Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 22 23 [24] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #575 : Eilen kello 10:48:26 »

Tampereen kaupungin alijäämä tilivuodelta 2024 oli 103.1 miljoonaa euroa.
Päivän Aamulehti kertoi, että kaupunki otti tälle kuukaudelle 40 miljoonan euron lyhytaikaisen lainan yli 4% vuotuiskorolla kaupungin maksuvalmiuden säilyttämiseksi.

Tuore pormestari ilmoitti kaupungin alkavan säästää hänen ja allianssiinsa hyväksymien puoluiden johdolla, sekä vaativan konserniyhtiöiltä (kuten aiemmat vesi- ja sähkölaitos) riittävästi osinkoja.
Asiakaskatoa voi toki tällaisesta seurata, kuten jo toteutui muuttotappio.

Ratikan osalta säästämistä vaikeuttaa Härmälän reitti, jonka rakentaminen vie kymmeniä miljoonia vuosittain ainakin viitenä seuraavana vuotena, ja luultavasti liikenne ei sillä reitillä tule kovin kannattavaksi: osallistuuhan Pirkkala sen rahoitukseen vain noin kilometrin mittaisen pätkänsä (Pere) osalta.
Samoin jatkuu bussien syöttöliikenne kuluineen Lielahteen ja bussiliikenne jatkuu kaikkialle Itä-Tampereelle, koska reitti Koilliskeskuksen tyssäsi betoniallianssin ahneuteen Alasjärven nurkalla.

Tampereen ja Pirkkalan kunnilla ei ole mitään yhteyttä ratikan rakentamiseen/rahoittamiseen kuin ns tilaajan hankinnat jotka kannattaa rakentaa kun kadut ovat auki allianssin toimesta.

Pirkkala-Linnainmaa Raitioallinssin rakentamiskulut  lainoitetaan TRO:n ottamilla Euroopan Investointipankin:n lainoilla ja kunnat vain takaavat lainat. Muuten rahaliikenteen hoitaa TRO joka sitten veloittaa jatkossa infra, kalusto, varikko ja hallinto vyörytykset kunnilta (Vain Tampereen osalta luvut) kun valtion infra 30 % avustus on vähennetty infrasta.

Linkin takaa voi löytää ratikan rakentamisrahat käänteissä järjestyksessä

https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka/ratikan-kustannukset/
tallennettu
Sivuja: 1 ... 22 23 [24] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina