Muiden kaluston kunnostaminen on siis parempaa liiketoimintaa kuin oman kaluston kunnostaminen. Oma kalusto kannattaisi kunnostaa siten jollain alihankkijalla?
Todennäköisesti juuri näin.
Olin takavuosina töissä firmassa, jonka tulosjohtamismalli johti siihen, että tiimitason laskennasssa paras tulos syntyi, kun tiimi A myi kaiken työaikansa tiimille B ja B kaiken A:lle. Tosin viivan alle jäänyt luku hämmästytti sekä A:n että B:n pomoa.
Tulosjohtaminen à la VR menee niin, että jaetaan matkustajajuna kolmeen tulosyksikköön: veturi, ravintolavaunu ja matkustajavaunut. Veturista luovutaan välittömästi, koska sen kulut ovat suuret eikä se tuota mitään. Koska ravintolavaunun tuotto per asiakaspaikka on korkeampi kuin matkustajavaunujen, päätetään ajaa junia, joissa ei ole veturia ja joka koostuu pelkistä ravintolavaunuista.