Aleksanteri Skyttä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« : Elokuu 12, 2021, 19:52:41 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2021, 21:20:34 » |
|
Piti ihan hetki miettiä, että oliko se aprillipäivä tosiaan elokuussa. Aika mielenkiintoista, jos VR:llä tähän todella on intressejä. Olisiko tällä sitten Rullapekkaa (1021) työllistävä vaikutus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1800
|
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2021, 21:44:14 » |
|
Taitaa olla samaa tasoa uutisena kuin hankkeet mierontien avaamisesta vetyvetureineen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8009
|
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2021, 23:21:36 » |
|
Kova juttu! Myös YLE on jo aiemmin raportoinut asiasta!Kannattaa ottaa huomioon naapurin massiiviset turistivirrat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1065
|
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2021, 23:42:56 » |
|
Siitä on jo melkein 30 vuotta aikaa kun VR ja RZD aloitti neuvottelut säännöllisestä matkustajajunasta Joensuun ja Sortavalan välille. Hankkeen toteutumiselle alkoi jostain syystä ilmaantua kaikenlaisia esteitä, ja vähitellen vedettiin henkselit sen yli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 131
|
« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2021, 23:45:56 » |
|
Hieman aihetta sivuten: onko suomalaisella museokalustolla mahdollisuus nykyaikana liikennöidä Venäjälle, esimerkiksi Kostamukseen? Millainen byrokratiarumba siihen liittyisi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8009
|
« Vastaus #6 : Elokuu 13, 2021, 00:44:09 » |
|
Rainer nyt onkin eri ajat ja eri matkustajat tässä on Steam Rules! Kun naapurikansan matkustajat on ruvenneet vaatimaan höyryä niin siellä on aloitettu höyrykuljettajien ja lämmittäjien koulutus kokonaan uudestaan tämä on laajentunut myös muualle Venäjälle. H.D.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #7 : Elokuu 13, 2021, 00:51:24 » |
|
Taitaa olla samaa tasoa uutisena kuin hankkeet mierontien avaamisesta vetyvetureineen.
Tässä on se iso ero, että veturi on jo olemassa, ja sillä liikennöidään jo nyt. Se, että jatketaan jo olemassa olevaa junayhteyttä 30 km matka rajan toiselle puolelle, ja edelleen ehkä vielä 70 km Joensuuhun jo olemassa olevia raiteita pitkin, on aika monta kertaluokkaa pienempi projekti kuin että rakennettaisiin satoja kilometrejä rataa ja hankittaisiin sille ihan kokonaan oma veturityyppinsä. Ei noita kahta projektia voi verrata toisiinsa kyllä lainkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #8 : Elokuu 13, 2021, 00:56:10 » |
|
Piti ihan hetki miettiä, että oliko se aprillipäivä tosiaan elokuussa. Aika mielenkiintoista, jos VR:llä tähän todella on intressejä. Olisiko tällä sitten Rullapekkaa (1021) työllistävä vaikutus?
Eli arvelet, että veturi vaihdettaisiin rajalla? Museokalusto on joka tapauksessa museokalustoa, joten onko oikeasti tarpeen käyttää suomalaisia vetureita? Voi olla, kun tuossa nyt kuitenkin n. 70 km ajettaisiin Suomen rataverkolla, mutta mitään sen parempaa syytä en keksi kuin että ei ole ollut tapana. Sinänsä, siinähän sen veturin samalla vaihtaa, kun matkustajien passeja tiiraillaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #9 : Elokuu 13, 2021, 05:28:58 » |
|
Tähän projektiinhan voisi ottaa tonniysin niin homma hoituisi kunnialla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2021, 05:45:18 » |
|
Tähän projektiinhan voisi ottaa tonniysin niin homma hoituisi kunnialla.
Niin siis tarkoitatko, että VR ostaisi tai vuokraisi 1009:n ja ajaisi sitä VR:n miehistöllä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #11 : Elokuu 13, 2021, 05:46:50 » |
|
Moskovan muuli tykkää tästä !
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1065
|
« Vastaus #12 : Elokuu 13, 2021, 08:58:48 » |
|
Silloin 20-30 vuotta sitten normi matkustajajunaliikenteen aloittaminen kaatui muihin viranomaisiin kuin rautateihin, luultavasti raja- ja tulliin. Sitten ehkä ajateltiin että ei se sittenkään kannata. Satunnainen tilaiusjunatyyppinen liikenne onnistuisi varmaan mutta tässä tapauksessa pitää varautua että byrokratia noiden viranomaisten kanssa on jäykkä kuin mikä. Suomalaista junaa ei sinne kannata lähettää koska mitään varmuutta että sen saa takaisin ei ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #13 : Elokuu 13, 2021, 10:43:32 » |
|
Toisaalla oli kuva että VR:n Hr1 1021 oli hinattu entiselle Hyvinkään konepajalle ehkäpä kunnostukseen. Eli jospa tämä tulee vetämään nostalgiajunia...?
Onko täällä kenties lisätietoja asiasta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #14 : Elokuu 13, 2021, 10:56:33 » |
|
Tähän projektiinhan voisi ottaa tonniysin niin homma hoituisi kunnialla.
Niin siis tarkoitatko, että VR ostaisi tai vuokraisi 1009:n ja ajaisi sitä VR:n miehistöllä? Kyllä, juuri näin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« Vastaus #15 : Elokuu 13, 2021, 13:19:05 » |
|
Jostain toisaalta luin tästä jokunen kuukausi sitten, mutta siinä jäin kyllä ymmärrykseen että tuo olisi RZD:n ja naapurin matkailuviranomaisten ajama hanke  Muoks, siis hyöyryjunayhteyden avaamisesta Sortavalasta(Ruakealasta) Joensuuhun, eikä noin päin mitä tässä otsikossa annetaan ymmärtää  Muoks 2: Tuossa tuosta oli juttua maaliskuussa 2021 https://vestikarelii.ru/social/zheleznye-obeschanija-kakie-novye-zheleznodorozhnye-marshruty-pojavjatsja-v-karelii/(Google kääntäjällä: Lisäksi Karjalan hallitus harkitsee yhdessä Venäjän rautateiden kanssa mahdollisuutta käynnistää juna, joka yhdistää Suomen Joensuun kaupungin, Sortavalan ja Petroskoin. Asiasta ilmoitti elinkeinoministeri Oleg Ermolaev. Hänen mukaansa puhumme siitä, miten rautatiekuljetukset Joensuusta Ruskeala-vuoristopuistoon järjestetään ja sitten laajennetaan reittiä Sortavalaan ja Petroskoihin. Sortavalan hallinnon ensimmäisen apulaispäällikön Dmitry Velyevin mukaan suomalaisia kiinnostaa myös tällaisen junan vesillelasku. "Suomalaisten kollegoiden mukaan he tarvitsevat aikaisen poistumisen Pietariin vaihtamalla Lastochka-junaan, ja he näkevät siinä myös suurta potentiaalia", Velyev sanoi. Karjalan päävalmentaja vahvisti, että tällaisista suunnitelmista keskusteltiin Venäjän rautateiden johdon kanssa, mutta junan käynnistäminen riippuu koronaviruspandemian tilanteesta. "Suomen kanssa kaikki on täällä aika monimutkaista. Se on vaikeaa tänä vuonna, koska emme voi ennustaa, mikä tilanne rajalla tulee olemaan", kuvernööri perusteli. )
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2021, 13:45:18 kirjoittanut Ossi Rosten »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Elokuu 13, 2021, 21:54:03 » |
|
Muutama kuukkelinkääntimen sekoilu tuossa häiritsee, joten tässä nyt ihmiskäännös: Lisäksi Karjalan hallitus tutkii yhdessä RŽD:n kanssa mahdollisuutta aloittaa junayhteys suomalaisesta Joensuusta Sortavalaan ja Petroskoihin.
Tästä kertoi talouskasvuministeri Oleg Jermolajev.
Hänen mukaansa kyse on siitä, että järjestettäisiin rautatiematkoja Joensuusta Ruskealan mäkipuistoon, ja jatkettaisiin sitten reittiä Sortavalaan ja Petroskoihin.
Sortavalan apulaiskaupunginjohtajan Dmitri Vel'jevin mukaan myös Suomessa on oltu kiinnostuneita tällaisen junayhteyden aloittamisesta.
"Suomalaisen kolleegani mukaan tarvitsetaan nopea vaihtoyhteys Pietariin vievään Lastotška-junaan", ja tässä he näkevät paljon potentiaalia, kertoi Vel'jev.
Karjalan tasavallan johtaja vahvisti, että tällaisista suunnitelmista on keskusteltu RŽD:n johdon kanssa, mutta junayhteyden aloittaminen riippuu koronaviruspandemian kehittymisestä.
"Suomen kanssa tämän suhteen asiat ovat vaikeita. Tänä vuonna on vielä vaikeampaa, koska emme voi ennustaa, millainen tilanne rajalla tulee olemaan", kertoi kuvernööri.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 07, 2021, 13:50:19 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 07, 2021, 14:29:43 » |
|
Uutisen mukaan liikenteen käynnistämiseksi tarvitaan uutta infraa, kuten kääntöpöytä ja matkustajalaituri Niiralaan. Uusia kääntöpöytiä ei olekaan ihan vähään aikaan Suomessa rakennettu. Milloin lie viimeksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1065
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 07, 2021, 16:04:19 » |
|
Uutisen mukaan liikenteen käynnistämiseksi tarvitaan uutta infraa, kuten kääntöpöytä ja matkustajalaituri Niiralaan. Uusia kääntöpöytiä ei olekaan ihan vähään aikaan Suomessa rakennettu. Milloin lie viimeksi?
Pystyisikö sen kääntämisen hoitamaan kolmioraiteella? Missä löytyy lähin joko toimiva tai entinen? Valtiosta ei väliä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #20 : Joulukuu 07, 2021, 16:16:25 » |
|
Pystyisikö sen kääntämisen hoitamaan kolmioraiteella? Missä löytyy lähin joko toimiva tai entinen? Valtiosta ei väliä.
Ei sellaista taida valitettavasti löytyä järkevän matkan päästä. Lähempänä on toimivia kääntöpöytiä (Ruskeala ja Joensuu).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1065
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 07, 2021, 16:34:48 » |
|
Kyllä sen kääntämisen pystyisi hoitamaan kolmioraiteella tai paluusilmukallakin (kuten viimeisessä Trierin höytytapahtumassa käännettiin koko TEE-juna (Ehrang - Trier West - Trier Hbf - Ehrang). Taitaapi mennä pitkälle kummassakin maassa.....
Olisikohan Antrea ja Ruokosuo nykyisin lähimmät kolmioraiteet....
Eikö Onkamossa ole kolmioraidetta? Vai onko purettu pois? Entä Värtsilässä [RU] sitten?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 736
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 07, 2021, 20:04:09 » |
|
Kyllä sen kääntämisen pystyisi hoitamaan kolmioraiteella tai paluusilmukallakin (kuten viimeisessä Trierin höytytapahtumassa käännettiin koko TEE-juna (Ehrang - Trier West - Trier Hbf - Ehrang). Taitaapi mennä pitkälle kummassakin maassa.....
Olisikohan Antrea ja Ruokosuo nykyisin lähimmät kolmioraiteet....
Eikö Onkamossa ole kolmioraidetta? Vai onko purettu pois? Entä Värtsilässä [RU] sitten? Ei kummassakaan ole kolmiota. Onko Onkamossa ollutkaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 07, 2021, 21:00:29 » |
|
Kolmioraiteen tekeminen lienee halvempi kuin kääntöpöytä. Miten pitkä kääntöpöytä tarvittaisiin, riittäisikö 20m vai pitäisiko olla 22M? Olisiko missään 22m pöytää ylimääräisenä odottamassa asennusta?
Kolmiraide varmaankin voidaan varmaankin tehdä aika pienellekin alueelle jos/kun tiedetään veturien kyky ajaa kaarteeseen. Niiralaan se kaiketi tulisi, tuolloin molempien maiden veturit voisivat siinä kääntyä?
Google Mapsi näyttäisi Että Värtsilässä olisi jo tavallaan kaksi kolmion sivua olemassa ratapihan itäpäässä. Näkyy lähtevän ilmeisesti sahalle raide, mikäli maasto olisi helppoa kolmion tekeminen saattaisi olla edullista. Toki taitaisi myös Niiralassa olla tavallaan kaksi sivua valmiina ratapihan länsipäässä, vetoraide ja halleihin päin menevät raiteet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1065
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 08, 2021, 01:09:06 » |
|
Ei kummassakaan ole kolmiota. Onko Onkamossa ollutkaan?
Mulla on vain sellainen muistikuva että vanhalle Karjalan radalle on vaihteet Onkamossa sekä etelä- että pohjoissuunnasta, en ole maastossa tutkinut asiaa vaan ohiajavasta junasta jäänyt sellainen käsitys. Voi olla että olen luullut jotain muuta raidetta kolmioraiteeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|