Mitenkäs tämä. Huhdinmäki Jokioisten rautatiellä / museorautatiellä Humppilassa välillä Palomäki-Humppila kaltevuus 16 promillea, pituus 1080m ja nousu 23m. No tämä mäki ainakin määrittelee sen että mitenkä päin höyryveturit tällä radalla on. Eli Humppilaan mennään nokka edellä ja toiseen suuntaan mennään tenderi / veturin perä edellä. Nykyään vetureita Jokioisten radalla ei edes pysty kääntämään. Forssassa oli kolmioraide, se sijaitsi ennen loimijoen siltaa, kolmioraiteen sivut muodostuivat pääraiteesta ja molemmista suunnista Kutomolle johtataineista raiteista.
Ja tuossa kohdassa nousu taitaapi olla yli 16 promillea, sillä 23 m jaettuna 1080 m antaa tulokseksi 21,3 promillea. (Pitää muistaa kylläkin se, että radan pituusprofiili ei ole sama kuin, mitä se oli ennen vuotta 1974, sillä nousun loppuosassa on nousua jouduttu jyrkentämään muuttuneen tieprofiilin myötä). Samoin on syytä tarkastaa, onko tuo mainittu matka mitattu vaakasuoraan vaiko rataa pitkin. (Vertaa mitä tässä ketjussa asiasta on aikaisemmin kirjoitettuna.
Eli kysymys kuuluu tähän liittyen: Mikä on nousu Välimäen tien etäläpuolella tasoristeystä edeltävällä 100 m matkalla? Onko tästä kohdasta tehty päivitettyä pituusprofiilia radan uudelleen rakentamisen yhteydessä?
Vertailun vuoksi keskustelun pohjaksi
https://juliadata.fi/pystygeometria/ löytyvä tieto: Huopalahti - Vantaankoski väliltä löytyy Malminkartanon ja Myyrmäen väliltä 19,9 promillen nousu.