Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 19 20 [21] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« Vastaus #500 : Huhtikuu 08, 2025, 07:43:41 »


Hatanpään ja Tampereen valtateiden väliseen liikenneympyrään uusi vapaa oikea kaista Viinikan suuntaan kääntyville

"Kunnallistekniikan rakentaminen Hatanpään ja Tampereen valtateiden liittymäalueella etenee aikataulussa. Tänään 7.4. liittymässä on saatu käyttöön uusi vapaa oikea kaista Hatanpään suunnasta Viinikkaan kääntyville. Samalla Tampereen valtatien ajolinjoihin tehdään pieniä muutoksia, ja arviolta viikolla 16 poistuu vapaa oikea kaista Tampereen valtatieltä keskustan suuntaan. 

”Liikenneympyrän myötä olemme päässeet etenemään risteysalueen töissä suunnitellusti ja saaneet lisää tilaa liittymän eteläosaan. Tämä mahdollistaa nyt vapaan oikean kaistan lisäämisen Hatanpään suunnasta Tampereen valtatielle. Tiedämme, että liikenneympyrän alueella on ollut ajoittain ruuhkaa ja toivomme, että uusi kaista sujuvoittaa liikennettä alueella”, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo."

https://pirkkalalinnainmaa.fi/hatanpaan-ja-tampereen-valtateiden-valiseen-liikenneympyraan-uusi-vapaa-oikea-kaista-viinikan-suuntaan-kaantyville-liikenne-risteysalueella-vahentynyt/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« Vastaus #501 : Huhtikuu 09, 2025, 07:30:22 »


Tampere tilaa uuden suunnitelman Vuoreksen ratikkalinjasta

"Tampereen kaupunki tilaa uuden raitiotiesuunnitelman Vuorekseen. Vuoreksessa on parhaillaan käynnissä keskustakorttelin asemakaavan muutos. Asemakaavamuutoksen aloitusvaiheessa Tampereen Raitiotie Oy suositteli, että Vuoreksen puistokadun raitiotiestä laaditaan uusi yleissuunnitelma.

Vuoreksen ratahaarasta on tehty vuonna 2016 aluevaraussuunnitelma Oikojankadun ja Mäyränmäenkadun välille. Lisäksi vuonna 2020 on tehty tilavaraus- ja maankäyttötarkastelu Hatanpään valtatieltä Västinginmäkeen.

Vuoden 2016 suunnitelmassa esitetyt ratkaisut ovat kuitenkin kaupungin mukaan monella tapaa vanhentuneita. Ratikan rakentamisen myötä muun muassa suunnitteluohjeet ovat kehittyneet. Lisäksi Vuoreksen raitiotien vuoden 2016 aluevaraussuunnitelman pysäkkimäärä on todettu liian tiheäksi potentiaalisen matkustajakysynnän sekä myös raitiovaunuliikenteen matkanopeuden näkökulmasta."

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8424558


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« Vastaus #502 : Huhtikuu 11, 2025, 08:17:24 »


Arkeologiset koekaivaukset Uudenmaankadulla on saatu valmiiksi – liikennejärjestelyt palautuvat normaaliksi arviolta kahden viikon päästä

"Uudenmaankadulla tehtävät Turun raitiotien suunnitteluun liittyvät arkeologiset koekaivaukset on saatu valmiiksi. Koekaivauspaikasta löytyi odotetusti 1300-luvulta saakka säilyneitä talojen rakenteita sekä erilaista esineistöä. Liikennejärjestelyt Uudenmaankadulla palautuvat normaaliksi arviolta parin viikon päästä. Hämeenkadun koekaivauksilla työt jatkuvat, mutta kaivauspaikka siirtyy hieman"

https://turunraitiotie.fi/arkeologiset-koekaivaukset-uudenmaankadulla-on-saatu-valmiiksi/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« Vastaus #503 : Huhtikuu 11, 2025, 09:04:30 »


Tampereen ratikka on Ylöjärven kuuma vaaliteema – nyt puhuvat sen kannattaja ja vastustaja

"Pitäisikö Ylöjärvelle päästä tulevaisuudessa ratikalla vai lähijunalla?

Ylen vaalikoneesta selviää, että ylöjärveläisistä kuntavaaliehdokkaista enemmistö on ratikan kannalla.

Ehdokkaista 62 prosenttia on täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että Tampereen ja Ylöjärven välistä ratikkareittiä pitäisi edistää tulevalla vaalikaudella."

https://yle.fi/a/74-20154574
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 799


« Vastaus #504 : Huhtikuu 11, 2025, 09:39:44 »

Karu totuus ratikkatöiden seurauksista Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä

Aamulehti 11.4.25 pääkirjoitussivun kolumni:  Vartin työmatka venyi lähes tuntiin

Tämä on tulos lähivuosiksi siitä, että katuliikennettä on tarkoituksellisesti rajoitettu ja haitattu jo vuosien ajan.
Nyt lisäksi puolitettiin ajokaistat Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä.
Tuloksesta nauttivat erityisesti Hatanpään, Rantaperkiön, Härmälän ja Partolan asukkaat.
Linja-autoaseman kohta on jo ennestään ollut liikennesuma.
Nyt siellä pistettiin vielä paremmaksi, jotta päästäisiin Guinnesin ennätyskirjaan.


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« Vastaus #505 : Huhtikuu 11, 2025, 10:06:33 »

Karu totuus ratikkatöiden seurauksista Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä

Aamulehti 11.4.25 pääkirjoitussivun kolumni:  Vartin työmatka venyi lähes tuntiin

Tämä on tulos lähivuosiksi siitä, että katuliikennettä on tarkoituksellisesti rajoitettu ja haitattu jo vuosien ajan.
Nyt lisäksi puolitettiin ajokaistat Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä.
Tuloksesta nauttivat erityisesti Hatanpään, Rantaperkiön, Härmälän ja Partolan asukkaat.
Linja-autoaseman kohta on jo ennestään ollut liikennesuma.
Nyt siellä pistettiin vielä paremmaksi, jotta päästäisiin Guinnesin ennätyskirjaan.


Ei Nuolialantiellä ole kavennettu mitään vaan on yksi kaista suuntaansa. Hatanpäänvaltatiellä on siirrytty lopulliseen ratkaisuun paikoittain eli 4 kaistaa on muuttunut kahdeksi. Suurimpana ongelmana on Hatanpäänvaltatiellä Lempäälän autoilijat jotka poistuvat Lahdenperänkadun kautta moottoritielle.

Härmälän asukkaat ovat helpottuneet kun Pirkkalan autoilijat ovat vihdoinkin siirtyneet messukeskuksen kautta kulkevalle kadulle missä saa ajaa 50 km/t.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 799


« Vastaus #506 : Huhtikuu 11, 2025, 10:30:22 »

Nuolialantie kavennettiin jo aikaisemmin siten, että pysäkkilevennykset poistettiin.
Haluttiin että tarveautoilijat opettelevat ulkoa pysäkeillä olevien bussien perämainoksia.
Hatanpään valtatiellä Endlösung sujuu suunnitellusti.
Eiköhän siis päästä Guinnesin ennätyskirjaan!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1790


« Vastaus #507 : Huhtikuu 11, 2025, 11:36:55 »

Nuolialantie kavennettiin jo aikaisemmin siten, että pysäkkilevennykset poistettiin.
Haluttiin että tarveautoilijat opettelevat ulkoa pysäkeillä olevien bussien perämainoksia.

Miksi Pirkkalan porvarien pitäisi ajaa kotipitäjäänsä Tampereen kaupungin katuverkolla kun sinne kulkee hyvälaatuinen valtion maantieverkko?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« Vastaus #508 : Huhtikuu 12, 2025, 07:43:06 »

Nuolialantie kavennettiin jo aikaisemmin siten, että pysäkkilevennykset poistettiin.
Haluttiin että tarveautoilijat opettelevat ulkoa pysäkeillä olevien bussien perämainoksia.
Hatanpään valtatiellä Endlösung sujuu suunnitellusti.
Eiköhän siis päästä Guinnesin ennätyskirjaan!


On Nuolialantiellä edelleen pysäkkilevennyksiä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« Vastaus #509 : Huhtikuu 12, 2025, 07:52:44 »

Nuolialantie kavennettiin jo aikaisemmin siten, että pysäkkilevennykset poistettiin.
Haluttiin että tarveautoilijat opettelevat ulkoa pysäkeillä olevien bussien perämainoksia.

Miksi Pirkkalan porvarien pitäisi ajaa kotipitäjäänsä Tampereen kaupungin katuverkolla kun sinne kulkee hyvälaatuinen valtion maantieverkko?

Siksi kun kehätie on niin ruuhkainen välillä  Tampereen Eteläinen (40) - Sarankulman (42) liittymien välillä
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 799


« Vastaus #510 : Huhtikuu 12, 2025, 11:14:38 »

Kyseinen väli kehätiestä on esimerkki paikallisista ruuhkautumiskohdista. Näissä tulisi moottoritielle tehdä paikallinen kolmas kaista. Tällöin esimerkiksi näiden pirkkalalaisten ei tarvitsisi tunkea varsinaisen kehätien liikennevirtaan. Mutta paljolti holtittomien yliviherinvestointien ja kiinteistökeinottelun vuoksi on maamme  velkaantunut ja köyhtynyt niin, että raha ei enää riitä.

Saksassa liikenne on toki aivan toisella tasolla. Sen seurauksena siellä valtaosin suuntaansa kolmikaistaiset moottoritiet alkavat täyttyä. Viisaimmin on osattu toimia Tanskassa, jossa esimerkiksi Kööpenhaminan sivuuttavaa moottoritie on 4...6 kaistainen ja ilman jatkuvaa vasenoikea- ja yläalamäki-pelleilyä. Päinvastoin siis Ruotsiin verrattuna, jossa myöhäisen herännäisyyden vuoksi esimerkiksi Tukholman ja Göteborgin sivuutus on aina kammottava kokemus.

Köyhtymisestämme huolimatta tulisi investointirahaa kuitenkin riittää vastuuntuntoisesti harkittuihin kauko- ja lähiliikenteen raideliikennehankkeille ja EU-vaikuttamista yhä tehostaa Tallinnan tunnelin aikaansaamiseksi. Tampereen ratikan rakentaminen on tähän mennessä monelta osin ollut betoniallianssin vastuutonta touhua. Esimerkkejä tästä Sepänkadun (vs. Savilinnantien) silta ja keinottelijoiden Hiedanrantaan käskemä linja (vastoin kuntalaisten vaatimuksia Lielahti-linjauksesta).

Myös Koilliskeskukseen tarvittu linja ehdittiin sörssiä turhan ja haitallisenkin maisemasilta-linjauksen seurauksena. Allianssi keinottelija-tukijoukkoineen ei aio katua, koska  vasltuusto ei pidä sitä aisoissa.
Kuntavaalit tuskin muuttaa asiaa.

Vielä Nuolialantien pysäkkilevennyksistä. Kyllä niitä on poistettu. Poistoista oli muutama vuosi sitten Aamulehdessä ja Tamperelaisessa paljon protesteja. En ole käynyt laskemassa mitä levennyksiä on jäljellä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1790


« Vastaus #511 : Huhtikuu 12, 2025, 20:39:53 »

Nuolialantie kavennettiin jo aikaisemmin siten, että pysäkkilevennykset poistettiin.
Haluttiin että tarveautoilijat opettelevat ulkoa pysäkeillä olevien bussien perämainoksia.

Miksi Pirkkalan porvarien pitäisi ajaa kotipitäjäänsä Tampereen kaupungin katuverkolla kun sinne kulkee hyvälaatuinen valtion maantieverkko?

Siksi kun kehätie on niin ruuhkainen välillä  Tampereen Eteläinen (40) - Sarankulman (42) liittymien välillä

Puskiaisten oikaisu poistaisi pohjalaiset tietä tukkimasta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1790


« Vastaus #512 : Huhtikuu 12, 2025, 20:41:50 »

Kyseinen väli kehätiestä on esimerkki paikallisista ruuhkautumiskohdista. Näissä tulisi moottoritielle tehdä paikallinen kolmas kaista. Tällöin esimerkiksi näiden pirkkalalaisten ei tarvitsisi tunkea varsinaisen kehätien liikennevirtaan

Onhan sinne se kolmas kaista rakennettu, mutta kun meni väärälle puolelle Sarankulman liittymää eli Kurikan suuntaan. Melkolailla tyhjänpanttina siellä se kolmas kaista.

Lakalaivan ja Sarankulman väliin tehtynä se tietysti olisi hyvin kallis, kun pääradan yli olisi jälleen tehtävä lisää siltoja.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1705


« Vastaus #513 : Eilen kello 07:42:33 »


Vielä Nuolialantien pysäkkilevennyksistä. Kyllä niitä on poistettu. Poistoista oli muutama vuosi sitten Aamulehdessä ja Tamperelaisessa paljon protesteja. En ole käynyt laskemassa mitä levennyksiä on jäljellä.


bussitaskuja poistettiin muutama vuosi sitten ei ratikka hankkeen aikana. Eilen laskin 2 bussitaskua vielä jäljellä suuntaan itä. 
tallennettu
Sivuja: 1 ... 19 20 [21] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina