|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2652
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2021, 09:40:43 » |
|
Ohhoh, toivottavasti Tka7 säilyi jotakuinkin kunnossa. Onneksi ihmisille ei käynyt pahemmin, se on tärkeintä.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2652
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 05, 2021, 09:45:21 » |
|
No - voi paska. Pahoittelut kielenkäytöstä.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 05, 2021, 09:52:21 » |
|
Ohhoh, toivottavasti Tka7 säilyi jotakuinkin kunnossa. Onneksi ihmisille ei käynyt pahemmin, se on tärkeintä.
Tippus kiskoilta. Käsittääkseni CEmt pysyi raiteilla ja ehjänä. Jälkimuokkaus: Tutkin vähän tapahtumapaikkaa, niin siinä on näemmä aika jyrkkä mutka junan tulosuunnassa. Tämäkin vaikuttanee melko paljon tapahtumaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2652
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 05, 2021, 09:57:15 » |
|
Tippus kiskoilta. Käsittääkseni CEmt pysyi raiteilla ja ehjänä.
Juu, tuossa alkuun linkatussa artikkelissa olikin ihan informatiivinen kuva.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 43
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2021, 10:33:52 » |
|
Jälkimuokkaus: Tutkin vähän tapahtumapaikkaa, niin siinä on näemmä aika jyrkkä mutka junan tulosuunnassa. Tämäkin vaikuttanee melko paljon tapahtumaa.
Kuvan perusteella paikassa on Stop-merkki oletettavasti huonon näkemän vuoksi. Onko linja-auto pysähtynyt ennen tasoristeystä vai ajanut pystähtymättä? Tekarin hytissäkin ollut melkoinen miehitys, neljä henkeä. Millainen pulina siellä on käynyt ajon aikana, ja onko se vaikuttanut kuljettajana toimineen henkilön tarkkaavaisuuteen? Näihin ja moneen muuhun asiaan varmasti virkavalta etsii vastaukset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 05, 2021, 10:42:48 » |
|
Uutisen mukaan Tka 198 hytissäkin ollut neljä henkilöä. Puolet liikaa. Miksi siellä pitää olla toljailemassa niinkin monta henkilöä? Yleensäkin näissä hyteissä aina niin paljon väkeä, ettei liikkumaan sovi. Tähän varmaan tullaan nyt tiukasti puuttumaan, jo onnettomuustutkinnassakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2021, 11:24:56 » |
|
Uutisen mukaan Tka 198 hytissäkin ollut neljä henkilöä. Puolet liikaa. Miksi siellä pitää olla toljailemassa niinkin monta henkilöä? Yleensäkin näissä hyteissä aina niin paljon väkeä, ettei liikkumaan sovi. Tähän varmaan tullaan nyt tiukasti puuttumaan, jo onnettomuustutkinnassakin.
Tuolla työjunalla on mittalaitteiden kera kuvattu rataa, joten henkilöiden paljous ohjaamossa liittyy melko varmasti työtehtäviin. Mutta on kyllä ihan oikeansuuntainen huomio sinänsä. Tapahtunut saa ajattelemaan sitä kuinka turvallisuuden kannalta on merkittävää, että ohjaamossa on vain liikennöinnin kannalta tarpeellinen henkilöstö.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 05, 2021, 11:40:53 » |
|
Hesarin uutisen ( https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008310131.html ) mukaan "VR kuitenkin tiedotti myöhemmin, että kyseessä oli ratatyökone, ei juna." Liittyen siihen, että aiemmin sekä poliisi että pelastuslaitos kertoivat, että törmäyksessä oli toisena osapuolena juna. Mutta miksi VR on ottanut asiaan kantaan, eihän se liene mitenkään osapuolinen ao, onnettomuteen, vai onko? Keiteleen juna ja Väylän rata. Ja kyllä kai tämä oli juna, vaikka sitä vetikin Tka, varsinkin kun perässä CEmt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 43
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 05, 2021, 11:47:01 » |
|
Mutta on kyllä ihan oikeansuuntainen huomio sinänsä. Tapahtunut saa ajattelemaan sitä kuinka turvallisuuden kannalta on merkittävää, että ohjaamossa on vain liikennöinnin kannalta tarpeellinen henkilöstö.
Ja sitten tämä eräs nimeltä mainitsematon museojunaoperaattori, joka ei halua juniaan kutsuttavan museojuniksi, myy "Matka veturissa"-lippuja. Siinä lienee elämystä kerrakseen, kun tapahtuu vastaava onnettomuus, joku päättää päivänsä junan alle tai tapahtuu jokin muu onnettomuus. Toivottavasti on vakuutukset kunnossa, joku saattaa kokea tapahtuneen hyvinkin traumaattisesti ja siinä ei pullakahvit auta. Meni vähän ohi aiheen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 05, 2021, 12:16:58 » |
|
Uutisen mukaan Tka 198 hytissäkin ollut neljä henkilöä. Puolet liikaa. Miksi siellä pitää olla toljailemassa niinkin monta henkilöä? Yleensäkin näissä hyteissä aina niin paljon väkeä, ettei liikkumaan sovi. Tähän varmaan tullaan nyt tiukasti puuttumaan, jo onnettomuustutkinnassakin.
Tuolla työjunalla on mittalaitteiden kera kuvattu rataa, joten henkilöiden paljous ohjaamossa liittyy melko varmasti työtehtäviin. Mutta on kyllä ihan oikeansuuntainen huomio sinänsä. Tapahtunut saa ajattelemaan sitä kuinka turvallisuuden kannalta on merkittävää, että ohjaamossa on vain liikennöinnin kannalta tarpeellinen henkilöstö. Eiköhän tässä tapauksessa pahin turvallisuusongelma löydy koulubussin ratin takaa, ei työjunan ohjaamosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 276
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 05, 2021, 12:44:44 » |
|
Miten Tka:ssa on mittauslaitteisto? onko ollut jo ostettaessa vai lisätty Keitele Museon toimesta? Tämä mittauslaiteisto tuli ilmi Ylen uutisoinnissa https://yle.fi/uutiset/3-12128570
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 05, 2021, 13:11:39 » |
|
Uutisen mukaan Tka 198 hytissäkin ollut neljä henkilöä. Puolet liikaa. Miksi siellä pitää olla toljailemassa niinkin monta henkilöä? Yleensäkin näissä hyteissä aina niin paljon väkeä, ettei liikkumaan sovi. Tähän varmaan tullaan nyt tiukasti puuttumaan, jo onnettomuustutkinnassakin.
Tuolla työjunalla on mittalaitteiden kera kuvattu rataa, joten henkilöiden paljous ohjaamossa liittyy melko varmasti työtehtäviin. Mutta on kyllä ihan oikeansuuntainen huomio sinänsä. Tapahtunut saa ajattelemaan sitä kuinka turvallisuuden kannalta on merkittävää, että ohjaamossa on vain liikennöinnin kannalta tarpeellinen henkilöstö. Eiköhän tässä tapauksessa pahin turvallisuusongelma löydy koulubussin ratin takaa, ei työjunan ohjaamosta. Olet nyt lukenut huolimattomaasti. Keskustelussa ei ole kyse vertailusta, että mikä turvallisuusongelma on kaikkein pahin, vaan siitä, mitä turvallisuusongelmia on olemasssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 05, 2021, 13:32:52 » |
|
Tka:n mittauslaiteisto on tilaajan laitteisto. Se on tilapäisesti asennettu ja käytetään tiettyjen välien kuvaamiseen.
Todella ikävä tapaus, linja-auton suunnasta radalle on STOP-merkki, mahtoiko kuljettaja tätä huomioida...?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 285
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 05, 2021, 14:09:50 » |
|
Alkuperäislinkissä lukee "fyra personer färdades i arbetsmaskin och tågvagn" eli neljä henkilöä matkusti työkoneessa JA JUNANVAUNUSSA" mikä tarkoittanee, että toisessa on ollut min 1 henkilö ja toisessa max 3 henkilöä, muttakun kyseessä EI ole VR:n kulkine, niin on taas hyvä rääpiä päätänsä siitä, miten väärin on se, kun pyhiä raiteita saa käyttää joku muukin ja lisäksi ne tekee kaiken väärin.
VR:n aikaan oli ihan normia, että hytissä oli 4-6 ukkelia, seisomapaikkojahan siellä on reilusti ja työkoneen mukana kulki usein työmiehiä, ei ratakiskoa vaihdeta pelkällä Hiabilla. Vaihtotyössäkin oli Voivotin kajuutta piukasti täynnä ukkoa ja nortti kärysi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 109
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 05, 2021, 14:12:49 » |
|
Kuulin onnettomuudesta aamulla kello 9 radion uutisissa ja rupesin sitten etsimään tarkempia tietoja. Juna olikin muuttunut sitten ratatyökoneeksi ja heti tuli epäilys, että ettei vaan ole Keitele-Museon tekari osapuolena kun on ollut vaunun kanssa liiketeessä. Sitten löytyi yksi kuva missä näkyi osittain ratakuorma-auto ja perässä ollut sininen vaunu. Sehän se sitten oli toisena osapuolena.
Pelastuslaitoksen mukaan bussiin törmännyt raideliikenteen ajoneuvo oli epämääräinen yhdistelmä.
– Vaikea sanoa. Siinä veturi tai työkone veti matkustajavaunua. Jotain erikoista järjestelyä siinä oli, Gref sanoo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 05, 2021, 15:06:26 » |
|
Alkuperäislinkissä lukee "fyra personer färdades i arbetsmaskin och tågvagn" eli neljä henkilöä matkusti työkoneessa JA JUNANVAUNUSSA" mikä tarkoittanee, että toisessa on ollut min 1 henkilö ja toisessa max 3 henkilöä, muttakun kyseessä EI ole VR:n kulkine, niin on taas hyvä rääpiä päätänsä siitä, miten väärin on se, kun pyhiä raiteita saa käyttää joku muukin ja lisäksi ne tekee kaiken väärin.
VR:n aikaan oli ihan normia, että hytissä oli 4-6 ukkelia, seisomapaikkojahan siellä on reilusti ja työkoneen mukana kulki usein työmiehiä, ei ratakiskoa vaihdeta pelkällä Hiabilla. Vaihtotyössäkin oli Voivotin kajuutta piukasti täynnä ukkoa ja nortti kärysi.
Kyllähän se näin oli VR:n aikaan, kun rata-alueet vielä hoitivat aurauksetkin, oli kuljettaja, molemmissa auran siivissä käyttäjät, 'aurauspäällikkö', rataesimies ja jopa mestarikin roikkumassa mukana, jollei ollut tähdellisempää tekemistä..silloin kaikille oli hytissä jonkinlainen 'virka'. Entiseen vanhaan hyvään aikaan;) Nyt ollaan usein hytissä seuraamassa matkaa, vaikka matkustusvaunukin usein tyhjänä matkassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 05, 2021, 16:33:04 » |
|
Jälkimuokkaus: Tutkin vähän tapahtumapaikkaa, niin siinä on näemmä aika jyrkkä mutka junan tulosuunnassa. Tämäkin vaikuttanee melko paljon tapahtumaa.
Kuvan perusteella paikassa on Stop-merkki oletettavasti huonon näkemän vuoksi. Onko linja-auto pysähtynyt ennen tasoristeystä vai ajanut pystähtymättä? Tekarin hytissäkin ollut melkoinen miehitys, neljä henkeä. Millainen pulina siellä on käynyt ajon aikana, ja onko se vaikuttanut kuljettajana toimineen henkilön tarkkaavaisuuteen? Näihin ja moneen muuhun asiaan varmasti virkavalta etsii vastaukset. No nyt oli tullu ilmi, että ei ollu pysähtyny ollenkaan. Uutisen mukaan Tka 198 hytissäkin ollut neljä henkilöä. Puolet liikaa. Miksi siellä pitää olla toljailemassa niinkin monta henkilöä? Yleensäkin näissä hyteissä aina niin paljon väkeä, ettei liikkumaan sovi. Tähän varmaan tullaan nyt tiukasti puuttumaan, jo onnettomuustutkinnassakin.
Veikkaan, ettei ollut yhtäkään ylimääräistä henkilöä. Ohjaamossa henkilöitä oli neljä, joista yksi oli kuljettaja, yksi tähystäjä ja kaksi olivat todennäkösesti laitteiden käyttöön liittyviä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2021, 17:54:22 kirjoittanut Veeti Heino »
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 05, 2021, 16:59:40 » |
|
https://yle.fi/uutiset/3-12128570Tässä hyvä keskustelu: Tieleiikennelain mukaan ajoneuvo väistää kiskoilla liikkuvia laitteita. Junan nopeudella ei näytä olevan juurikaan merkitystä jos onnettomuus on tullakseen. Mikä näissä tasoristeysonnettomuuksissa on junaoperaattorin ja esimerkiksi väyläviraston vastuu. "Akateemisia tutkimuksia" on tehty tasorsteysturvallisuuden parantamiseksi paljonkin. Yhdessäkään selvityksessä ei ole puututtu junaoperaattorin osuteen. Veturin viheltimen käytöstä onnettomuuksien välttämiseksi ei ole kukaan puhunut sanaakaan. Miksi. Onnettomuustutkitakeskus on esittänyt viheltimen käytön lisäämistä, mutta se on väylävirastoosta torjuttu vedoten meluhaittoihin. (näin ovat itse kertoneet). Vähäiikenteisillä radoilla joilla on paljon vartioiattomia ylikytäviä vihetimen käytön pitäisi olla itsestäänselvyys ja ehdoton vaatimus. Mitään Yhdysvaltojen käytäntöaäei tarvita jossa torvea on huudatettava melken puoli minuuttia ylilytävän kohdalle asti. Meillä riittäisi jos veturikujettaja soittaisi torvea ajoissa riittävän pitkään ainakin mikäli hän näkee ylikäytävän, myös vartioidun, läheisyydessä, ihmisiä tai ajoneuvoja, ylipäänsä liikettä. Myös valonheittimet voisi laitta vilkkumaan kuten Amerikassa. Se että junasta annetaan viime tipassa hätävihelys on aivan turhaa kun onnettomuutta ei voida enää välttää. Olen tästä asiasta kirjoittanut usein jopa viranomaisille tämänkaltaisten tapahtumien jälkeen ja todennut tilanteen jossa mahdollisesti koulutaxi tai -bussi ajaa junan eteen. Nyt se tapahtui. Tällä kerta ei kukaan kuolut ainakaan vielä. Olisiko ennakkoon annetulla vihellyksellä voittu onnettomuus nyt estää. Veturista voisi kilauttaa myös sitä soittolelloa kun ajataan täyttä vayhtia aseman ohi jossa paljon matkustajia laiturilla. Lopuksi kysyn: Kuinka paljon kuunvalvontalaite vähentää veturinkujettajan tarkkaavaisuutta ja halua seurataa rataa. Eräässä onnettomuustutkintakeskuksen raportissa Oulun ratapihahaaverin jälkeen todettiin että kuljettajan pitää tähystää eteen paremmin. Eiko tämä ole itsestään selvyys myös veturista niinkuin autosta.Esim. Itävallassa toimi tämä paljon paremmin: https://www.youtube.com/watch?v=xHRzzqNfsRI
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 357
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 05, 2021, 17:19:42 » |
|
Ei kellään ole havaintoja oliko VR:n raivausporukkaa mihin viitattiin tiedotustilaisuudessa?
Mietin vain, että sohlattiinko organisaatioiden nimien kanssa ja väyläviraston porukka oli kyseessä vai hoitiko VR:n vielä homman?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1800
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 05, 2021, 19:13:53 » |
|
Aikalailla uskomatonta keskustelua tässä ketjussa.
Bussi ajaa pysähtymättä tasoristeykseen välittämättä väistämisvelvollisuudesta ja sitä tähdentävistä STOP-merkistä. Sitten täällä viestitolkulla pohditaan museoliikenteen syyllisyyttä ja ties mitä muuta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|