Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« : Lokakuu 08, 2021, 08:10:25 » |
|
Tunnin junan suunnittelu irti Väylästä "Raideyhteys liittää Suomen entistä tiiviimmin osaksi eurooppalaista raideverkostoa. Raideliikenteen kehittäminen on valinta ympäristömme ja tulevaisuuden puolesta. " https://www.tunninjuna.com/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2021, 21:28:34 » |
|
Kannatan ehdottamasti tätä hanketta, mutta jään miettimään karjaalaisten junatarjontaa oikoradan valmistumisen myötä. VR lopetti jo muutama vuosi sitten helsingistä karjaalle menevän Y-junan. Pääseekö Helsingistä jatkossa enää karjaalle ja taas vastaavasti pääseekö karjaalta enää saloon ja toisinpäin? Toivottavasti pääsee ja pysähdyksiä lisätään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 09, 2021, 09:22:43 » |
|
Jos viiden vartin ”tunnin juna” rakennetaan, niin Karjaa-Salo puretaan armotta. Kirkkonummi-Karjaa on kiikun kaakun tilanteessa. Hanko-Helsinki yhteys ajetaan Hanko-Karjaa-Lohja-Leppävaara-Helsinki. Koska Lohjalle ei tule ”tunnin junalle” ja Hangonradalle yhteistä asemaa, niin Hanko-Tammisaari-Karjaa-suunnalta Turun suuntaan matkustavat käyvät Leppävaarassa vaihtamassa junaa.
Jossain ruotsinkielisessä lehdessä (Hbl tai VN) oli n. kuukausi sitten paikallisjunien reittisuunnitelma läntisellä Uudellamaalla ja sen mukaan Karjaan ja Salon välillä tultaisiin ajamaan paikallisjunilla, jotka eivät pysähdy kertaakaan näiden kaupunkien välillä. Uskoo ken tahtoo.
”Tunnin junan” ainoa osuus, jolla voisi olla tarvetta, on paikallisliikenne Lohjan ja Helsingin välillä. Lohjan ja Salon välisen osuuden hyöty on pienelle ihmisjoukolle, jotka haluavat istua junassa 10 min lyhyemmän ajan kuin kiertämällä Karjaan kautta. Turku-Salo kunnostus nopeuttaa kumpaakin vaihtoehtoa yhtä paljon. Tavaraliikennettä Helsingin ja Turun välillä ei ole yhtään junaa, joten radan kustannukset pitäisi kattaa niiden matkustajien antamalla lisätulolla, jotka uusina käyttäjinä siirtyvät junaan.
Liikennevirtojen suhteen kaksi tärkeintä suuntaa olisivat 1) Luumäki-Kotka tavaraliikenteelle ja sen jatko Porvoon ohi Helsinkiin matkustajia ajatellen. 2) (Lahti)-Heinola-Mäntyharju
Kouvola-Porvoo ei tuo mitään uutta liikennettä ja kahden tärkeimmän suunnan liikenne ei hyödy mitään muuta kuin joillekin matkustajille pieni aikahyöty. Lisäksi Lahdesta tulee Helsingin lähiö pussin pohjalle ja runsas liikenne Savon suuntaan jatkaa maanteitse. Julkisuudessa voisi kertoa miten Kouvolan ohitus Savonradalta on aiottu tehdä, mikäli tämä rata toteutetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 09, 2021, 10:12:22 » |
|
Kotkan suunnan muutaman minuutin "hyödyt" on laskettu sillä perusteella, että juna ei pysähdy Kotkassa https://yle.fi/uutiset/3-10731674Myöskään tämä vaihtoehto ei tuo "uutta liikennettä". Tavaravirrat voivat edelleen valua nyt uudistettavaa Kouvola-Kotka rataa, eikä tarvitse rakentaa uutta rantarataa, kun vanhassakin ongelmansa. Saman aikauden merenpohjaa ja yllätyksiä kyseinen maaperä muodostaisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 09, 2021, 21:27:42 » |
|
Eljasta peukuttaen entisenä haminalaisena tunnen syvää häpeää siitä, kuinka Kouvola yrittää imeä kaikki liikennevirrat.
1984 avattu Juurikorpi-Hamina oli osa Luumäen rataa, Suurenvuoren tunnelin itäpää louhittiin sitä varten avaraksi.
1940 Koria-Voikkaa olisi poistanut koko Kouvolan, rata revittiin vauhdilla. Typerä kulkusuunnan vaihto olisi jäänyt historiaan, mutta...
Oikorata. Sokeampikin näkee, että Heinolasta on lyhyempi matka Mikkeliin kuin Lahlesta Kouvolan kautta. Sitten aletaan puhua Oikoradasta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2021, 09:16:04 » |
|
Jos viiden vartin ”tunnin juna” rakennetaan, niin Karjaa-Salo puretaan armotta. Kirkkonummi-Karjaa on kiikun kaakun tilanteessa. Hanko-Helsinki yhteys ajetaan Hanko-Karjaa-Lohja-Leppävaara-Helsinki. Koska Lohjalle ei tule ”tunnin junalle” ja Hangonradalle yhteistä asemaa, niin Hanko-Tammisaari-Karjaa-suunnalta Turun suuntaan matkustavat käyvät Leppävaarassa vaihtamassa junaa.
Jossain ruotsinkielisessä lehdessä (Hbl tai VN) oli n. kuukausi sitten paikallisjunien reittisuunnitelma läntisellä Uudellamaalla ja sen mukaan Karjaan ja Salon välillä tultaisiin ajamaan paikallisjunilla, jotka eivät pysähdy kertaakaan näiden kaupunkien välillä. Uskoo ken tahtoo.
Päinvastoin, kun tunninjuna rakennetaan niin lähijunaliikenteelle jää paljon mahdollisuuksia kehittyä. Suurnopeusjunat vievät melkoisen osan kapasiteetistä ja kun lähijunia ei saada kulkemaan kuin 160 km/t niin ne jäävät nykyisellä radalla jalkoihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2021, 16:01:36 » |
|
Sokeampikin näkee, että Heinolasta on lyhyempi matka Mikkeliin kuin Lahlesta Kouvolan kautta.
Oikeampi vertailu on verrata koko matkaa Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin. Lahti-Heinola pitäisi rakentaa käytännössä kokonaan uusiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 11, 2021, 18:30:05 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 11, 2021, 19:30:29 » |
|
Lohjan kaupungin esitys on ihan käsittämätöntä tuubaa. Kuinka joku edes kehtaa esittää, että ennustetulla liikennemäärällä Karjaa-Salo säilytettäisiin, kun tavaraliikennettä ei ole. Samaan kategoriaan kuuluu ennuste, että oikorata lisäisi matkustajia kaukojunissa keskimäärin 4100 matkustajalla päivässä. Siis sellaisia matkustajia, jotka tulisivat lisää verrattuna tilanteeseen, että rakennetaan kaksoisraide Tku-Salo ja purku-uhanalaiselle Kirkkonummi-Karjaa, mitkä poistaisivat suurimmat ongelmat. Pohjankuruun ei ole ehdotettu pysähdystä edes paikallisjunalle Karjaa-Salo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2021, 19:32:27 » |
|
Päinvastoin, kun tunninjuna rakennetaan niin lähijunaliikenteelle jää paljon mahdollisuuksia kehittyä. Suurnopeusjunat vievät melkoisen osan kapasiteetistä ja kun lähijunia ei saada kulkemaan kuin 160 km/t niin ne jäävät nykyisellä radalla jalkoihin.
Esimerkiksi vaikka Hitachilta voi hankkia lähijunan, joka kulkee 157 mph. Normaalin ajonopeuden (140 mph tai 225 km/h) luulisi täällä riittävän kaikkiin tarpeisiin toistaiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2021, 19:36:44 » |
|
Lohjan kaupungin esitys on ihan käsittämätöntä tuubaa. Kuinka joku edes kehtaa esittää, että ennustetulla liikennemäärällä Karjaa-Salo säilytettäisiin, kun tavaraliikennettä ei ole. Samaan kategoriaan kuuluu ennuste, että oikorata lisäisi matkustajia kaukojunissa keskimäärin 4100 matkustajalla päivässä. Siis sellaisia matkustajia, jotka tulisivat lisää verrattuna tilanteeseen, että rakennetaan kaksoisraide Tku-Salo ja purku-uhanalaiselle Kirkkonummi-Karjaa, mitkä poistaisivat suurimmat ongelmat. Pohjankuruun ei ole ehdotettu pysähdystä edes paikallisjunalle Karjaa-Salo.
Tuon Karjaan ja Salon välisen radan säilyttämisellä voi silti olla strateginen merkitys varayhteytenä. Radan mahdollistamaa suurta ajonopeutta kannattaa myös edelleen hyödyntää lähiliikenteessä matkustajien houkuttelemiseksi reitille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2021, 20:00:53 » |
|
Lohjan kaupungin esitys on ihan käsittämätöntä tuubaa. Kuinka joku edes kehtaa esittää, että ennustetulla liikennemäärällä Karjaa-Salo säilytettäisiin, kun tavaraliikennettä ei ole. Samaan kategoriaan kuuluu ennuste, että oikorata lisäisi matkustajia kaukojunissa keskimäärin 4100 matkustajalla päivässä. Siis sellaisia matkustajia, jotka tulisivat lisää verrattuna tilanteeseen, että rakennetaan kaksoisraide Tku-Salo ja purku-uhanalaiselle Kirkkonummi-Karjaa, mitkä poistaisivat suurimmat ongelmat. Pohjankuruun ei ole ehdotettu pysähdystä edes paikallisjunalle Karjaa-Salo.
Tuon Karjaan ja Salon välisen radan säilyttämisellä voi silti olla strateginen merkitys varayhteytenä. Radan mahdollistamaa suurta ajonopeutta kannattaa myös edelleen hyödyntää lähiliikenteessä matkustajien houkuttelemiseksi reitille. Ei kai yhteydelle, jolla ei ole tarvetta tavaraliikenteessä, kannata uhrata muutoinkin liian vähäisiä määrärahoja kunnossapidolle (vieläpä 160 km/h kuntoisena käytetään vain tarvittaessa?). Suomessa on jätetty liian pienelle kunnossapidolle tärkeämpiäkin rataosia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 11, 2021, 20:02:45 » |
|
Ei kai yhteydelle, jolla ei ole tarvetta tavaraliikenteessä, kannata uhrata muutoinkin liian vähäisiä määrärahoja kunnossapidolle (vieläpä 160 km/h kuntoisena käytetään vain tarvittaessa?). Suomessa on jätetty liian pienelle kunnossapidolle tärkeämpiäkin rataosia.
Suomessa on joitain sellaisia matkustajaliikenteen rataosia, joilla on täysin merkityksetön rooli tavaraliikenteessä. Esimerkiksi koko rantarata ja kehärata. Lahden oikoratakin voidaan laskea sellaiseksi (vain pari tavarajunaa päivässä).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 11, 2021, 20:27:44 » |
|
Ei kai yhteydelle, jolla ei ole tarvetta tavaraliikenteessä, kannata uhrata muutoinkin liian vähäisiä määrärahoja kunnossapidolle (vieläpä 160 km/h kuntoisena käytetään vain tarvittaessa?). Suomessa on jätetty liian pienelle kunnossapidolle tärkeämpiäkin rataosia.
Suomessa on joitain sellaisia matkustajaliikenteen rataosia, joilla on täysin merkityksetön rooli tavaraliikenteessä. Esimerkiksi koko rantarata ja kehärata. Lahden oikoratakin voidaan laskea sellaiseksi (vain pari tavarajunaa päivässä). Näillä Juhanin mainitsemilla on kuitenkin oleellisesti enemmän matkustajia, kuin ehdotulla vain ilman pysähdyksiä olevaksi paikallisjunaradaksi muka jäävällä Karjaa-Salo-välillä. Matkustajamääriltään ennusteen mukaan vastaava on Pieksämäki-Joensuu, jolla on tavaraliikennetarvetta ainakin joskus Varkaudesta. Silläkin VR katsoo oikeudekseen korvata maksetut matkustajajunavuorot oleellisesti hitaammalla bussilla, joka ei toteuta kaikkia aikatauluyhteyksiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 11, 2021, 20:38:38 » |
|
Näillä Juhanin mainitsemilla on kuitenkin oleellisesti enemmän matkustajia, kuin ehdotulla vain ilman pysähdyksiä olevaksi paikallisjunaradaksi muka jäävällä Karjaa-Salo-välillä. Matkustajamääriltään ennusteen mukaan vastaava on Pieksämäki-Joensuu, jolla on tavaraliikennetarvetta ainakin joskus Varkaudesta. Silläkin VR katsoo oikeudekseen korvata maksetut matkustajajunavuorot oleellisesti hitaammalla bussilla, joka ei toteuta kaikkia aikatauluyhteyksiä.
Tuo matkustajamäärä toki vaikuttaa merkitsevästi siihen kannattaako raideyhteys säilyttää vai ei. Minun on vaikea ennustaa sitä mikä lopulta katsotaan tärkeämmäksi, varayhteyden olemassaolo vaiko matkustajamäärä. Kokonaisuuden kannalta katsottuna varayhteyden olemassaolo puoltaa yhteyden säilyttämistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 13, 2021, 08:05:06 » |
|
Salossa aloitetaan tutkimuksia "Maastotutkimukset käynnistyvät nyt osuudella Salo-Hajala. Tälle yhteysvälille suunnitellaan nykyisen raiteen viereen sijoittuva uusi raide vaihteineen, uuden raiteen edellyttämät sillat, tunnelit ja muut rakenteet sekä tarvittavat tie- ja katuyhteydet. " https://www.tunninjuna.com/maastotutkimukset-kaynnistyvat-salon-alueella/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 13, 2021, 22:33:54 » |
|
Kiitos Lauri linkeistä. Laittakaa muutkin, jos havainnoitte omilta paikkakunniltanne. Minä olen niin kiinni Etelä-Savon liikenteessä (bussit, junat, tasoristeykset), etten muutoin jaksa huomata kaikkia.
Äkkiseltään silmiin pisti, ettei Turku-Salo kaksoisraide ole tietenkään sidoksissa Salo-Lohja-Espoo-rataan, joten sen mukanaantuomalla parannuksella ei pitäisi ollä mitään merkitystä "tunnin junalle". "Tunnin juna" yrittää ratsastaa muilla parannuksilla muka osallisena niistä. Sama koskee kaikkia parannuksia Espoo-Hki välillä.
Toistaiseksi väitetään Karjaa-Salo säilyvän, joka aiemmin on itsestään selvyytenä poistettu. Aiemmin Kirkkonummi-Karjaa on ollut purettavien listalla, mutta nyt on osa Hanko-Helsinki-reittiä. Tässä herää kysymys, että kerrotaanko Suomessa kerralla koko totuus vai ei, vai onko Ruotsiin toimitettu vanhentunutta tietoa tulevasta?
Kun järkikin (ainakin minun järkeni) sanoo, ettei Karjaa-Salo välillä ole mitään tulevaisuutta (suunnitelmakin sanoo, että uusi rataa sopisi tavaraliikenteelle, jota ei nyt ole lainkaan), niin luulisi jonkun entisen oppilaitokseni (ÅA) proffan hiffaafan, että oppilaiden matka Hangon-suunnalta vaikeutuu tuntitolkulla Lohjan asemasuunnitelmien myötä (Hanko-Lohja-Hki-junat), jos vaihtoasema on Leppävaarassa eikä bussiyhteyksiä ole olemassa. Sama koskee ruotsinkielisen Dragsvikin varuskunnan varusmiehiä matkalla varuskuntaansa.
Jos tällainen kokonaisuuden katsominen ei kuulu perustetulle Oy:lle, niin ei sitten kenellekkään. Suomessa on Oy tehokas tapa siirtää kaikki epämiellyttävät suunnitelmat pimentoon. Ruotsi on tässä suhteessa avoimempi yhteiskunta ja kun Oy ei ilmeisesti ole velvoitettu kertomaan haittavaikutuksista naapurimaiden viranomaisille, niin minunkin tietokanavani tarkoitusperistä tulevat katkeamaan.
Turku-Salo-parannus on minusta 100% OK, Espoo-Lohja on ehdottomasti selvityksen väärtti paikallisliikennettä ajatellen. Esim. junat kahteen suuntaan Hki-Lohja-Karjaa-Kirkkonummi-Hki saattaisivat olla hyödyllisiä. Mutta junat Tku-Kupittaa-Leppävaara-Pasila-Hki (ilman Salon ja Lohjan pysähdyksiä) ovat kyllä tässä maassa järjettömyyden kärkisijoilla ja enintään joku kehunnan aihe nopeinpien junien keskinopeuksille ja jonkun ylitärkeän hepun/daamin 10 min aikasäästölle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 15, 2021, 07:22:03 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 21, 2021, 07:22:18 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 22, 2021, 06:16:58 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 22, 2021, 18:26:53 » |
|
Nuo kaksi eivät liity Turun tunnin junaan, vaan ns. Lentorataan, rataosaan Helsinki–Lentoasema–Tampere
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 22, 2021, 22:46:08 » |
|
Sellaisten käpykylien kuin Turku ja Helsinki yhdistäminen 300 km/h junilla on pelkkää suuruudenhulluutta. Onkohan Salolle ja Lohjalle kerrottu, etä saavat satsauksillaan ihailla ohikiitäviä puolityhjiä junia. Matkakin on niin lyhyt, että puolinopeat ajaisivat ihan saman asian muutaman minuutin erolla (jos on aikomusta pysähtyä matkan varrella).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|