Mites on mäki Kannuksen ja Eskolan välillä. Muistaakseni se nousee yhden kilometrin matkalla 16m n 3 km ennen Eskolan pysäkkiä ja Kannuksen asemalta Eskolaan n 50m 12 kilometrin matkalla. Ainakin muistan että Dv12 vetoisella junalla jossa oli 4 vaunua H601 vauhti alkoi melkoisesti hidastua mäessä juuri tämän suurimman nousun kohdalla.
Ei kai Pohjanmaan-radalla ole 16 ‰ kaltevuuksia vaan suurimmat mäet ovat 10 ‰? Maasto voi jossain nousta 16 m kilometrin matkalla mutta radassa nousu on silloin leikattu loivemmaksi.
Eskolan mäen vaativuuden osalta sopiva mittari lienee T5283 eli Talvivaaraan kulkeva 1800 t kalkkikivijuna, jossa vetäjänä on yleensä Dr16 tai Dv12-pari. Juliasta katsottuna miniminopeus näyttäisi olevan Eskolan mäessä tyypillisesti 35-45 km/h. On se siis kunnon mäki mutta rataverkolta löytyy monta paikkaa, jossa saman painoinen juna ryömisi 20-30 km/h. Hankalimpiin kuuluvana Eskolan mäkeä tuskin siis voidaan pitää.
Ei ole kokemusta Dv12-vetoisesta H601/P601:stä mutta yleisesti sanoisin, että yhden kilometrin matkalla matkustajajunan vauhti harvemmin ehtii mahdottomasti pudota. Voi se tulla 10 km/h verran alaspäin ja asian huomaa kilometripylväistä sekuntikellolla junan nopeutta mitatessa mutta tuskin lukemiseen tai matkaseuralaisten kanssa juttelemiseen keskittynyt normimatkustaja moista eroa noteeraa. Jos noinkin kevyen junan nopeus tulee jo kilometrin matkalla "melkoisesti" alaspäin niin epäilisin jotain muuta syytä, kuin nousun vaativuutta sinänsä. Esim. Eskolassa toinen juna on parhaillaan väistämässä sivulle eikä latu ole vielä auki niin kuljettaja antaa vauhdin suosiolla pudota mäessä.