Toimiva lähiliikennekonsepti pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jo vuonna 1984, mutta vain Ruotsissa.
Vuonna 1975 SJ (Ruotsin Valtionrautatiet) ilmoitti aikeensa lopettaa lähiliikenne Malmön seudulla. Maakunta vastusti ja ehdotti lippua, joka kelpaisi sekä junissa että linja-autoissa. SJ vastusti ideaa, jolloin SSK ja NSK päättivät aloittaa oman liikenteen. Vanhaa kalustoa ostettiin SJ:ltä ja uutta suoraan ASEA:lta. Liikenne vanhalla kalustolla alkoi 1979 ja uutta kalustoa alkoi tulla 1981.
Länstrafiken Malmöhus otti vastatakseen SSK:n ja NSK:n sopimukset ja liitti linja-autot yhteiseen matkalippu- ja aikataulujarjestelmään. Nimi Pågatåg tuli käyttöön 9.1.1983. Kuvissa on tilanne ja palvelun ehdot 1984.
Sittemmin Pågatåg-linjoja on lisätty käsittämään koko Skånen alue, ks. reittikartta
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Pagatagstrafiken.svg/500px-Pagatagstrafiken.svg.png Suomessa kun VR sanoi, että liikenne loppuu, niin se loppui. Kukaan muu ei saanut liikennöidä kiskoilla. Suomessa ollaan yli 40 vuotta jälkijunassa lähijunien kanssa.