Tässä on yleisesitys raidevälin muuttamisjärjestelmistä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_gaugeMielestäni järkevä aloitusratkaisu olisi Tallinnan tunnelin jatko Hyvinkään vaiheille 1435 mm:n leveydellä.
Yli puolet liikennetarpeesta hoituisi siten. Lopuille raideleveyden muuttamuslaitteet ja jatko 1524 mm:n raiteilla.
Jos LiVi ja muut vastuulliset liikennepoliitikot eivät olisi olleet täydessä makeassa unessa koottaessa EU:n "koronaelvytyspakettia", meillä olisi JO vähintään miljardi euroa Tallinnan tunnelin valmistelu- ja rakennustöitä varten. Työt olisivat jo käynnissä. Mutta täällä sekoiltiin vain tuppukylien tunnin junia
Niinpä paketin Suomen velaksi jäävästä noin 6 miljardista eurosta käytetään noin 4.5 miljardia mm. italialaisasuntojen energiaremontteihin.
Liikennepoliitikkojen syvä uni näyttää jatkuvan. Asiat eivät etene, niin kauan kuin tuppurointi jatkuu.
Todettakoon että esimerkiksi Liettua sai oman osuutensa noin 80% EU-rahalla, silloin vielä EU:n koheesiorahastosta:
https://ec.europa.eu/regional_policy/en/projects/lithuania/railway-upgrade-offers-improved-train-services-across-borders .
On selvää että Venäjän toimet Ukrainassa ja siitä johtuva uhka meriliikenteemme häiriintymiselle jopa hyvinkin yllättävästi (vrt. Saimaan kanava + tähtitieteelliset vakuutusmaksut laivoille) toisi asian EU:n rahoituksen piiriin. F35 -koneiden rahdinkuljetuskyky on niin vaatimaton, että emme yksin niillä selviä.
Olimme täydessä merisaarrossa 1939/40. Osittainen nälänhätä toteutui siksi kevättalvella 1942.
Merikuljetusten huippukalliiden rahtien (vakuutukset) aikaa riitti 1940-luvun loppupuolelle asti.