Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: TM3-12 vienti Hankoon  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Joulukuu 03, 2021, 19:04:04 »

Neukkujen 12" rannikkotykkejä rautatiealustalla Hangossa oli 3 kpl... vietiinkö ne silmät kiinni Suomen läpi junalla vai laivoilla?
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2021, 21:46:04 »

Oot varmaan käynyt nää jo läpi: http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?new=1&haku=hanko

Noi arkistomateriaalit ei ole täydellisiä, joten rautatietoiminnan osalta täältä taitaa löytyä parhaiten tietoa.

Noin yleisesti ottaen on hieno asia että ihmiset kyselevät asioita ja ne sitten selvitetään ja julkaistaan vaikka täällä vorgissa. Tällä palstalla kyllä on muutamia henkilöitä jotka löytävät paikan ja ajan. Joskus jopa homma menee saivartelun puolella, mutta se on hyvä. Pääsevät julkiseen vertaisarviointiin, eli jokainen joka on eri ieltä ja jaksaa tehdä tunnukset, pääsee esittämään oman käsityksensä asiasta.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2021, 17:48:29 »

Iltalehden mukaan ne olisi kuljetettu Suomen kautta junakuljetuksena.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201710182200468738

tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #3 : Joulukuu 05, 2021, 18:50:22 »

Iltalehden jutussa viitattiin dokumenttikokoelmaan nimellä Varjo Suomen yllä - Stalinin salaiset kansiot (dokumenttien kerääjinä T.Vihavainen, O.Manninen, K.Rentola & S.Zuravljov ,Docendo, 2017, 510 s.).
Kokoelmassa on mm. Sopimus NL:n ja Suomen rautatieyhteyden avaamisesta (josta neuvottelut olivat 22.-30.7.40, neuvottelutuloksen hyväksymisesitys Stalinille 3.8.1940).
Todellisuudessa siis kyse oli sopimus läpikulkuliikenteestä Hankoon.

Mainitusta tykkihommasta kokoelmassa on vain maininta, että liittyen Suomenlahden sulkemisen tehostamiseen Politbyroo päätti 16.9.1940, että 305 mm ja 180 mm rautatiepatterit kuljetetaan Hankoon junilla 18.-26.9.1940 (delo 581 s.121)
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2021, 18:59:04 »

Iltalehden jutussa viitattiin dokumenttikokoelmaan nimellä Varjo Suomen yllä - Stalinin salaiset kansiot (dokumenttien kerääjinä T.Vihavainen, O.Manninen, K.Rentola & S.Zuravljov ,Docendo, 2017, 510 s.).
Kokoelmassa on mm. Sopimus NL:n ja Suomen rautatieyhteyden avaamisesta (josta neuvottelut olivat 22.-30.7.40, neuvottelutuloksen hyväksymisesitys Stalinille 3.8.1940).
Todellisuudessa siis kyse oli sopimus läpikulkuliikenteestä Hankoon.

Mainitusta tykkihommasta kokoelmassa on vain maininta, että liittyen Suomenlahden sulkemisen tehostamiseen Politbyroo päätti 16.9.1940, että 305 mm ja 180 mm rautatiepatterit kuljetetaan Hankoon junilla 18.-26.9.1940 (delo 581 s.121)

Oliko niin että näiillä yritettiin pommittaa Karjaan ratapihaa ja Fiskarsin tehtaita, mutta kunnollisen tulenjohdon puuttuessa jäi yritykseksi ja kranaatit lensivät vain metsään?

Vähän huumorilla täytyy suhtautua IL:n Ahvenanmaata koskevaan sitaattiin: "Suomalainen väestö muuttaa Ahvenanmaalta pois, ja ahvenanmaalaiset itse suhtautuvat Neuvostoliittoon myönteisesti tyytyväisinä demilitarisaatiotoimenpiteisiimme”, Stalinille toimitetussa raportissa sanotaan.

tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2021, 21:15:35 »

Tämä toteamus ahvenanmaalaisista sisältyy suurlähettiläs Zotovin Molotoville lähettämään pitkään muistioon 12.1.1941 Hangon vuokra-alueen laajentamisesta.
Mainittu viittaus ahvenanmaalaisisten asenteeseen jatkui seuraavasti:

"NL:n konsuli Maarianhaminassa tov. Orlenko korostaa, että juuri nyt tilanne on mitä suotuisin NL:n vaikutuksen aloittamiselle ja Ahvenanmaan haltuunotolle."
Yllämainitusta raportoidessani pyydän esittämään hallitukselle pikaisesti päätettäväksi kysymyksen Ahvenanmaasta ja Punalippuisen Itämeren laivaston tukikohdan perustamisesta sinne. Samalla on välttämätöntä saada heti lupa pitää Maarianhaminassa yhtä hävittäjää tai sukellusvenettä NL:n konsulaatin suojelemiseksi."

Zotov oli tunnetusti kusipää. Tämän ylimielinen rähjäily kaikesta vaikutti huomattavalta osin siihen, että Suomen oli pakko yrittää hakea suojaa NL:n liittolaiselta Saksalta.
Liian myöhään Molotov havahtui tajuamaan vahingon, jonka Zotov oli toiminnallaan maallensa aiheuttanut. Molotov vaihtoi Zotovin tilalle sovittelevan Orlovin.

Ahvenanmaalaiskommentin uskottavuus oli tietysti mitä oli.
Toisaalta ahvenanmaalaiset olivat todella nyrpeitä kun Jatkosodan aluksi Suomi kiidätti operaatio Kilpapurjehduksella Ahvenanmaalle tätä puolustavan suomalaisosaston.

Olikohan ahvenanmaalaisilla vielä jäännössympatiaa Venäjän keisarikunnan suurista palveluksista. Kuten siitä, että kenraalikuvernööri tykistökenraali Berg kartoitti oma-alotteisesti ja henkilökohtaisesti paikan kaupungille siellä.
Ruotsinaikana Tukholman porvarit olivat aina pystyneet sen estämään, jotta kilpailutilannetta näiden kanssa ei syntyisi.
A II perusti sitten kaupungin ja antoi nimen sille vaimonsa Marian kunniaksi.
Siitä ollaan Maarianhaminassa vaiti.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2021, 21:10:30 »

TM3-12 oli muistaakseni raskain kuljetus VR:llä Hankoon mennessään 1940. Dokumentit on varmaan Sotamuseossa 6:nnen kiven takana, koska Neuvostoliitto on mainittu. Ai niin, tykkejä meni 3 kpl. Obuhov 12". Sama kuin Kuivasaaressa. https://www.youtube.com/results?search_query=kuivasaari+ampuu
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: TM3-12 vienti Hankoon  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina