|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #127 : Tammikuu 22, 2024, 07:53:25 » |
|
Lokakuu 2023: Turun raitiotien esittelykalvot (Toteutussuunnitelussa) "Kaupunginhallitus päätti toteutussuunnitteluun siirtymisestä 2.10.2023– Mm. raitiotien reitti ja varikon sijainti Kaupunkikehityksen viitesuunnitelma koko raitiotiereitin varrelle. Hankeyhtiö laatii toteutussuunnitelmat, kustannusarviot ja vaikutusarviot tarkentuvat Kaupunginvaltuusto rakentamispäätös noin 2025 Samanaikaisesti asemakaavanmuutokset, katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat• Rakentamisen arvioidaan kestävän noin viisi vuotta" https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/raitiotie_esittelykalvot_3.10.2023.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #128 : Tammikuu 22, 2024, 08:54:28 » |
|
Raiteet Kalasatamasta Pasilaan ovat nyt yhtenäiset "Kiskojen viimeinen osuus asennettiin keskiviikkona 10.1.2024 Nihtiin Finkensillan länsipäähän. Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen rakentamistyöt aloitettiin heinäkuussa 2021 ja ensimmäiset kiskot asennettiin kesällä 2022. Uutta raitiotietä on linjalla nyt noin 4,5 kilometriä. Kokonaisuudessaan hankkeessa on asennettu noin 18 metrin mittaisia kiskoja 1366 kappaletta. Pölkkyjä on asennettu 8972 kappaletta. Ratalaattoihin on valettu 7765 kuutiota betonia." https://www.kalasatamastapasilaan.fi/ajankohtaista/raiteet-kalasatamasta-pasilaan-ovat-nyt-yhtenaiset/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #130 : Tammikuu 28, 2024, 10:07:49 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2024, 14:40:22 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #131 : Helmikuu 02, 2024, 12:23:32 » |
|
Tampereen kaupunki tiedottaa: Yleisötilaisuus Nuolialantien raitiotien asemakaavamuutoksesta 7.2. kello 16.30 Kuuselakeskuksessa"Suunnittelualue sijaitsee Rantaperkiön ja Härmälän kaupunginosissa noin kolme kilometriä kaupungin keskustasta etelään. Noin 3,5 hehtaarin kaava-alueeseen kuuluu noin 800 metriä Nuolialantietä Lentokentänkadun ja Metsolankadun välillä sekä eräitä kadun reunalla sijaitsevia puistoalueita. Alue on osa maakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä. Nuolialantie on vilkkaasti liikennöity kokoojakatu Hatanpään valtatien ja Partolan välillä sekä pyöräilyverkoston seudullinen pääreitti ja pyöräilyn laatukäytävä. Kadulla on omakotitalojen tonttiliittymiä." https://pirkkalalinnainmaa.fi/tampereen-kaupunki-tiedottaa-yleisotilaisuus-nuolialantien-raitiotien-asemakaavamuutoksesta-7-2-kello-16-30-kuuselakeskuksessa/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #134 : Helmikuu 05, 2024, 08:41:46 » |
|
Pirkkala-Linnainmaa -raitotien kehitysvaiheen tilannekatsaus sekä vaihtoehtotarkastelut Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä (kehittämiskokousasia) "Kehitysvaihe on alkanut 4.10.2023 ja kestää vuoden 2024 loppuun. • Lähtötietojen tarkentaminen on käynnissä. Tavoitteena on saada pohjatutkimukset valmiiksi helmikuussa. Pirkkalan Naistenmatkantiellä on tunnistettu Kirkkoveräjän muinaismuistokohde, joka vaatii vielä lisäinventointia. • Katusuunnittelu on käynnissä, etenemisen välitavoitteet: • Katusuunnitelmien osallistumis- ja arviointisuunnitelmat laadittu allianssin toimesta tammikuun 2024 loppuun mennessä • Katusuunnitelmien luonnokset laadittu ja yleisötilaisuudet pidetty huhtikuun 2024 loppuun mennessä • Katusuunnitelmien nähtävillä oloaineistot laadittu toukokuun 2024 loppuun mennessä • Katusuunnitelmaluonnokset esitelty yhdyskuntalautakunnille (ajankohtaisissa asioissa) toukokuun 2024 loppuun mennessä • Katusuunnitelmien hyväksymiskäsittelyaineistot laadittu yhdyskuntalautakuntien päätöksentekoa varten elokuun 2024 loppuun mennessä. Pirkkala-Linnainmaa -allianssi on kehitysvaiheen suunnittelun aluksi tarkastellut Hatanpään valtatiellä vaihtoehtoja Tampereen valtatien liittymään, muihin Hatanpään valtatien katu- ja tonttiliittymiin ja Nuolialantien itäosaan. Vaihtoehtotarkasteluilla on pyritty vastaamaan valtuuston asettamiin ponsiin. Lisäksi allianssi on tarkastellut Hatanpään valtatielle toteuttamismahdollisuuksia raitiotien kääntöraiteelle, joka palvelisi eri ratahaarojen keskenään erilaisen kysynnän tasaamista ja mm. mahdollisesti Ratinan Stadionin ja Nokia Arenan tapahtumien päättymishetkiä." https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_522024/PirkkalaLinnainmaa_raitotien_kehitysvaih(370660)
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2024, 08:49:05 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #136 : Helmikuu 07, 2024, 09:30:25 » |
|
Valtuutettu Wallin (ps) vaatii.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #137 : Helmikuu 07, 2024, 11:57:37 » |
|
Valtuutettu Wallin (ps) vaatii.
Valtuutetut Vallin (ps), Grönroos (ps), Kaleva (ps), Moisander (ps), Puisto (ps), Puolimatka (ps), Raevaara (ps), Aaltonen (kok), Höyssä (kok), Ivanoff (kok), Jussila (kok), Rajala (kok), Ovaska (kesk), Aleksovski (sdp) sekä Tanus (kd) yhdessä vaativat.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2024, 12:40:17 kirjoittanut Arttu Kaipiainen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 48
|
« Vastaus #138 : Helmikuu 07, 2024, 14:17:11 » |
|
Olisikohan hyvä, että ratikoiden ja muiden liikenteen osapuolien väliset liikennesäänöt olisivat samanlaiset koko Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #139 : Helmikuu 07, 2024, 15:38:08 » |
|
Olisikohan hyvä, että ratikoiden ja muiden liikenteen osapuolien väliset liikennesäänöt olisivat samanlaiset koko Suomessa.
Liikennesäännöt ovat toki samat, mutta liikenteenohjauslaitteiden ohjauksessa on eroa. Tampereella ei eräissä risteyksissä päästetä samaan suuntaan kulkevia autojakaan ratikan kanssa samaan aikaan risteykseen. Kukaan ei ymmärrä miksi näin ei voitaisi toimia, mutta ei vaan toimita. Pirkkalaan johtavan ratahaaran jatkaminen Sorilta eteenpäin on havahduttanut tosiasiaan, että Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteys ei tule toimimaan raitiotien kanssa jos menetellään samoin kuin Sampolan edustalla. Suunnitteilla on raitiotien vieminen Tampereen valtatien yli tai ali.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #142 : Helmikuu 18, 2024, 10:52:42 » |
|
Tampereen kaupunginhallituksen konsernijaosto kokoustaa tiistaina
"Tampereen kaupungin omavelkainen 100 prosentin suuruinen takaus annetaan Tampereen Raitiotie Oy:n lainarahoitukselle enintään 10 milj. euron suuruisten ja enintään 31 vuoden pituisen lainan / pituisten lainojen pääoman, korkojen, viivästyskorkojen sekä mahdollisten lainanhoito- ja perimiskulujen suorittamisesta. Lainarahoitus tullaan käyttämään Pirkkala-Linnainmaan toteutussuunnitteluun.
Tampereen kaupunki omistaa Tampereen Raitiotie Oy:stä 99,85 prosenttia. Tampereen Raitiotie Oy:n ja sen osakkaiden Tampereen kaupungin, Kangasalan kaupungin, Pirkkalan kunnan ja Ylöjärven kaupungin välille on laadittu osakassopimus.
Tampereen Raitiotie Oy:n ylimääräinen yhtiökokous päätti 26.1.2024 mm. yhtiön rekisteröidyn yhtiömuodon muuttamisesta keskinäisestä kiinteistöyhtiöstä ns. tavalliseksi osakeyhtiöksi. Muutokset on rekisteröity kaupparekisteriin 30.1.2024. Asian tausta on esitetty kaupunginhallituksen konsernijaoston 12.12.2023 § 111 päätöksen perusteluissa."
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #144 : Helmikuu 26, 2024, 06:59:48 » |
|
Tampereen raitiotielle uutta liityntäliikennettä"Ratikkaliikenteen käynnistyessä Länsi-Tampereella ja Ylöjärvellä otetaan käyttöön useita liityntälinjoja. Hiedanrantaan tulee Ratikan liityntäpiste. Vaihdot täsmätään Ratikan lähtöihin samoin kuin Kaupin kampuksella on jo totuttu. Liityntälinjat ovat: 21 Ryydynpohja – Lintulampi – Lielahti – Hiedanranta 22 Siivikkala – Pohtola – Lielahti – Hiedanranta 81 Asuntila Ylöjärvi – Hiedanranta Joukkoliikennelautakunta hyväksyi aiemmin joulukuussa kesäkauden 2024 palvelutason, jonka myötä Ratikkalinjoille tulee reittimuutoksia. Ratikkalinja 1 liikennöidään kesäkauden alusta lähtien Kaupin kampukselta keskustan läpi Santalahteen. Linjan päätepysäkki siirtyy Lentävänniemeen, kun Ratikkaliikenne laajentuu 7.1.2025. Ratikkalinja 3 liikennöi kesäkauden alusta lähtien Hervantajärveltä Sorin aukiolle. Päätepysäkki vaihtuu Santalahdesta Sorin aukiolle." https://www.tampereenratikka.fi/nysse-tiedottaa-syksyn-2024-ja-kevaan-2025-linjamuutoksista-paatos/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #147 : Maaliskuu 06, 2024, 08:11:24 » |
|
Uusia katusuunnitelmia julkaistu Tampereen raitiotien osan 3 kehitysvaiheessa "Katusuunnitelmien luonnokset ovat nähtävillä Tampereen osuudelta Pirkkalan ratahaaralta Hatanpään valtatieltä, Nuolialantieltä ja Linnainmaan ratahaaralta Lääkärinkadulta, Teiskontien varresta, Heikkilänkadulta sekä Mäentakusenkadulta ja sen ympäristöstä. Pirkkalan osuuden katusuunnitelmien luonnokset tulevat nähtäville tälle sivulle 13.–27.3.2024. Alasjärven länsipuolen asemakaavan (kaavanro 8931) alueen katusuunnitelmaluonnokset tulevat kommentoitaviksi yhdessä kaavaluonnoksen kanssa huhtikuun 2024 alussa." https://pirkkalalinnainmaa.fi/katusuunnitelmat/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #148 : Maaliskuu 11, 2024, 09:15:47 » |
|
Helsingissä raitiovaunut keinuvat tuulessa Kruunusilloilla "Kruunuvuorensillan pituus on 1191 m. Sillassa on kaksi maatukea ja 11 välitukea. Sillan vinoköysiosuuden pituus on 260 m ja tällä vinoköysiosuudella ei ole kiinteitä välitukia vaan silta ns. roikkuu vinoköysien varassa pyloniin eli sillan keskitukeen tukeutuen." https://kruunusillat.fi/tiedotteet/tuulen-vaikutus-kruunuvuorensiltaan/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|