Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereella raitiovaunuonnettomuus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« : Elokuu 30, 2021, 15:06:08 »

Ratikka ja pakettiauto kolaroivat puoli yhdentoista aikaan.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2625


« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2021, 15:24:07 »

Pienellä vaivalla olsii mukaan saanut esimerkiksi linkin uutisartikkeliin tapahtuneesta.

Aiempi samankaltainen onnettomuus tapahtui joulukuussa 2020.

Kuinkahan monta törmaystä tarvitaan, ennen kuin autoilijat "oppivat"?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2021, 17:47:43 »


Jimi älä päde!!. Säkin oot ollut noin Oulan ikäinen kun aloitit  takavuisina näillä sivuilla (10/11 V ??), nyt jo olet aikamies 25 v +/- jotain, eli käyttäydy sen mukaisesti näitä meidän uusia nuorukaisia kohtaan.  Ps. kaikkia ei kiinnosta lättärtäjs ja löttäröuy.
tallennettu

Skiffari 40
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2625


« Vastaus #3 : Elokuu 30, 2021, 18:06:18 »

Ummm... mitä? Huh
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #4 : Elokuu 30, 2021, 18:13:17 »


Kuinkahan monta törmaystä tarvitaan, ennen kuin autoilijat "oppivat"?

Ainahan autoilijat ajavat päin punaisia
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #5 : Elokuu 30, 2021, 18:17:08 »



 Jimi. 199000333. kkkd --yyd ... 223344.. geg.
tallennettu

Skiffari 40
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 754


« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2021, 19:34:43 »

Tampereen lättien otsa on muotoiluharhainen (isoja urpoja lienee ollut sitä hvväksymässä?), kuten tapahtunut - voimakkuudeltaan vähäinen kolari jo osoitti.
Vaurio-osien uusiminen/korjaus koskee laajoja rakenneosia sekä komponentteja.
Sopiva puskuri kulkuneuvon ulommaiseksi osaksi omaksuttiin ainakin 150 -vuotta sitten -
missä tietokatkos?
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2021, 19:38:24 »

Pienellä vaivalla olsii mukaan saanut esimerkiksi linkin uutisartikkeliin tapahtuneesta.

Aiempi samankaltainen onnettomuus tapahtui joulukuussa 2020.

Kuinkahan monta törmaystä tarvitaan, ennen kuin autoilijat "oppivat"?

Onnettomuuksia on aina tapahtunut ja onnettomuuksia tulee aina tapahtumaan. Vaikka kuinka siunailisi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2021, 19:50:24 »

Tampereen lättien otsa on muotoiluharhainen (isoja urpoja lienee ollut sitä hvväksymässä?), kuten tapahtunut - voimakkuudeltaan vähäinen kolari jo osoitti.
Vaurio-osien uusiminen/korjaus koskee laajoja rakenneosia sekä komponentteja.
Sopiva puskuri kulkuneuvon ulommaiseksi osaksi omaksuttiin ainakin 150 -vuotta sitten -
missä tietokatkos?

Kieltämättä vaunun keula on jonkun muun kuin insinöörin muotoilema. Mutta Fordsonin liikennevakuutus sen remontin korvaa. Ei mene tamperelaisten veronmaksajien piikkiin.

Miten lienee varaosien saatuvuus olla taattu vaunun 40 vuoden käyttöiälle?
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #9 : Elokuu 31, 2021, 07:26:44 »

Tampereen lättien otsa on muotoiluharhainen (isoja urpoja lienee ollut sitä hvväksymässä?), kuten tapahtunut - voimakkuudeltaan vähäinen kolari jo osoitti.
Vaurio-osien uusiminen/korjaus koskee laajoja rakenneosia sekä komponentteja.
Sopiva puskuri kulkuneuvon ulommaiseksi osaksi omaksuttiin ainakin 150 -vuotta sitten -
missä tietokatkos?

Kieltämättä vaunun keula on jonkun muun kuin insinöörin muotoilema. Mutta Fordsonin liikennevakuutus sen remontin korvaa. Ei mene tamperelaisten veronmaksajien piikkiin.

Miten lienee varaosien saatuvuus olla taattu vaunun 40 vuoden käyttöiälle?

Ajatus siitä, että kaupunkiliikenteessä olevassa kulkupelissä pitäisi olla jumalattoman vahva puskuri, on kymmenien vuosien takaista ajattelua. Autotkin rakennetaan niin, että törmäyksessä rakenteet hajoavat niin, että hajoaminen absorboi mahdollisimman paljon törmäysenergiaa, jotta energiasta mahdollisimman vähän kohdistuu ihmiseen. Tonnin valurautapuskuri ratikkaan ei olisi liikenneturvallisuusteko.

Hankintasopimuksessa tietenkin on jonkinlaiset pykälät varaosista. Tampereen tapauksessa 19 ratikkaa varten hankittiin niin paljon varaosia, että osasta niistä päätettiinkn rakentaa 20. ratikka.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2021, 07:35:45 »


kokoonpuristumisvyöhyke on myös tässä ratikassa



* 39-847665612c966676685.jpg (254.62 kilotavua, 1800x1200 - tarkasteltu 290 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 754


« Vastaus #11 : Elokuu 31, 2021, 08:42:22 »

Kuka on tonnin valurautapuskuria esittänyt?  Sellaisia oli korkeintaan 150 vuotta sitten.
Puskuri (usein muovisen muotoilupuskurin takana ja tukena) on henkilöautorakenteissakin vielä keskeisempi kuin varhemmin.  Autonkin nokassa on rajuissa kolareissa tarvittavaa muodonmuutosvyöhykettä vain 0.5...1.0 metrin verran. Sen syvyisessä kokoonpainumassa pitää absorboida auton koko liike-energia jopa yli 100 km/h nopeudesta pysähdyksiin.

Tämä on mahdollista VAIN jos nokka puskurinsa ja muun rakenteensa ansiosta ottaa deformoituessaan heti vastaan riittävän suuren voiman.
Siten kun deformaatiomatkalla (0.5...1.0 m) syntyy ALUSTA LÄHTIEN noin 50 g:n hidastuvuus matkustamoon, ei matkustaja suuremmin loukkaannu ollessaan valjaiden ja turvatyynyn suojassa.

Jos sensijaan nokassa on alkuvaiheessa höttöä vastassa, jää hidastuvuus törmäyksen alkuvaiheessa vähäiseksi, mutta hötön painuttua kasaan kohdistuu päätteeksi matkustamoon luokkaa 150 g:n hidastuvuus vaihtelevin sysäyksin.
Siihen ihminen kuolee tai ainakin loukkaantuu vakavasti valjaiden ja turvatyynyn suojassakin ollen.

Jos kolari sensijaan on lievä (kuten eilen), niin luja, mutta silti pinnaltaan rajoitetusti joustava puskuri kestää törmäyksen kovaan esteeseen yli 10 km/h nopeudesta ilman  vauriota itselleen. Ankarammissa törmäyksissä riittää pikainen osien vaihto ja liikenteeseen päästään palaamaan parissa tunnissa.

Ratikan nokan epäonnonen muotoilu ehkä tavoittelee eteensä tulleen ihmisen pyydystämistä vähin vammoin. En tiedä onnistuuko sekään paremmin kuin esimerkiksi Variossa.

Nämä asiat ovat hyvin tiedossa laajojen kokeiden ja simulointien tuloksena.
tallennettu
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 105


« Vastaus #12 : Elokuu 31, 2021, 09:12:38 »

Kuvan perusteella uusiksi menee vain tuulilasipaneeli, sivulasipaneeli, keulan muovit, valaisimet ja puskurirakenteet ja jotain pientä. Runko ehjä. Nämä kaikki kolareita ajatellen on tehty helposti vaihdettaviksi. T. Entinen ratikan tekijä.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #13 : Elokuu 31, 2021, 09:13:17 »

Kuka on tonnin valurautapuskuria esittänyt?  Sellaisia oli korkeintaan 150 vuotta sitten.
Puskuri (usein muovisen muotoilupuskurin takana ja tukena) on henkilöautorakenteissakin vielä keskeisempi kuin varhemmin.  Autonkin nokassa on rajuissa kolareissa tarvittavaa muodonmuutosvyöhykettä vain 0.5...1.0 metrin verran. Sen syvyisessä kokoonpainumassa pitää absorboida auton koko liike-energia jopa yli 100 km/h nopeudesta pysähdyksiin.

Tämä on mahdollista VAIN jos nokka puskurinsa ja muun rakenteensa ansiosta ottaa deformoituessaan heti vastaan riittävän suuren voiman.
Siten kun deformaatiomatkalla (0.5...1.0 m) syntyy ALUSTA LÄHTIEN noin 50 g:n hidastuvuus matkustamoon, ei matkustaja suuremmin loukkaannu ollessaan valjaiden ja turvatyynyn suojassa.

Jos sensijaan nokassa on alkuvaiheessa höttöä vastassa, jää hidastuvuus törmäyksen alkuvaiheessa vähäiseksi, mutta hötön painuttua kasaan kohdistuu päätteeksi matkustamoon luokkaa 150 g:n hidastuvuus vaihtelevin sysäyksin.
Siihen ihminen kuolee tai ainakin loukkaantuu vakavasti valjaiden ja turvatyynyn suojassakin ollen.

Jos kolari sensijaan on lievä (kuten eilen), niin luja, mutta silti pinnaltaan rajoitetusti joustava puskuri kestää törmäyksen kovaan esteeseen yli 10 km/h nopeudesta ilman  vauriota itselleen. Ankarammissa törmäyksissä riittää pikainen osien vaihto ja liikenteeseen päästään palaamaan parissa tunnissa.

Ratikan nokan epäonnonen muotoilu ehkä tavoittelee eteensä tulleen ihmisen pyydystämistä vähin vammoin. En tiedä onnistuuko sekään paremmin kuin esimerkiksi Variossa.

Nämä asiat ovat hyvin tiedossa laajojen kokeiden ja simulointien tuloksena.


Puskuri, joka muodonmuutoksitta absorboisi ratikan massalla syntyvän törmäyksen nopeudella 10 km/h olisikin varsin vekkuli ilmestys. Varsinainen ankannokka.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 754


« Vastaus #14 : Elokuu 31, 2021, 11:21:18 »

Maininta koski eilisen tapaista törmäystä, siis ratikan ja henkilö- tai pakettiauton välistä. Oikein toteutetulla ratikan puskurilla ei itse ratikalle tule tällöin vaurioita mainitulla törmäysnopeudella 10 km/h.
Mitä tulee henkilöauton törmäykseen betonijärkäleeseen, ankannokkaa vaati vasta törmäys ilman mitään jälkiä 16 km/h nopeudella. Tutkittu on jo 30 vuotta sitten.
 
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2625


« Vastaus #15 : Syyskuu 08, 2021, 20:14:18 »

Tampereella jälleen ratikkakolari.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008251173.html
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #16 : Syyskuu 09, 2021, 06:31:03 »


Jälleen autoilija teki virheen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2021, 06:58:23 kirjoittanut Lauri Rantala » tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #17 : Syyskuu 09, 2021, 14:16:11 »


Sammonkadun ja toisen tien risteyksessä kolari.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1243


« Vastaus #18 : Syyskuu 09, 2021, 15:50:04 »


Ai niinkö päin se olikin, että autoilijan vika? Minä kun luulin että ratikkakuskin vika, kun ei ehtinyt jarruttaa ajoissa…
tallennettu

Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #19 : Syyskuu 10, 2021, 05:16:33 »


Ai niinkö päin se olikin, että autoilijan vika? Minä kun luulin että ratikkakuskin vika, kun ei ehtinyt jarruttaa ajoissa…

Kääntyi vasemmalle ratikan alle risteyksessä jossa on kielletty kääntyminen vasemmalle. Onneksi ratikkakuski kerkisi heti tehdä hätäjarruksen.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1243


« Vastaus #20 : Syyskuu 10, 2021, 20:02:04 »


Ai niinkö päin se olikin, että autoilijan vika? Minä kun luulin että ratikkakuskin vika, kun ei ehtinyt jarruttaa ajoissa…

Kääntyi vasemmalle ratikan alle risteyksessä jossa on kielletty kääntyminen vasemmalle. Onneksi ratikkakuski kerkisi heti tehdä hätäjarruksen.

Joo, kyllä minä tiedän. Kerrotko Lauri, miksi minusta tuntuu siltä, että tarkoituksella yrität saada täällä jotakuta provosoitumaan, ja näköjään olet valinnut minut kohteeksesi. Tässä vaiheessa pitää huomauttaa, etten todellakaan haluaisi puida asiaa täällä yleisellä foorumilla, mutta näköjään vähän pakko sillä et ole vieläkään vastannut pari päivää sitten lähettämääni yksityisviestiin.
tallennettu

Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #21 : Syyskuu 10, 2021, 22:13:02 »

Taisi olla suunnittelupöydällä todella hieno toteutus maalata ratikan etuosa mustaksi. Häviää kaupungin katujen varjoihin jne...   
Milloinkohan odottelemme VR:n suosittelemia "turvateippejä" myös Tampereen ratikoiden etuosien koristeiksi.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #22 : Syyskuu 10, 2021, 22:14:50 »

Tämän Roopen ja Laurin mokomankin nahistelun takia olisi tärkeää että profiilissa tulisi edes ilmi ko. nahistelian ikä. Roope näkyy olevan 23 v Laurin ikä ei selviä. Eli voitaisko sopia niin että heistä vanhempi viheltää pelin välittömästi poikki. Ja se on sitten siinä.
tallennettu

Skiffari 40
Antti Kukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #23 : Syyskuu 10, 2021, 23:08:22 »

Taisi olla suunnittelupöydällä todella hieno toteutus maalata ratikan etuosa mustaksi. Häviää kaupungin katujen varjoihin jne...   
Milloinkohan odottelemme VR:n suosittelemia "turvateippejä" myös Tampereen ratikoiden etuosien koristeiksi.



* tampereen turhateippi copy.jpg (83.72 kilotavua, 575x741 - tarkasteltu 158 kertaa.)
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #24 : Syyskuu 11, 2021, 06:29:49 »

Taisi olla suunnittelupöydällä todella hieno toteutus maalata ratikan etuosa mustaksi. Häviää kaupungin katujen varjoihin jne...   
Milloinkohan odottelemme VR:n suosittelemia "turvateippejä" myös Tampereen ratikoiden etuosien koristeiksi.

Emme koskaan
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereella raitiovaunuonnettomuus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina