Meriliikenteen paheneva konttipula on johtanut myös Aasian ja Keski-Euroopan välisen junaliikenteen ruuhkautumiseen. Kiinalaiset ja eurooppalaiset rautatieoperaattorit haluavat tuoda Keski-Eurooppaan tarkoitettuja lasteja Suomenlahden satamiin.
Keski-Euroopan rautatiekuljetusten siirtyminen pohjoiselle junareitille voi tuoda Suomeen nopeasti myös uusia toimijoita, jotka alkavat käsitellä rautatierahteja.
Tulevien vuosien aikana Aasian ja Suomen välinen liikenne tulee kymmenkertaistumaan siitä, mitä se on tällä hetkellä. Se tarkoittaisi, että Vainikkalan ja Kiinan välillä kulkisi päivittäin 6–7 junaa, ja vuosittain ne kuljettaisivat noin 100 000 konttia.
Myös monet ruotsalaisyrityksistä ovat tänä syksynä siirtyneet entistä enemmän käyttämään junakuljetuksia, mikä lisää Suomen läpi tapahtuvia junarahteja.
Vaasan ja Uumajan välillä kesällä liikennöinnin aloittaneella Botnia Express-aluksella kuljetetaan jo säännöllisesti Aasiasta tulleita kontteja. Tällä hetkellä kontit viedään Vaasaan rekoilla, mutta loppuvuoden aikana Vaasan ja HaminaKotkan satamien välillä on alkamassa konttijunaliikenne.
Koko juttu:
https://yle.fi/uutiset/3-12147792