vihreä) Leppävaarassa?

https://www.facebook.com/groups/805007689568130/posts/4139856429416556/?comment_id=4140208866047979&reply_comment_id=4140977532637779
Kivihaassa on ilmeisesti ollut eilen kyseisellä vuorolla tuommoinen tilanne, joka on selitetty hyvin kommenteista löytyvässä valokuvassa. Tietojen paikkansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2021, 11:45:36 »

Huhuna kuulin, että 1009 olisi saattanut tänään, Siuntiosta palatessaan, tulkita väärin opastimen opasteita (punainen/vihreä) Leppävaarassa?

https://www.facebook.com/groups/805007689568130/posts/4139856429416556/?comment_id=4140208866047979&reply_comment_id=4140977532637779
Kivihaassa on ilmeisesti ollut eilen kyseisellä vuorolla tuommoinen tilanne, joka on selitetty hyvin kommenteista löytyvässä valokuvassa. Tietojen paikkansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta.

Tietojen paikkaansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta, koska ne perustuvat rautatieviranomaisen ylläpitämän palvelimen tuottamaan dataan, siihen samaan jota liikenteenohjaus käyttää. Punaisia päin ajamista ei siis ole havaittu kenenkään asiasta kirjoittavan silmin, vaan havainto on tehty puhtaasti liikenteenohjauksen käyttämää dataa seuraamalla.

Sinänsä tuo rautatieviranomaisen keräämä data on tyypillisesti hyvin luotettavaa, joten tietojen paikkansapitävyyden epävarmuus on verrattain vähäinen.

Tuon datan perusteella molemmat junat ovat ohittaneet opastimen hyvin tasan samaan aikaan, vaikka ilmeisesti, datan perusteella, siinä vaiheessa 1009 toki on ollut jo jarruttamassa. Matkaa opastimelta vaihteelle, jota paikallisjuna datan perusteella on siirtynyt 1009:n käyttämälle raiteelle, on noin 250 metriä, ja 1009:n vetämä juna on pysähtynyt jonnekin opastimen ja tuon vaihteen välimaastoon. Sitä, onko 1009:n jarrutus päättynyt kymmenen metriä ennen tuota vaihdetta vai 200 metriä ennen vaihdetta, ei datasta voi suoraan päätellä. Jos raideosuuksien pituudet ovat tiedossa, niistä voi kyllä laskea junan nopeuden kohtuullisen hyvin ja siitä yrittää arvailla junan hidastuvuutta.

Tuolla linkatussa paikassa myös sanotaan, että mennessään Helsingistä pois päin junassa on ollut ongelmia jonkun vaunun jarrujen kanssa, ja ongelma on ratkaistu linjalla. Jos tuollainen ongelma on ollut ja se on ratkaistu kytkemällä ainakin yhdestä vaunusta jarrut pois käytöstä, jarrutuksen meneminen pitkäksi ei ole hirveän yllättävää. Ylinopeuksistahan tuo juna tunnetaan joka tapauksessa, eikä havaittukaan esiopastin auta, jos jarruja on poissa pelistä ja vauhtia paljon.

Eli jos tilannenopeus on ollut kaluston tila huomioiden liian suuri.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2021, 13:26:02 »

Eli jos tilannenopeus on ollut kaluston tila huomioiden liian suuri.

Sanoisin, että rautatiemaailman monimutkaisuus on 1009:n kanssa sähläävien toimijoiden kyvyille liian suuri.

Tämä viimeistään osoittaa, että kaikki 1009:n touhujen kritisoijat ovat koko ajan olleet täysin oikeassa. Kyseessä ei ole ajojahti, vaan aito huoli museoliikenteen maineesta ja ETENKIN matkustajien turvallisuudesta.

Ainoa oikea ratkaisu on asettaa 1009:n johtohahmot sekä kuljettajat elinikäiseen toimintakieltoon rautatateillä. Ei tämä muutoin lopu, ennen kuin tulee ruumiita.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #10 : Elokuu 09, 2021, 15:03:48 »

Eli jos tilannenopeus on ollut kaluston tila huomioiden liian suuri.

Sanoisin, että rautatiemaailman monimutkaisuus on 1009:n kanssa sähläävien toimijoiden kyvyille liian suuri.

Tämä viimeistään osoittaa, että kaikki 1009:n touhujen kritisoijat ovat koko ajan olleet täysin oikeassa. Kyseessä ei ole ajojahti, vaan aito huoli museoliikenteen maineesta ja ETENKIN matkustajien turvallisuudesta.

Ainoa oikea ratkaisu on asettaa 1009:n johtohahmot sekä kuljettajat elinikäiseen toimintakieltoon rautatateillä. Ei tämä muutoin lopu, ennen kuin tulee ruumiita.

Vaatinee vakavan junaonnettomuuden että asiaan puututaan. Sittenkin ihmetellään että eikö tätä olisi voinut estää jolloin voi vaan todeta että olisi voinut mutta ketään ei kiinnostanut. Bonuksena menee muiden museojunaoperaattoreiden lisenssit kuivumaan hyväksi aikaa.
tallennettu

Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #11 : Elokuu 10, 2021, 18:43:20 »


Ainoa oikea ratkaisu on asettaa 1009:n johtohahmot sekä kuljettajat elinikäiseen toimintakieltoon rautatateillä. Ei tämä muutoin lopu, ennen kuin tulee ruumiita.

Hyvin sanottu. Jos olisi minusta kiinni, allekirjoittaisin tuota koskevan määräyksen hetkeäkään epäröimättä.

Tapahtumat ovat mitä vakavimpia. Seis-opasteen ohitus on aina vakava juttu, ja VR:llä yksinkertaisetkin tapaukset ovat johtaneet veturinkuljettajan hyllyttämiseen toistaiseksi ja tällöin terveydenhuolto selvittää, onko kuljettaja "hullu vai sokea" eli onko järjessä tai esim. värinäössä jotain, mikä selittää seis-opasteen ohituksen. Paikan päälle hankitaan mahdollisimman pian poliisipartio järjestämään puhallutus. Vasta, kun veturinkuljettaja on todettu edelleen terveydentilavaatimukset täyttäväksi, ja antanut kirjallisen raportin tapahtuneesta, ja yleensä vielä järjestetty kuulustelu pöytäkirjoineen, ja näiden perusteella työnantaja harkinnut, että ko. veturinkuljettajalla ei ole järjessä vikaa eikä terveydellistä syytä, joka olisi johtanut seis-opasteen ohitukseen, veturinkuljettaja voi palata takaisin työhön.

Menettely on ollut hyvä ja oikeudenmukainen kaikille osapuolille.

1009:llä on ollut vuosien mittaan vakavia sääntörikkomuksia, joista paistaa läpi asennevammana toimiva välinpitämättömyys. Kahdessa seis-opasteen ohittamisessa on kaksi ohitusta liikaa.

Junaturvallisuutta ei voida taata muuta kuin sääntöjen tinkimättömällä noudattamisella. Jos säännöissä on vikaa, kuten 1009:n toimitusjohtaja antoi 2016 ymmärtää, niihin voi lähteä hakemaan muutosta. Mutta se, että ei oikein tykkää ihan kaikista säännöistä, ei anna minkäänlaista oikeutta venyttää sääntöjä, saati sitten harkiten niitä rikkoa.

Kesän tapahtumat ovat tapahtuneet rataosilla, jossa on merkittävä määrä muuta matkustajajunaliikennettä, ja tapahtuneiden tapahtumien valossa 1009:n liikkuminen vaarantaa muun junaliikenteen ja sen matkustajien turvallisuuden, puhumattakaan 1009:n kuljettamista matkustajista.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #12 : Elokuu 10, 2021, 20:29:27 »

Mitkä asiat tällä hetkellä estävät sen, ettei 1009:n vaarallista liikennöintiä voisi lopettaa heti?

Miksei jokin taho ole jo takavarikoinut veturia ja / tai lakkauttanut kaikkia mahdollisia sen käyttölupia?

Milloin tämän aikapommin kulkeminen rautateillä loppuu?

Ei voi ymmärtää.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #13 : Elokuu 10, 2021, 20:45:45 »

Mitkä asiat tällä hetkellä estävät sen, ettei 1009:n vaarallista liikennöintiä voisi lopettaa heti?

Miksei jokin taho ole jo takavarikoinut veturia ja / tai lakkauttanut kaikkia mahdollisia sen käyttölupia?

Milloin tämän aikapommin kulkeminen rautateillä loppuu?

Ei voi ymmärtää.
Jos ajatellaan rautateiden turvallisuusajttelussa ei ole tapahtunut vajaasa 20 vuodessa muutoksia, se vaatii vähintäään matkustajan sairaalahoitoa vaativan loukkaantumisen. Ennen on turha odottaa muutoksia.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #14 : Elokuu 10, 2021, 23:16:41 »

Jokohan raideliikenteen valvonnasta vastaava traficom on viimein saanut riittävästi dataa tutkinnan aloittamiseen...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2021, 06:15:24 kirjoittanut Jorma Toivonen » tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #15 : Elokuu 11, 2021, 07:41:27 »

Jokohan raideliikenteen valvonnasta vastaava traficom on viimein saanut riittävästi dataa tutkinnan aloittamiseen...

Ainakin nyt, kun iltalehtikin uutisoi asiasta: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3785cb11-77ee-4112-87cd-7338e2fa30cd

Traficomin tarkastaja Olli Matilainen kertoo, että se pitää paikkaansa, että Höyryveturimatkat 1009 Oy:n juna on ohittanut seis-opasteen Kivihaassa. Seis-opasteen luvaton ohitus on aina potentiaalinen vaaratilanne ja tapauksesta on käynnistetty selvitystyö.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toimitusjohtaja Reijo Sarantila ei halunnut kommentoida tapausta Iltalehdelle.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #16 : Elokuu 11, 2021, 08:18:02 »

Jokohan raideliikenteen valvonnasta vastaava traficom on viimein saanut riittävästi dataa tutkinnan aloittamiseen...

Ainakin nyt, kun iltalehtikin uutisoi asiasta: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3785cb11-77ee-4112-87cd-7338e2fa30cd

Itse kiinnitin huomiota lehtijutussa olleeseen Traficomin tarkastajan Olli Matilaisen lauseeseen: "Se voi olla myös esimerkiksi toiminnan rajoittaminen, eli onko esimerkiksi tämä Helsinki oikea paikka ajaa vilkkaassa liikenteessä vanhan näköisellä kalustolla."

Tässä alkaa olla jo riski, että tällainen toiminta vaikuttaa myös muiden museo-operaattoreiden mahdollisuuksiin liikennöidä. Toivottavasti olen väärässä.
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #17 : Elokuu 11, 2021, 09:19:19 »

Jätän pienen varauman siihen, ettei Matilaista välttämättä ole siteerattu ihan sanatarkasti... Tai sanavalinta on ollut eri kuin itse tarkoitus.

Kollektiivinen "rangaistus" museotoimijoille tai vain museotoiminnan rajoittaminen ei yksinkertaisesti ole hyvän hallintolainkäytön näkökulmasta mahdollista ja raideliikenteen säädöksetkin pohjautuvat tänä päivänä merkittävältä osin toimijan vastuuseen. Jos asiaa tarkastellaan liikennöintisääntöjen tai turvallisuusjärjestelmien näkökulmasta, niin sitten tällä "museo"-statuksella itsessään ei ole asiassa enää merkitystä; esimerkiksi kulunvalvontalaitteen puuttuminen on mahdollista korvata muulla soveltuvalla menettelyllä. Riskienhallinnan näkökulmasta se vaaran aiheuttaja ei siis ole "höyryveturi" tai "museojuna", vaan se on kulunvalvontalaitteen puute. Sitten on huomioitava, että tällaista kalustoa on myös radanpidossa ja kaupallisessa liikenteessäkin on mahdollista ajaa ilman toimivaa kulunvalvontaa, kun kyseessä on vikatilanne ja huolehditaan tästä em. korvaavasta menettelystä.

Kun nähdään, ettei muiden toimijoiden liikenteessä ole tapahtunut vastaavia vaaratilanteita, ei liene kohtuutonta olettaa, että vika ei ole puutteellisissa säännöissä tai turvallisuusmenettelyissä, vaan niiden n o u d a t t a m i s e s s a yhden toimijan sisällä.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #18 : Elokuu 11, 2021, 09:22:31 »

Nythän olisi Suomen Museorautatieliitto MRL:lla oiva tilaisuus aktivoitua. Ilmaista julkisesti suora kannanotto tällaiseen välinpitämättömään toimintaan. Kertoa julkisesti, että tällaista toimintaa ei hyväksytä missään muodossa mitä Höyryveturimatkat 1009 Oy on harjoittanut jo pitkään. Tehdä selvä pesäero muiden museorautatieoperaattoreiden ja Höyryveturimatkat 1009 Oy:n välille, muuten tämä sataa negatiivisesti kaikkien museorautatieoperaattoreiden laariin.

En voi myöskään lakata hämmästelemästä Traficomin hitautta näiden asioiden parissa. Mikäli kyseessä olisi jokin ilmailua harjoittava yritys/yhtiö, se olisi asetettu aikoja sitten mustalle listalle ja lentotoiminta keskeytetty. Ilmeisesti turvallisuusviranomainen Traficom tulkitsee rautatieturvallisuuden vähempi turvallisuuskriittiseksi osa-alueeksi, jossa yksi ja sama toimija saa vuodesta toiseen aiheuttaa vaarallisia läheltä piti-tilanteita. Kuinka kauan menee, että Suomessa tapahtuu uusi Kuurilan junaonnettomuutta vastaava tapahtuma? Ylinopeutta kiitävä höyryveturi Pendolinon keulaan saa rumaa jälkeä.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #19 : Elokuu 11, 2021, 10:19:21 »

Teuvo on asian ytimessä. Erilaisia ikäviä asioita tällä alalla selvitellessä on tullut useaan otteeseen esille, että tietyillä toimijoilla vaikuttaa olevan suhteita viranomaisiin sellaisella tavalla, joka johtaa sormien läpi katseluun. Olen jopa saanut neuvoja, että jos viranomaisilta on tarkoitus saada aikaan toimenpiteitä asiassa X, on osattava ohittaa virkamies Y, jonka kanssa toimijalla Z on hyvät välit, eikä Y tule asiaanne puuttumaan. Uskomatonta, kun kyse on nimenomaan turvallisuudesta.

Museoliikenteessä on asiallisia operaattoreita, joista ei koskaan kuulu mitään ja joiden kanssa on miellyttävää tehdä yhteistyötä. Sitten on toisenlaisia toimijoita, joista myös alan harrastajien olisi syytä tehdä selkeät johtopäätöksensä, kuten ketjun avauskin viestittää. On muitakin arvoja kuin "on hienoa kalustoa ja tekevät kuitenkin arvokasta työtä", vai onko?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #20 : Elokuu 11, 2021, 15:44:36 »

Jokohan raideliikenteen valvonnasta vastaava traficom on viimein saanut riittävästi dataa tutkinnan aloittamiseen...

Ainakin nyt, kun iltalehtikin uutisoi asiasta: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3785cb11-77ee-4112-87cd-7338e2fa30cd

Traficomin tarkastaja Olli Matilainen kertoo, että se pitää paikkaansa, että Höyryveturimatkat 1009 Oy:n juna on ohittanut seis-opasteen Kivihaassa. Seis-opasteen luvaton ohitus on aina potentiaalinen vaaratilanne ja tapauksesta on käynnistetty selvitystyö.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toimitusjohtaja Reijo Sarantila ei halunnut kommentoida tapausta Iltalehdelle.

Myös Helsingin Uutiset on uutisoinut aiheesta. Artikkelin kaksi viimeistä lausetta hieman hymyilyttävät: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4253620
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #21 : Elokuu 14, 2021, 11:58:33 »

Tämän yhtiön toimista oli puhe pari viikkoa sitten eräissä juhlissa. Paikalla olleiden ei-harrastajien keskuudessa oli hyvä muistikuva Savonlinnan tapahtumista joitakin vuosia sitten. Kun keskustelu jatkui, olimme kaikki yhtä mieltä siitä, että yhtiön toiminta on vastuutonta eikä heidän palvelujaan tule käyttää. Olenkin tätä viimeisintä edellisen Siuntion reissun jälkeen todennut, ettei minun ole tarve käydä 1009:n kyytiin ennen kuin turvallisuuskulttuurissa tapahtuu muutos.

Yksi kerta saattaa olla erehdys, loput täyttä välinpitämättömyyttä. Ja kun tapojaan ei edes yritä parantaa, on sanoma selvä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #22 : Elokuu 14, 2021, 23:08:17 »

Mitäs Savonlinnassa kävi?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #23 : Elokuu 15, 2021, 12:10:28 »

Mitäs Savonlinnassa kävi?
Ajoluvaton kuljettaja oli tuuraamassa äkisti tulonsa perunutta kuljettajaa, poliisi pysättti junan Pääskylahteen. Aiheesta on täälläkin keskusteltu, mutta nyt en onnistunut löytämään. Tässä pari lehtiartikkelia aiheesta muistin virkistämiseksi:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ukko-pekan-liikennointikiellon-syyna-kokeneen-kuskin-liian-korkea-ika-kylla-tama-vahan-hassulta-tuntuu/5995676

https://seura.fi/asiat/tutkivat/museojuna-jai-seisomaan-kesken-parhaan-sesongin-missa-vika/
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Reissujuna + 1009  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina