Porkkalan alue oli sotilasaluetta. Junat menivät suoraan sotilasalueen läpi. Tuolla vanhalla Karjalan radalla in ei ollut.
Niin, mutta olisi voinut kuvitella että rajavyöhykkeelläkin on sen verran salassapidettäviä asioita että ei päästetä keitä tahansa näkemään niitä. Tosin säännöllisistä matkustajajunista ei olisi tullut kuulloonkaan.
Joka tapauksessa Porkkalan vuokra-alue oli tyypillistä maaseutua ja varsinaiset sotilaskohteet olivat rannikolla tai ainakin rautatiestä näköyhteyden ulkopuolella. 1950-luvun puolella suomalaiset ja neuvostoliittolaiset viranomaiset neuvottelivat vakavissaan että junilta voisi poistaa ikkunaluukut ja sallia mm Dm4 moottorikiitojunan ajon alueen läpi mutta päätös palauttaa koko vuokra-alue ehti tulla ennen.
Vertailun vuoksi, Itä-Saksan alueella ollut Wünsdorfin Neuvostoarmeijan sotilastukikohta oli Berliini-Dresden-Praha pääradan varrella ja tukikohtaan ja siellä säilytettävään sotilaskalustoon oli suora näköyhteys ohiajavista kansainvälisistä matkustajajunista, jolla matkustamiseen riitti länsimaalaiselle rajalta ostettava DDR:n transitviisumi.