Helsingin rautatieaseman tornin korjaus tuli kolme kertaa arvioitua kalliimmaksi, kertoo Helsingin Sanomat. Työmäärä ja urakan hinta kolminkertaistuivat, koska julkisivukivien alta paljastui odottamattomia kosteusvaurioita. Ongelmat ovat peruja 70-luvulla tehdystä remontista, jolloin saumauksessa käytettiin silikonipitoista kittiä.
1980-luvulla kittisaumat poistettiin, mutta virhe oli ehtinyt jo tapahtua. Vinosti piiskaava sade sekä kondenssivesi pakkasen äkkiä lauhtuessa ovat tehneet tuhojaan. Kittisauma suojasi tornia sateelta, mutta esti samalla rakenteiden hengittämisen, jolloin sisään päässyt kosteus ei päässyt haihtumaan graniittilohkojen välistä ja takana olevasta tiilirungosta.
Nyt tornin kivien saumaukseen käytetään pakkasenkestävää laastia. Lisäksi kivien alle rakennettiin tuuletuskanavat ja asennettiin lämmityskaapelit, joiden avulla kesän kuivumisaikaa voidaan pidentää.
Lämmityskaapelit estävät lisäksi rakenteisiin päässeen veden jäätymisen. Torni on sisäpuolelta lämmittämätöntä tilaa, joten vesi on päässyt aiemmin jäätymään ja liikuttanut graniittilohkoja suurimmillaan muutamia kymmeniä millejä. Urakan yhteydessä jokainen tornin 4 600 graniittikivestä irrotettiin. Kivet numeroitiin, jotta ne osattain asentaa takaisin omiin paikkoihin.
tekniikka&talous