Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Mikkelin veturitallit myydään osuuskaupalle ja tontille rakennetaan Prisma  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« : Syyskuu 13, 2021, 15:58:54 »

Sanomalehti Länsi-Savon mukaan Osuuskauppa Suur-Savo on ostamassa Mikkelin veturitallit ja suunnittelee tontille rakennettavaksi uuden Prisman. Veturitallit on suojeltu, joten niitä ei voi osuuskaupan harmiksi purkaa, mutta jotenkin ne varmaan liitetään ja naamioidaan uudisrakennukseen huomaamattomaksi lisätilaksi. https://www.lansi-savo.fi/paikalliset/4289123 Uutinen on valitettavasti maksumurin takana.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2021, 16:07:07 »

Sanomalehti Länsi-Savon mukaan Osuuskauppa Suur-Savo on ostamassa Mikkelin veturitallit ja suunnittelee tontille rakennettavaksi uuden Prisman. Veturitallit on suojeltu, joten niitä ei voi osuuskaupan harmiksi purkaa, mutta jotenkin ne varmaan liitetään ja naamioidaan uudisrakennukseen huomaamattomaksi lisätilaksi. https://www.lansi-savo.fi/paikalliset/4289123 Uutinen on valitettavasti maksumurin takana.

Ei kai niitä huomaamattomaksi tarvitse naamioida?

Hyvää tuossa hankkeessa on ainakin se, että Prisma tulee osaksi kaupunkia, eikä ole vain automarketti valtatien takana. Kannattaa käydä tututumassa Forssassa citymarkettiin, joka on varsin hienosti sulautettu osaksi Finlaysonin kehräämöä. https://www.forssanseutu.fi/matkailu/ostokset/forssa/?targetid=373&title=K-Citymarketin+kauppakeskus

Ei se tietysti sitä takaa, etteikö paikallinen osula ryskäisi liikaa herkässä ympäristössä.

Edit: Eikö Pieksämäellä jo valmistunut samanlainen hanke vanhojen veturitallien yhteyteen nousseelle kauppa- ja ties mille keskukselle. Vielä muutama vuosi sitten tapoin viikoittain tunnin aikaa Pieksämäen asemalla, mutta viime aikoina en ole siellä vieraillut eli on jäänyt näkemättä tuon valmistuminen.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2021, 16:41:18 »

Suur-Savo on kyllä kunnostautunut kaiken perinteisen ja vanhan tärvelemisessä. Vanha linja-autoasema on hyvä esimerkki.
tallennettu
Antti Kukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2021, 18:51:52 »

Sanomalehti Länsi-Savon mukaan Osuuskauppa Suur-Savo on ostamassa Mikkelin veturitallit ja suunnittelee tontille rakennettavaksi uuden Prisman. Veturitallit on suojeltu, joten niitä ei voi osuuskaupan harmiksi purkaa, mutta jotenkin ne varmaan liitetään ja naamioidaan uudisrakennukseen huomaamattomaksi lisätilaksi. https://www.lansi-savo.fi/paikalliset/4289123 Uutinen on valitettavasti maksumurin takana.

Ei kai niitä huomaamattomaksi tarvitse naamioida?

Hyvää tuossa hankkeessa on ainakin se, että Prisma tulee osaksi kaupunkia, eikä ole vain automarketti valtatien takana. Kannattaa käydä tututumassa Forssassa citymarkettiin, joka on varsin hienosti sulautettu osaksi Finlaysonin kehräämöä. https://www.forssanseutu.fi/matkailu/ostokset/forssa/?targetid=373&title=K-Citymarketin+kauppakeskus

Ei se tietysti sitä takaa, etteikö paikallinen osula ryskäisi liikaa herkässä ympäristössä.

Edit: Eikö Pieksämäellä jo valmistunut samanlainen hanke vanhojen veturitallien yhteyteen nousseelle kauppa- ja ties mille keskukselle. Vielä muutama vuosi sitten tapoin viikoittain tunnin aikaa Pieksämäen asemalla, mutta viime aikoina en ole siellä vieraillut eli on jäänyt näkemättä tuon valmistuminen.

Myös Vaasan keskustassa "sittari" on sulautettu varsin hyvin muuhun ympäristöön. Tosin rakennus ei ole niin historiallinen. Kuitenkin mukava poikkeus ainaiselle kolossi moottoritien varressa kaukana muusta kaupungista-mallista
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 443


« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2021, 20:06:39 »

Edit: Eikö Pieksämäellä jo valmistunut samanlainen hanke vanhojen veturitallien yhteyteen nousseelle kauppa- ja ties mille keskukselle. Vielä muutama vuosi sitten tapoin viikoittain tunnin aikaa Pieksämäen asemalla, mutta viime aikoina en ole siellä vieraillut eli on jäänyt näkemättä tuon valmistuminen.

Tilanne Pieksämäellä on sillä lailla erilainen, että veturitallit ovat kaupungin omistamat, vaikka ne ovatkin osa samaa rakennuskompleksia kuin viereinen Prisma.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2021, 20:59:49 »

Hyvää tuossa hankkeessa on ainakin se, että Prisma tulee osaksi kaupunkia, eikä ole vain automarketti valtatien takana. Kannattaa käydä tututumassa Forssassa citymarkettiin, joka on varsin hienosti sulautettu osaksi Finlaysonin kehräämöä. https://www.forssanseutu.fi/matkailu/ostokset/forssa/?targetid=373&title=K-Citymarketin+kauppakeskus
Tyylikäs toteutus Vorssassa.

Samanlaisista tyylikkäistä entisen teollisuuskiinteistön uusiokäytöistä tulee mieleen Finlaysonin tehdasalue Tampereella sekä kauppakeskus Puuvilla Porissa.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2021, 15:37:46 »

Hyvää tuossa hankkeessa on ainakin se, että Prisma tulee osaksi kaupunkia, eikä ole vain automarketti valtatien takana. Kannattaa käydä tututumassa Forssassa citymarkettiin, joka on varsin hienosti sulautettu osaksi Finlaysonin kehräämöä. https://www.forssanseutu.fi/matkailu/ostokset/forssa/?targetid=373&title=K-Citymarketin+kauppakeskus
Tyylikäs toteutus Vorssassa.

Samanlaisista tyylikkäistä entisen teollisuuskiinteistön uusiokäytöistä tulee mieleen Finlaysonin tehdasalue Tampereella sekä kauppakeskus Puuvilla Porissa.

Näitä tyylikkäitä jo onnistuneita teollisuuskiinteistöjen uusiokäyttökohteita yhdstää omistus. Nuo on joko yritysten tai kiinteistöyhtiöiden omistuksessa, jotka arvostavat vanhaa kiinteistöä ja haluavat pitää sen arvoisessaan kunnossa. Osuuskauppaa sen sijaan kiinnostaa mahdollisimman halvat neliöt ja suuri tuloksen tekeminen, joten vanhan arvokkaan kiinteistön kunnostus ja ylläpito on vain rasite.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2021, 19:37:58 »

Hyvää tuossa hankkeessa on ainakin se, että Prisma tulee osaksi kaupunkia, eikä ole vain automarketti valtatien takana. Kannattaa käydä tututumassa Forssassa citymarkettiin, joka on varsin hienosti sulautettu osaksi Finlaysonin kehräämöä. https://www.forssanseutu.fi/matkailu/ostokset/forssa/?targetid=373&title=K-Citymarketin+kauppakeskus
Tyylikäs toteutus Vorssassa.

Samanlaisista tyylikkäistä entisen teollisuuskiinteistön uusiokäytöistä tulee mieleen Finlaysonin tehdasalue Tampereella sekä kauppakeskus Puuvilla Porissa.

Näitä tyylikkäitä jo onnistuneita teollisuuskiinteistöjen uusiokäyttökohteita yhdstää omistus. Nuo on joko yritysten tai kiinteistöyhtiöiden omistuksessa, jotka arvostavat vanhaa kiinteistöä ja haluavat pitää sen arvoisessaan kunnossa. Osuuskauppaa sen sijaan kiinnostaa mahdollisimman halvat neliöt ja suuri tuloksen tekeminen, joten vanhan arvokkaan kiinteistön kunnostus ja ylläpito on vain rasite.

Mites Tampereen tornihotellin ravintola- ja kokoustiloina toimivat vanhan veturitallin tilat? Onko ne rappiolla vaikka omistajana on osuuskauppa?
tallennettu
Juha Pokki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #8 : Syyskuu 15, 2021, 07:43:21 »

Mites Tampereen tornihotellin ravintola- ja kokoustiloina toimivat vanhan veturitallin tilat? Onko ne rappiolla vaikka omistajana on osuuskauppa?

Omistaja taitaa tässä tapauksessa olla Työeläkevakuutusyhtiö Elo, ja osuuskauppa/Sokotel vain operoi. Mutta eipä silti, varsinainen tilojen käytön määrittely ja ylläpito ovat joka tapauksessa lähtöisin kaiketi nykyiseltä käyttäjältä, eikä tuon nyt ainakaan rapistumaan/ala-arvoiseen kuntoon tai laiminlyödyksi voi väittää päätyneen.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #9 : Syyskuu 15, 2021, 12:27:20 »

Olisihan mahtavaa jos raideyhteys kääntöpöytineen säilyisi ja mahdollisesti talliin tulisi säilöön rautatiekalustoa ja mahdolliseen nostalgia-ajoonkin. Prisma voisi olla ympärillä ja talli voisi osin olla "museo" missä voi käydä katsomassa rautatiehistoriaa ja miksei vaikka muutakin.

tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #10 : Lokakuu 12, 2021, 20:45:37 »

Toivotaan, että lopputulos on vähintään Tampereen, Pieksämäen tai Mikon ehdotuken tyylinen. Liitteen kuvat 3.10.2021.

http://vaunut.org/kuva/96374?paik=Tampere&tag0=17%7CRautatieinfra%7CVeturitalli

http://vaunut.org/kuva/104600?paik=Pieks%C3%A4m%C3%A4ki&tag0=17%7CRautatieinfra%7CVeturitalli



* IMG_5870_5.jpg (167.35 kilotavua, 1008x582 - tarkasteltu 126 kertaa.)

* IMG_5875_6.jpg (249.18 kilotavua, 1042x695 - tarkasteltu 93 kertaa.)
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #11 : Lokakuu 12, 2021, 21:32:35 »

Mikkelissä Osuuskauppa Suur-Savolla on vahvat näytöt kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuisen Mikkelin vanhan linja-autoaseman täydellisestä tuhoamisesta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #12 : Lokakuu 13, 2021, 20:10:21 »

Mikkelissä Osuuskauppa Suur-Savolla on vahvat näytöt kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuisen Mikkelin vanhan linja-autoaseman täydellisestä tuhoamisesta.

Toisaalta Suur-Savo taisi muutama vuosi sitten pelastaa Mikkelin kauppahallin yhdistämällä sen uuteen kauppakeskukseen. Mielestäni sekin liitto on varsin onnistunut.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #13 : Lokakuu 13, 2021, 20:39:36 »

Mikkelissä Osuuskauppa Suur-Savolla on vahvat näytöt kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuisen Mikkelin vanhan linja-autoaseman täydellisestä tuhoamisesta.

Toisaalta Suur-Savo taisi muutama vuosi sitten pelastaa Mikkelin kauppahallin yhdistämällä sen uuteen kauppakeskukseen. Mielestäni sekin liitto on varsin onnistunut.
Olettekos kukaan kertoneet Suur-Savon johdolle, mitä vetureita/moottorivaunuja voisi sijoittaa Mikkelin veturitalliin? Haapamäeltä saattaisi löytyä joku säilytystilaa tarvitseva. Minäkin voin toimia tiedon välittäjänä, jos ette tiedä kehen olla yhteydessä, kun olen useammastakin sattuneesta syystä ollut tekemisissä siihen suuntaan ja toisaalta Mikkelin kaupungin päättäjiin.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #14 : Lokakuu 14, 2021, 03:08:32 »

Mikkelissä Osuuskauppa Suur-Savolla on vahvat näytöt kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuisen Mikkelin vanhan linja-autoaseman täydellisestä tuhoamisesta.

Toisaalta Suur-Savo taisi muutama vuosi sitten pelastaa Mikkelin kauppahallin yhdistämällä sen uuteen kauppakeskukseen. Mielestäni sekin liitto on varsin onnistunut.
Olettekos kukaan kertoneet Suur-Savon johdolle, mitä vetureita/moottorivaunuja voisi sijoittaa Mikkelin veturitalliin? Haapamäeltä saattaisi löytyä joku säilytystilaa tarvitseva. Minäkin voin toimia tiedon välittäjänä, jos ette tiedä kehen olla yhteydessä, kun olen useammastakin sattuneesta syystä ollut tekemisissä siihen suuntaan ja toisaalta Mikkelin kaupungin päättäjiin.

Tuo olisi hienoa, mutta ei kyllä Suur-Savon tuntien uskoisi niitä minkään vanhan säilyttäminen kiinnostavan.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #15 : Lokakuu 14, 2021, 03:12:36 »

Mikkelissä Osuuskauppa Suur-Savolla on vahvat näytöt kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuisen Mikkelin vanhan linja-autoaseman täydellisestä tuhoamisesta.

Toisaalta Suur-Savo taisi muutama vuosi sitten pelastaa Mikkelin kauppahallin yhdistämällä sen uuteen kauppakeskukseen. Mielestäni sekin liitto on varsin onnistunut.

Sehän juurikin tuhottiin se kauppahalli ja linja-autoaseman rakennuksesta tehtiin "kauppahalli" ja piilotettiin hirveän lasipalatsin sisään.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #16 : Lokakuu 14, 2021, 09:02:22 »

Mikkelissä Osuuskauppa Suur-Savolla on vahvat näytöt kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuisen Mikkelin vanhan linja-autoaseman täydellisestä tuhoamisesta.

Toisaalta Suur-Savo taisi muutama vuosi sitten pelastaa Mikkelin kauppahallin yhdistämällä sen uuteen kauppakeskukseen. Mielestäni sekin liitto on varsin onnistunut.
Olettekos kukaan kertoneet Suur-Savon johdolle, mitä vetureita/moottorivaunuja voisi sijoittaa Mikkelin veturitalliin? Haapamäeltä saattaisi löytyä joku säilytystilaa tarvitseva. Minäkin voin toimia tiedon välittäjänä, jos ette tiedä kehen olla yhteydessä, kun olen useammastakin sattuneesta syystä ollut tekemisissä siihen suuntaan ja toisaalta Mikkelin kaupungin päättäjiin.

Valmiiksi hienoa näyttelykuntoista kalustoa tuskin on paljoa mutta jotenkin tulisi mieleen heti, Dm2, Hr11, Dm9, Dm7, höyryistä en osaa sanoa... Omistus/deponointi toki pitää hoitaa kuntoon, tulisiko Mikkeliin/Haukivuorelle oma yhdistys jolla nämä olisi hallussa? Ja mietteenä toki olisiko jotain käyttökuntoisia tallissa, Dm7 kalustoa varmaankin voisi olla helpoiten. Taikka sitten jatkossa Sm2 juna.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1092


« Vastaus #17 : Lokakuu 14, 2021, 09:06:56 »

Mikkelissä Osuuskauppa Suur-Savolla on vahvat näytöt kulttuurihistoriallisesti ainutlaatuisen Mikkelin vanhan linja-autoaseman täydellisestä tuhoamisesta.

Toisaalta Suur-Savo taisi muutama vuosi sitten pelastaa Mikkelin kauppahallin yhdistämällä sen uuteen kauppakeskukseen. Mielestäni sekin liitto on varsin onnistunut.

Sehän juurikin tuhottiin se kauppahalli ja linja-autoaseman rakennuksesta tehtiin "kauppahalli" ja piilotettiin hirveän lasipalatsin sisään.

Kysyn nyt ulkopuolisena:
- Mikkelissä vanha kauppahalli tuhoutui (poislukien torin varren rakennukset?) sodassa
- tilalle rakennettiin 1948 väliaikainen linja-autoasema
- uusi kauppahalli rakennettiin osittain tuon linja-autoaseman päälle

Olikos tässä torin ja linja-autoaseman välissä vielä uudempikin kauppahalli? Se ei tainnut olla kovin merkittävä, koska en siitä ihan heti löytänyt yhtään valokuvaa.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #18 : Lokakuu 14, 2021, 09:07:46 »

Arvelen että 751 (tai 742) olisi huomattavan ulkoisenkin kunnostustarpeensa vuoksi kovin vaativa hanke osuusväelle.
Haapamäellä olisi lähinnä moottoriveturien valikoimaa, kaksoiskappaleitakin. Jotain luultavasti mieluusti tarjottaisiin sisätiloihin (mutta tuskin ulkosäilytykseen).

Aikaisemminkin on esitetty Pullahurua (Hr11) lähinnä Tampereen Torni-hotellin kääntöpöydälle.
Niin ulko- kuin sisäsijoitus kuitenkin vaatii sillekin korin laajaa uudelleenrakentelua ja suojausta.
En tiedä onko jotain museaalisesti kannatettavaa tuoretta suunnitelmaa kehitteillä Pullahurun suhteen
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #19 : Lokakuu 14, 2021, 10:29:05 »

Mikäli suunnitelma etenisi niin että talli jäisi "rautatiemuseoksi" olisi käytettävissä kenties noin 9 pilttuuta. Toki Petanque tällöin joutuu siirtymään muualle.

Tuli mieleen iso osa ihmisistä jotka ovat Savonrataa matkustaneet, Sr1 on ollut pitkään vetopeli ja samaten Dv12. Joten mikseivät nämäkin olisivat museoon aivan oivat.

Vanha talli toki on sektoroitavissa suhteellisen helposti, eli näytteillä olevat "siistimmät" voivat olla erillään mahdollisista kunnostettavista.



tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #20 : Lokakuu 14, 2021, 19:40:12 »

Yksi mahdollisuus on, että kalusto pelastetaan säänsuojaan Osuuskauppa Keskimaan rakentamaan Haapamäen Prismaan, jonka sisään jää veturitallissa olevien lisäksi yli 200 kalustoyksikköä.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Ari Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #21 : Lokakuu 14, 2021, 21:25:43 »

Anna mennä Eljas! Mielestäni ajatus museokaluston säilytys/näyttelytilasta kannattaa ehdottomasti heittää ilmoille, sillä tuskinpa sellaista osataan Osuuskaupan suunnalla edes keksiä. Kuntavaalien alla yritin itse herätellä keskustelua eräässä vaaleihin keskittyneessä FB-ryhmässä Riihimäen veturitallien tulevaisuudesta. Riihimäellä tallit varikkoalueineen ovat myös ilmeisesti tulevaisuudessa vapautumassa nykyisestä käytöstä ja suunnitelmat tulevasta käytöstä on vielä jokseenkin auki. Ajatus oli samanlainen, eli raideyhteys ja Suomen pisin kääntöpöytä säästettäisiin, lisäksi muutama talli varattaisiin museokalustolle, vaikkapa Rautatiemuseon kalustolle lisätilaksi. Valitettavasti jäi vaikutelma, että suuri osa asiaan kantaa ottaneista ehdokkaista haluaisi tallialueesta viihdekeskuksen, yritysten liiketiloja ynms. -Mielestäni se on sikäli älytöntä, että vieressä on suuri matkakeskus ollut kymmenisen vuotta puolityhjillään odottamassa yrittäjiä.  
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2343


« Vastaus #22 : Lokakuu 15, 2021, 11:38:50 »

Päivän Helsingin Sanomissa toteaa tänään 60 täyttävä arkkitehti Simon Freese muun muassa näin: "Sivistysvaltioissa kaupunkia ajatellaan myös taideluomana, jota vaalitaan ja parannellaan sukupolvelta toiselle."
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #23 : Marraskuu 16, 2021, 10:43:24 »


PMR:n lätät talviunille
http://vaunut.org/sarja/5377


VETURITALLIT
http://vaunut.org/sarja/5376
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #24 : Kesäkuu 21, 2022, 11:53:41 »

Se siitä haaveilusta, että osula säilyttäisi veturitallit. Puolet puretaan pois ja joku torso säilytetään pakosta.  Eipä ollut yllätys. Jos joku yksityinen tai mikä muu tahansa yritys olisi moista lupaa hakenut, niin ei olisi myönnetty. Uutinen on valitettavasti maksumuurin takana. https://www.lansi-savo.fi/paikalliset/4682893
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Mikkelin veturitallit myydään osuuskaupalle ja tontille rakennetaan Prisma  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina