Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [EU] Connectingeuropeexpress  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« : Syyskuu 19, 2021, 18:20:16 »

European year of rail 2021

Tämä on mielenkiintoinen juna vaunun materiaalista ja myös se, että se voi liikua lähes kaikissa EU -maissa. Tavoitteena on käyttää tää junaa siheen keskusteluun miten junaliikennettä EU:ssa voidaan parantaa ja standardoida. Kansallisia määräyksiä on edelleen liian paljon.

Valitettavasti "normaalina" matkustajana ei voi ostaa lippua junalle, tarvitaan kutsun EU:lta.

https://www.connectingeuropeexpress.eu/

Juna Kreikassa: https://www.youtube.com/watch?v=x2-kbKzxpIA

Juna kulkee myös (vielä) EU:n ulkopuolisten maiden Sveitsin, Serbian ja Pohjois-Makedonian kautta.
Toivottavasti tämä juna tulee myös leveänä raideversiona Suomeen ja Irlantiin. Valitettavasti Maltalla ja Kyproksella ei ole rautateitä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2021, 06:40:35 »

European year of rail 2021

Tämä on mielenkiintoinen juna vaunun materiaalista ja myös se, että se voi liikua lähes kaikissa EU -maissa. Tavoitteena on käyttää tää junaa siheen keskusteluun miten junaliikennettä EU:ssa voidaan parantaa ja standardoida. Kansallisia määräyksiä on edelleen liian paljon.

Valitettavasti "normaalina" matkustajana ei voi ostaa lippua junalle, tarvitaan kutsun EU:lta.

https://www.connectingeuropeexpress.eu/

Juna Kreikassa: https://www.youtube.com/watch?v=x2-kbKzxpIA

Juna kulkee myös (vielä) EU:n ulkopuolisten maiden Sveitsin, Serbian ja Pohjois-Makedonian kautta.
Toivottavasti tämä juna tulee myös leveänä raideversiona Suomeen ja Irlantiin. Valitettavasti Maltalla ja Kyproksella ei ole rautateitä.

Euroopassa käytetään standardiraideleveyttä, muualla Venäjän raideleveyttä. Juna ei siis koskaan tule Suomeen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2021, 08:46:28 »

European year of rail 2021

Tämä on mielenkiintoinen juna vaunun materiaalista ja myös se, että se voi liikua lähes kaikissa EU -maissa. Tavoitteena on käyttää tää junaa siheen keskusteluun miten junaliikennettä EU:ssa voidaan parantaa ja standardoida. Kansallisia määräyksiä on edelleen liian paljon.

Valitettavasti "normaalina" matkustajana ei voi ostaa lippua junalle, tarvitaan kutsun EU:lta.

https://www.connectingeuropeexpress.eu/

Juna Kreikassa: https://www.youtube.com/watch?v=x2-kbKzxpIA

Juna kulkee myös (vielä) EU:n ulkopuolisten maiden Sveitsin, Serbian ja Pohjois-Makedonian kautta.
Toivottavasti tämä juna tulee myös leveänä raideversiona Suomeen ja Irlantiin. Valitettavasti Maltalla ja Kyproksella ei ole rautateitä.

Euroopassa käytetään standardiraideleveyttä, muualla Venäjän raideleveyttä. Juna ei siis koskaan tule Suomeen.
Mun ymmärtääkseni on olemassa toinen connectingeuropeexpress -juna 1524 mm raideleveyttä varten jolla ajetaan Baltian maissa, mutta sekään ei tule Suomeen. Mahdollisesti koronan takia päätettiin niin tai sitten VR:ää / Väylävirastoa ei koko juna kiinnostanut.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2021, 12:57:54 »

Kyllä ne on kolma eri juna, 1668mm versio, Portugalissa ja Espanjassa. 1435mm versio käydetään muissa EU:ssa. Irlantissa on 1600mm sinne tarvitaan sitten toki eri juna. 1520mm versio liikuu Baltian-maissa, se vois kyllä tulla Suomeen myöskin. En tiedä onko jotain laiva olemassa Viron ja Suomen välissä minne juna voi mennä. Muuten se juna pitäs mennä Venjän kautta.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2021, 15:45:20 kirjoittanut Daniel Preiss » tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2021, 15:25:23 »

Kyllä ne on kolma eri juna, 1668mm versio, Portugalissa ja Espanjassa. 1435mm versio käydetään muissa EU:ssa. Irlantissa on 1600mm sinne tarvitaan sitten toki eri juna. 1520mm versio liikuu Baltian-maissa, se vois kyllä tulla Suomeen myöskin. En tiedä onko jotain laiva olemassa Viron ja Suomen välissä mihen juna voi mennä. Muuten se juna pitäs mennä Venjän kautta.
Tätä veikkaisin syyksi, että täytyy joko kuskata Venäjän kautta, mikä ei ole yksinkertaista, tai sitten nostaa rahtilaivan kyytiin ja laivata Suomeen, joka sekään ei ole mitenkään kovin helppoa. Mutta saattaa olla silti tulossa, sillä hankkeen sivuilla todetaan näin:

Lainaus
Miksi Suomi ja Irlanti eivät ole mukana?
Suomea ja Irlantia ei suinkaan ole unohdettu. Hankkeessa ollaan yhteydessä kaikkien EU-maiden kansallisiin viranomaisiin, ja lisätietoja on tulossa sivustolle www.connectingeuropeexpress.eu.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2021, 15:42:42 »

Saisihan sen tuotua Haaparannasta Tornioon ihmeteltäväksi.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2021, 17:47:58 »

Saisihan sen tuotua Haaparannasta Tornioon ihmeteltäväksi.
Niin sitä minäkin ajattelin että olisi voitu tuoda lappilaisten ihmeteltäväksi.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2021, 18:10:41 »



tässä on reitti, kun kohta baltian maat saavat normaaliraiteen.



* Screenshot 2021-09-20 19.08.46.png (277.84 kilotavua, 640x398 - tarkasteltu 140 kertaa.)
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2021, 18:54:14 »

tässä on reitti, kun kohta baltian maat saavat normaaliraiteen.
Kun tuota zoomaa vähän lähemmäksi, niin huomaa että Keski-Eurooppaa kiertävä juna käy vain Kaunasin hujakoilla. Eli niin pitkällä, kuin standardiraideleveyttä riittää. Baltian juna on erikseen.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2021, 20:21:24 »

Joo se on uusi 1435mm Rail-Baltica Rautatie mitä rakennetiin vanhan 1520mm rautatien vierren. Mockavasta (lähellä Puola) Kaunaisiin. 1435mm Rail-Balitica pitäsi mennä Tallinnaan asti mutta valitettavasti se projekti menee tosi hidasti etenpäin.

Toivottavasti se Cennectingeuropeexpress herätää siheen että myöskin 1520mm rautatiellä vois mennä televaisuudessa juna seuraksi Tallinna - Kaunas. Tällä hetkellä se on tosi hidas juna-yhteis ja vain tajamaajunailla. Junaa pitäsi vaihta tosi usein, pitäs odotaa rautatieasemilla pitkän aikaan jatkoyhteis junaille ja sitten on vielä se että tämä on vain viiikonloppuna mahdolista koska arkipäivänä ei liikuu mitään junaa Latviasta - Lietuaan, eikö toisenpäin.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #10 : Syyskuu 22, 2021, 11:32:45 »

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/1500945/baltic-states-run-first-connecting-train-in-decades?fbclid=IwAR2M8qAHoVG3YUeT7TMXbk_WjaFXE6vKhLvOFjyGjAlH0W6EUrLwnmIpPsk

En uskoo se RailBaltica on 2026 valmis, sen takia ihan hyvä mitä se Skuodis on sanonut, toivottavasti myöskin jotain tapahtuu: Until then, “it is necessary to exploit the potential of the existing infrastructure network by ensuring regular passenger train routes between the capitals of the Baltic states”, said Skuodis.

https://news.err.ee/1608345599/gallery-connecting-europe-express-departs-tallinn-for-latvia-lithuania

Tällä hetkellä pitäs odotaa noin 3 tuntia Valgassa.
https://news.err.ee/1608345887/tartu-mayor-regular-train-must-be-established-between-tartu-riga

Se Connectingeuropeexpress ei ollut siis turha, uskon ainakin jotain lähitulevaisuudessa tapahtuu. Harmi ettei Suomi on mukana.



tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2021, 07:33:56 »


Rail Baltikaa rakennetaan jo.

Suomi on tipahtanut monelta eurooppalaiselta kartalta ulos , esim Euroopan laajuisen yöjunaverkoston kartasta.

Taitaa suomalaisia kiehtoa liittyminen euraasian unioiniin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: [EU] Connectingeuropeexpress  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina