Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
|
« : Joulukuu 20, 2009, 11:56:52 » |
|
Mielenkiintoinen tapahtuma junassa lauantaina. Pariskunta junassa pienen vauvan kanssa. Konduktööri tarkastaa lippuja, pariskunnan kohdalla mies tivaa - miksi ette ollut auttamassa? Konnari kysyy hölmistyneenä –anteeksi missä! Ette auttanut meitä lastenvaunujen kanssa. Konnari kertoo lastenosaston olevan toisessa vaunussa. Mies toitottaa suureen ääneen -täällaista palvelua, ei auteta vaikka on pieni vauva, Lippukin muka pitäisi ostaa! Konnari yrittää myydä sitkeästi lippua pariskunnalle. Mies tivaa paikkalippuja. Konnari selittää ettei voi niitä junassa myydä. Alkaa pitkä väittely. Mies ei suostu ostamaan lippuja ilman istumapaikkoja. Lopulta konnari kyllästyy vänkäämiseen ja sanoo soittavansa lipuntarkastajat paikalle. Sitten pariskunta siirtyi toiseen vaunuun enkä tiedä kuinka lopulta kävi. Ainakin pääteasemalla pariskunta poistui junasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 20, 2009, 12:12:55 » |
|
Miksihän konduktööri ei poistanut liputtomia itse seuraavalla pysähdyksellä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 20, 2009, 12:21:42 » |
|
Kyllä joku roti pitää junassa olla. Toivottavasti tuli 2 x 80 e + lipun hinnat. Mahtaa lapsi saada tällaisesta käytöksestä myöhemmin mukavat eväät omaan elämäänsä.
Sitäkään en "lapsellisena" ymmärrä, mihin konduktööriä tarvii auttamaan lastenvaunujen kanssa. IC2 on matala, siinä saa kyllä omin voimin vaunut eteiseen. Minä olen ainakin saanut. Ja pikajunaan ja Pendolinoon ne nousee kahden ihmisen voimalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 20, 2009, 15:07:45 » |
|
Ainakin Tampereella voi matkustaa busseissa lastenvaunussa koisivan beibin kanssa ihan maksutta. VR:llä on rahasta pulaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2009, 15:21:41 » |
|
Ainakin Tampereella voi matkustaa busseissa lastenvaunussa koisivan beibin kanssa ihan maksutta. VR:llä on rahasta pulaa.
Voi pääkaupunkiseudun lähiliikenteessäkin. Tästä johtuen silloin tällöin näkee puolikoomisia tapauksia, kun on kohtalaisen yli-ikäinen mukula tungettu lastenvaunuihin tai -rattaisiin, ja valittaa kokoajan, että haluaa pois. Noh, vanhempi säästi sen pari euroa. Tuskin Tampereellakaan kaksi aikuista pääsee yhden lastenvaunun kanssa ilmaiseksi. Viittitkö Markku muuten tulla nakkaamaan mun kaverin ja sen muksun ilmaiseksi huomenna jouluostoksille? Vai onko sinullakin rahasta pulaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 20, 2009, 15:30:42 » |
|
En ihan ymmärtänyt Topin loppukommenttia, ja minunkin heittononi tarkoitti lähinnä sitä, että jotenkin tuntui kuin rautatieyhtiö olisi jotenkin joustamattomampi kuin oikeasti kaupallisin perustein toimivat yrittäjät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 20, 2009, 17:20:49 » |
|
En ihan ymmärtänyt Topin loppukommenttia, ja minunkin heittononi tarkoitti lähinnä sitä, että jotenkin tuntui kuin rautatieyhtiö olisi jotenkin joustamattomampi kuin oikeasti kaupallisin perustein toimivat yrittäjät.
VR toimii, valitettavasti, kaupallisin perustein. Yhtä oikeasti kaupallisin perustein toimivat ne manselaiset bussiyrittäjätkin: niiltäkin yhteiskunta osaa liikennöintiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 20, 2009, 17:37:48 » |
|
Mikä tekee siitä lastenrattaasta niin speciaalin tapauksen,että pitää ilmaiseksi kulkea? Nimimerkki 5 lasta omaava.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 20, 2009, 17:52:08 » |
|
Lastenrattaiden kanssa ilmaiseksi kulkua perustellaan sillä, että niiden kanssa ei mahdu etuvoista bussiin tai ratikkaan maksaen kuljettajalle ja toisaalta turvallisuussyistä lastenvaunuja ei voi jättää yksin keskiosaan kulkuneuvoa ja lähteä maksamaan yksin. Tämä on laajennettu kaikkiin paikallisliikenteen kulkuneuvoihin ytv-alueella, näin siis myös lähijuniin. Tosin ymmärtääkseni en ole oikeutettu ajamaan lähijunalla vaunujen kanssa ilmaiseksi Vantaata tai Espoota kauemmas. Toisaalta kuljettajarahastuksen merkityksen vähetessä entisestään ja muiden maksutapojen yleistyessä pitäisin loogisena, että lastenvaunujen kanssa matkaavat olisivat velvoitettuja ostamaan vaikka kännykkälipun. Käytännössä luulen, että monella vaunuilijalla on kuitenkin kausikortti käytössä (kuten allekirjoittaneella).
Siitä huolimatta minun päähäni ei mahdu, miksi kahdelle m*lkulle matkustajalle olisi pitänyt "oikeasti kaupallisin perusteinkaan" toimivassa yrityksessä suoda ilmainen matka kaukojunassa viestin alkuperäiseen aiheeseen viitaten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 20, 2009, 17:56:47 » |
|
Samaten taksissa asiakkaat tinkaavat ihan tosissaan opiskelija-alennusta matkalla baariin perjantai-iltana. Ihan niinkuin baarissa käyminen olisi jotenkin pakollista Eikö voitais vaan jäädä kotiin, jos ollaan rahattomia rumpaleita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 20, 2009, 18:35:34 » |
|
Toisaalta kuljettajarahastuksen merkityksen vähetessä entisestään ja muiden maksutapojen yleistyessä pitäisin loogisena, että lastenvaunujen kanssa matkaavat olisivat velvoitettuja ostamaan vaikka kännykkälipun. Käytännössä luulen, että monella vaunuilijalla on kuitenkin kausikortti käytössä (kuten allekirjoittaneella).
Siitä huolimatta minun päähäni ei mahdu, miksi kahdelle m*lkulle matkustajalle olisi pitänyt "oikeasti kaupallisin perusteinkaan" toimivassa yrityksessä suoda ilmainen matka kaukojunassa viestin alkuperäiseen aiheeseen viitaten.
Tuohon ylempään tekstiin vetosin myös täällä kotona käydessäni keskustelua paremmanpuoliskoni kanssa,no tekstiä rupesi tulemaan tuutin täydeltä ja otin kunniakkaan vetäytymisen takavasempaan.No anyway,ymmärrän kyllä täysin,että vaunut ja niissä matkaava kulkee ilmaisiksi,mutta niiden ohjastaja voisi hyvin maksaa matkasta.Kotona verrattiin siihen,että joutuu usein seisomaan ja siksi on oikeutettua olla matkassa ilmaiseksi.No perhana sanon minä,kyllä sitä itse kukin julkisilla matkaava joutuu usein seisomaan ja näin ollen olla "huonommalla paikalla kuin istuvat"... =D No tämä on sarjassamme niitä ikuisia keskustelun aiheita,näkemyksiä varmaan on monia ja eiköhän tämä nykyinen ole kuitenkin jokseensakin toimiva konsepti (lukuunottamatta niitä tyhjänä matkaavia lastenrattaita joihin bussissa törmännyt).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 21, 2009, 09:31:10 » |
|
Mainittiin "kakaran" ikä. Eiköhän ikää ole liikaa, jos ei enää mahdu jalat suorina....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Korpimäki
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 21, 2009, 11:27:39 » |
|
Pari tämmöistä tapausta työvuoroon (yksikin voi riittää) vähän huonosti nukutun yön/päivän jälkeen, niin alkaa jo mukavimmallakin miehellä hymy käydä väkinäiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Piiroinen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 21, 2009, 18:36:36 » |
|
Kyseessä voi olla tyypillinen aasiakas. Kenties vauhkosi vain riidankylvämisen nimessä. Valitettavasi vihan kohteeksi valikoituu usein viaton asiakaspalvelija, joka koettaa vain tehdä työtänsä niin kuin parhaasti taitaa. Aasiakas tuntee kokevansa vääryyttä, vaikka ongelmat usein johtuvat itse aasiakkaan välinpitämättömyydestä tai muista vajavaisuuksista. Aasiakas väittelee jopa päivänselvistä asioista, haukkuu työntekijän ammattitadon ja vaatii esimiehen paikalle, vaikka aihetta ei olisikaan. Kun aasiakas aloittaa riidan, ei asiakaspalvelija pysty tilannetta korjaamaan asiakkaalle mieluisaksi muuten kuin ilmiömäisillä viestintätaidoilla tai onnella. Veikkaan, että näiden tapausten vuoksi konnareillakin saattaa juurikin tuo hymy olla joskus työn takana.
|
|
|
tallennettu
|
Tsuku tsuku ja silleen.
|
|
|
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 21, 2009, 20:11:45 » |
|
Aasiakas, onpas hauska, minulle uusi käsite kyseiselle ilmiölle. Minusta tuntuu että tällaisesta henkilöstä oli kyse. Muille matkustajille melkeinpä ylitsevuotavan ystävällinen. -Hyvää matkaa jnep.. Työssä olevalle sitten haistatellaan sitäkin reippaammin. Paikkaa yritetään näyttää toiselle olan takaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 21, 2009, 20:22:02 » |
|
Aasiakas, onpas hauska, minulle uusi käsite kyseiselle ilmiölle. Minusta tuntuu että tällaisesta henkilöstä oli kyse. Muille matkustajille melkeinpä ylitsevuotavan ystävällinen. -Hyvää matkaa jnep.. Työssä olevalle sitten haistatellaan sitäkin reippaammin. Paikkaa yritetään näyttää toiselle olan takaa.
Menee jo vähän offtopiciksi, mutta aasiakas-termin ympärille on saatu myös mainio sivusto, jonne asiakaspalvelutehtävissä toimivat ovat postanneet omia kokemuksiaan http://www.aasiakas.net
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 22, 2009, 14:31:55 » |
|
Lastenvaunuista pitäisi periä lisämaksu, sillä ne vievät runsaasti tilaa ja usein haittaavat muita matkustajia. Lapsiperheiden hyysääminen pitäisi muutenkin lopettaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 22, 2009, 15:50:08 » |
|
Lapsiperheiden hyysääminen pitäisi muutenkin lopettaa.
Miksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 22, 2009, 18:58:06 » |
|
Kunhan ette meihin eläkeläisiin koske! Vakavasti ottaen, työläiset jne maksakoot täyden hinnan, lienee paremmin varaa, eläkeläisillä ja lapsiperheillä alennus on hyvä olla olemassa, vaikeaa toki olisi alkaa tulojen perusteella tms määrittämään alennuksia, mutta mitäpä haittaa niistä lastenvaunuista on, kaljaa kittaavat äänekkäät teinit ja vanhemmatkin juopot ne pahempi riesa on. Jos ei joku kestä lapsia nii omapa on häpeänsä. Minun häpeni on että on kaks asiaa jota en siedä - juovuksissa tai muka juovuksissa olevat känniääliöpissikset ja tavan juopot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 22, 2009, 22:11:47 » |
|
Oikeasti kaupallisin perustein toimiva yritys ei hyysäisi ketään, vaan ottaisi kaikilta rahat pois sen mukaan, paljonko nämä kuluttavat penkkejä ja lattioita. Vai mitä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #20 : Joulukuu 22, 2009, 23:33:51 » |
|
Kiittäkäämme kuitenkin korkeampia voimia siitä, että VR ei (vielä) ole oikeasti kaupallisin periaattein toimiva yritys (=rahat pois) vaan jäljellä on edes pienet rippeet siitä palvelumentaliteetista, joka muinoin oli - siirtää ihmiset ja matkatavaransa mukavasti ja kattavasti paikasta a paikkaan b.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 26, 2009, 22:31:40 » |
|
Mikä tekee siitä lastenrattaasta niin speciaalin tapauksen,että pitää ilmaiseksi kulkea? Nimimerkki 5 lasta omaava.
Toisaalta kuljettajarahastuksen merkityksen vähetessä entisestään ja muiden maksutapojen yleistyessä pitäisin loogisena, että lastenvaunujen kanssa matkaavat olisivat velvoitettuja ostamaan vaikka kännykkälipun.
No anyway,ymmärrän kyllä täysin,että vaunut ja niissä matkaava kulkee ilmaisiksi,mutta niiden ohjastaja voisi hyvin maksaa matkasta.Kotona verrattiin siihen,että joutuu usein seisomaan ja siksi on oikeutettua olla matkassa ilmaiseksi.No perhana sanon minä,kyllä sitä itse kukin julkisilla matkaava joutuu usein seisomaan ja näin ollen olla "huonommalla paikalla kuin istuvat"... =D Lisäksi kannattaa huomioida, että useimpiin paikallisliikenteen busseihin mahtuu tasan kahdet lastenvaunut tai -rattaat, (kuskista riippuen kolmannet sitten ovien eteen poikittain, mutta virallisesti sitä ei lasketa paikaksi ja turvallisuuskin käy kyseenalaiseksi) joten usein jää matkasta, kun ilman vaunuja kulkiessa äärettömän harvoin ei mahdu edes seisomapaikalle. Yhteiskunnallisesti en pidä soveliaana veloittaa näin epävarmasta palvelusta. Liiketaloudellisesti asia on tietysti eri, mutta pitää valita, onko parempi että yhteiskunta on olemassa jäseniään palvelemassa vai liiketaloudellista voittoa tuottamassa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|